Storlek på vintageracer?

th0m

Aktiv medlem
Storlek på vintageracer?
Jag är 184 cm lång med innerbensmått på 87-89 cm ungefär i strumplästen och kallingar (tycker det är ett svårmätt mått det där) och har kört stl. 56-58 i moderna kolfiberramar. Bör man tänka annorlunda vad gäller storlek på äldre stålramar, där storleken oftast anges som måttet c-c och/eller c-t på sadelröret? Geometrin ser ju ofta helt annorlunda ut, med vågrätt topprör, kortare sadelstolpe osv. Bör jag gå upp i storlek då? Hittade lite rekommendationer som säger att jag borde ha 60 eller kanske t o m 62 cm c-c? Låter det rimligt?

Storlek på vintageracer?
Jag är 187 och kör mycket på en Miyata som är 60 c-c. Tycker egentligen att den är liiiite stor men den funkar utmärkt. Min kolfibercykel från 2018 är 57 c-c med lite slopat topprör.

Storlek på vintageracer?
Geometrin ser ju ofta helt annorlunda ut, med vågrätt topprör, kortare sadelstolpe osv. Bör jag gå upp i storlek då?
Nej, det låter i mina öron inte rätt. En storleksbeteckning angiven i cm för en modern ram har ju oftast ingenting att göra med något faktiskt mått på ramen, utan är i bästa fall den längd sadelröret hade haft om toppröret varit traditionellt horisontellt. Extremt förenklat bör du alltså ha samma "storlek" på en modern och en traditionell ram, givet att du vill kunna uppnå samma sittställning och andra relevanta mått såsom stack/reach inte skiljer sig tokigt mycket förstås.

Storlek på vintageracer?
Enligt det jag minns på classic så lyft upp tills ramröret tar i kulpåsen.. Du bör ha kring 5 fingrar under hjulen då om det är lagom.. Av någon anleding är det mest monsterstora ramar som finns till försäljning av någon anleding.

Sverige är en liten marknad och de fick det som gick att få.. Dvs xs och xxl.. Good luck :)

Tillbaka
Topp