Storlek på vinterskor

• Trådstartare Trådstartare AA!
  • Start datum Start datum

AA!

Medlem
Storlek på vinterskor
Står i valet och kvalet och tvekar inför vilken storlek jag skall ta på vinterskorna jag tänkte köpa.
Jag har 42 i mina Diadora X-country 2 sommarskor och dom sitter riktigt tajt och fint och på mina breda fötter och det är inte många millimeter utrymme mellan skon och foten.
Provar jag en 42a i vinterskorna så sitter den lika och den känns riktigt skön men jag fick tipset att ta en större storlek ändå för att få lite extra utrymme runt foten så den inte blir nerkyld av ligga emot skon. 43an satt helt klart lösare och det var nog 1 cm från tårna tills skon slutade och gott om utrymme att röra tårna men det kändes skumt att ta 43orna när 42 satt som gjutet.

Ni som har koll och som cyklat mycket i "skånsk vinter typ +5°C till -5°C och regn och skit, vad tycker ni? Skall man ta 43 och få lite utrymme för foten eller skall man välja den som sitter som gjuten?

Ha de´

/AA

Storlek på vinterskor
Beror på hur varm skon är. Mina NW Arctic är för varma att ha i en endaste plusgrad oavsett strumpa och jag har kört ner till -13 i dryga tre timmar med bara en tunn skidstrumpa i ylle inuti. Men så är de också exceptionellt varma.

Storlek på vinterskor
Inge skönt med clownskor men det beror väl på om man ska pendla eller cykla i skogen också. Jag har Diadora för 1000-lappen från XXL och de sitter bra med halvtjock yllestrumpa (vandringssocka). Går kanske att klämma in en liner också men har inte behövt förra vintern i Sthlm.

Storlek på vinterskor
nikasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Inge skönt med clownskor men det beror väl på
> om man ska pendla eller cykla i skogen också. Jag
> har Diadora för 1000-lappen från XXL och de
> sitter bra med halvtjock yllestrumpa
> (vandringssocka). Går kanske att klämma in en
> liner också men har inte behövt förra vintern i
> Sthlm.

Fast om du verkligen klämmer i strumpan blir det kallare än utan den.

Storlek på vinterskor
Blir det *för* tight så självklart men så tighta är inte mina dojjor.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> nikasp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inge skönt med clownskor men det beror väl
> på
> > om man ska pendla eller cykla i skogen också.
> Jag
> > har Diadora för 1000-lappen från XXL och de
> > sitter bra med halvtjock yllestrumpa
> > (vandringssocka). Går kanske att klämma in en
> > liner också men har inte behövt förra vintern
> i
> > Sthlm.
>
> Fast om du verkligen klämmer i strumpan blir det
> kallare än utan den.

Storlek på vinterskor
Tackar för tipsen!
Det blev strl. 42 som jag körde på. Provade med en tjockare ullmaxstrumpa och det funkade fint om än liite tajt. 43an hade nog blivit lite stor i tåboxen och det hade nog stört mej.
Jag tror det kommer bli bra i den skånska blöta vintern med 42or.

Ha de gott!

/AA

Storlek på vinterskor
Ha så kul, grymt skönt när jag bestämde mig för att sluta tjorva med skoskydd och vanliga dojjor. Inte kul med tår som isbitar. Mina börjar jag använda när tempen går under 10 grader sisådär (klart bättre ur regnsynpunkt också.

Storlek på vinterskor
Tänkte bara återraportera så kanske nån annan kan ha nytta av infon inför vinterskorsköp.

Skon jag köpte är Diadora Polaris 2 i strl. 42 och jag har som sagt normalt 42 i mina vanliga sommarskor med. Jag får plats med en relativt tjock ullmaxstrumpa i men det blir ganska tajt och kanske inte optimalt. Jag provcyklade i 30min i går i ca +12°C mest för att känna hur det kändes och jag kan lugnt konstatera att skon var mycket varm (självklart). Jag tror den kommer funka fint i kyla och hoppas att den pallar slask och regn med.

Ha de gott!

/AA

Tillbaka
Topp