Storlek racer: Fördelar/nackdelar

Priz

Medlem
Hallå allesammans!

Jag är lite på gång att beställa ny racer men är mellan storlekar och funderar på eventuella för- och nackdelar.
Finns det några generella riktlinjer då man är mellan storlekar?

Den mindre storleken är lik min nuvarande racer som jag trivs bra med vad gäller överrörets längd samt reach men ganska exakt 5cm mindre både vad gäller stack och sadelrörets längd.

Jag är relativt stel och söker alternativet som är mer åt komfort än aero, betyder det att jag borde sikta på den mindre storleken eller tänker jag fel där?

Med vänlig hälsning
Jonatan

Jag är relativt stel och söker alternativet som är mer åt komfort än aero, betyder det att jag borde sikta på den mindre storleken eller tänker jag fel där?
De flesta(alla?) som vill ha alternativet som är mer åt komfort än aero
väljer högre stack.
Varför inte prova att justera sittställningen på nuvarande cykel till du hittar den position du vill ha
Tex mha en Look Ergostem
712QDaJV4PL._AC_SX425_.jpg

De flesta(alla?) som vill ha alternativet som är mer åt komfort än aero
väljer högre stack.
Varför inte prova att justera sittställningen på nuvarande cykel till du hittar den position du vill ha
Tex mha en Look Ergostem
712QDaJV4PL._AC_SX425_.jpg
Tack för svar!
Den mindre stacken "kompenseras" inte av det lika mycket mindre sadelröret?

Den större storleken har 20mm längre överrör, 15mm längre reach, 30mm mindre stack, och 22mm kortare sadelrör än min gamla.

Min gamla cykel är en Canyon Endurace som jag gissar är ganska "extrem" vad gäller komfort vilket den nya inte måste vara fullt lika mycket. Modellen jag kikar på är Giant tcr advanced.

Hallå allesammans!

Jag är lite på gång att beställa ny racer men är mellan storlekar och funderar på eventuella för- och nackdelar.
Finns det några generella riktlinjer då man är mellan storlekar?

Den mindre storleken är lik min nuvarande racer som jag trivs bra med vad gäller överrörets längd samt reach men ganska exakt 5cm mindre både vad gäller stack och sadelrörets längd.

Med vänlig hälsning
Jonatan
Med samma längd på överröret och reach men 5 cm lägre motsvarar kortare reach på den stackhöjden du har nu. Sadeln kan man justera i längsleden utan att påverkar övriga egenskaper men med styret är det svårare. Hur mycket skiljer måtten mellan de två storlekarna?

Den mindre stacken "kompenseras" inte av det lika mycket mindre sadelröret?
Nej
Du vill ha samma avstånd mellan vevparti och sadel oavsett vilken höjd (stack+) och vilket avstånd (reach+) du har till styret.

Min gamla cykel är en Canyon Endurace som jag gissar är ganska "extrem" vad gäller komfort vilket den nya inte måste vara fullt lika mycket.
Jag tolkade ditt 1a inlägg som att du vill ha mer komfortsittställning på din nya cykel,
är det feltolkat av mig?

Men oavsett det är det viktiga för dig att du hittar en sittställning som passar dig.

Den större storleken har 20mm längre överrör, 15mm längre reach, 30mm mindre stack, och 22mm kortare sadelrör än min gamla.
Jag får det till att den större har ungefär 6 mm längre reach på samma stackhöjd som din nuvarande, så den mindre storleken är kortare än din nuvarande och den större något längre om jag räknat rätt.

Nej
Du vill ha samma avstånd mellan vevparti och sadel oavsett vilken höjd (stack+) och vilket avstånd (reach+) du har till styret.

Jag tolkade ditt 1a inlägg som att du vill ha mer komfortsittställning på din nya cykel,
är det feltolkat av mig?

Men oavsett det är det viktiga för dig att du hittar en sittställning som passar dig.
Så givet att vevarmarna är lika långa betyder 3cm mindre stack mer eller mindre att "styret flyttas ned" 3cm jämfört med nuvarande?

Jag tänker att den ska gå åt "komforthållet" men den behöver inte vara lika mycket komfort som min nuvarande.

Tillbaka
Topp