Storlek Scott Spark 910-900, 183cm ryggproblem

jh.holmgren

Ny medlem
Ska byta från en Merida BIG Seven carbon som har 27,5" hjul till en Scott Spark 910 eller 900 premium, eftersom jag föredrar Shimano.
Har varit inne på Sportson och testat både M och L. Försäljaren sa att båda ser ok ut när jag cyklar.
Ska lägga till att jag har stora problem med ländryggen. Det är därför jag ska gå på en FS.
Jag är 183cm lång. Har 86cm benlängd. Armlängd på 70cm Kanske tänker fel men kör jag på M får man en lite mer upprätt körställning, känns mer som min 27,5" jag har idag. Bättre för ryggen tänker jag. När jag testade tyckte jag att M kändes bäst. Men då testar man bara på en parkering och inte i rätt miljö. M kändes kvickare och inte lika lång. Frun har en 900 rc i S men det är allt för litet för att kunna känna något.
Vill verkligen få bukt på ryggproblemen. Vad kör ni andra på som är runt 183cm långa??
All input är välkomna.

Kan inte uttala mig gällande storlek men frågan jag har är om du har ryggproblem även av cykel. , dvs i vardagen?

Kanske behöver slänga in lite core träning för att stärka ryggmuskelaturen.

Förra året körde jag 170mil mtb. I år har jag ökat ganska kraftigt. Ligger på 120mil nu. Körde gym 2 gånger i veckan under hela vintern men fokus på core och ben. Jag har alltid haft lite problem men nu är det värre än någonsin. Så jag har lagt in två core pass i veckan och vila från cykling i två veckor. Så jag är rätt vältränad sett över hela kroppen. Ändå kommer problemen. Då har min ta kr varit att gå över till FS så jag får mindre stötar. Hoppas det ska hjälpa. Nu är det bara vilken storlek som är mest lämpad.

Slår ett slag för marklyft , gör underverk för ryggproblem och särskilt i ländryggen.

Men nu ska jag sluta tjata om det och låta nån längre person ge dig råd om storlek.

Lycka till hur som haver.

Jag är 184cm lång med likvärdiga proportioner som dig. Jag tycker en medium känns väldigt liten till mig. Självklart ska du ta det du tycker känns bäst till din kropp men rent storleksmässigt så borde en large vara rätt, kanske bättre i så fall att byta styrstam på large cykeln till en kortare som är lite uppåtvinklad.

Eller så köper du en cykel med lite mer avslappnad sittställning från början, sparken är ju väldigt xc-rejsig i geometrin.

Scott genius te.x. Den har ju även samma låsning av dämparna, men det kanske är en xc cykel du vill ha och inte en allmountain?

Ja det är mest xc jag cyklar. Stigar i skogen och lite grusväg. Bor i närheten av isaberg där förra årets SM gick samt årets i Värnamo. Så de barnorna kör vi på samt liknande.

jag hade också problem med ryggen och bytte till en fs i höstas. Blev mycket bättre, har kört liknande träning med core och skit på gymmet. Men sen i vintras kör jag dessutom med rebands neoprenryggstöd. Har blivit sanslöst mycket bättre!

Hur lång stam har den? Jag tänker att det spelar viss roll, är den väldigt lång från början finns ju ingen chans att byta till en längre på en medium och vice versa. Hur långa armar har du förresten (är ditt vingspan längre än dig dvs)? Jag som är nästan exakt lika lång som dig får ofta gå upp till L pga korta ben (84) och långa armar (drygt 190).

Kanske är jag som är konstigt byggd men jag får faktiskt mer ont i korsryggen med en mer upprätt sittställning på mtb.

Jag tycker att om du köper en så dyr cykel i butik borde de kunna göra en bikefit åt dig.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp