Storlek Supersix EVO

Storlek Supersix EVO
Jag är 183cm lång, normalbyggd och har innerbenslängd på 85-86 och körde på en storlek 56 med 110 stam och ingen setback.

Tror du gott och väl kan ta en 56 för att få en rapp cykel, jag upplevde 56 som något för stor för mig. ( mer personlig smak)

Storlek Supersix EVO
Om du redan har en annan landsvägscykel jämför stack och reach med den och hur du eventuellt kan tänkas vilja förändra din position. Mellan 56 och 58 skiljer nästan ingenting i reach (fast de kan förstås komma med olika längd på styrstammen) men en del i stack. Jag hade tagit 56 om du är hyfsat flexibel och vill ha en låg position, 58 om du vill sitta mer upprätt.

Storlek Supersix EVO
Mayhem skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du redan har en annan landsvägscykel jämför
> stack och reach med den och hur du eventuellt kan
> tänkas vilja förändra din position.

+1

> Jag hade tagit 56
> om du är hyfsat flexibel och vill ha en låg
> position, 58 om du vill sitta mer upprätt.

+1

/Håkan

Storlek Supersix EVO
GustavK skrev:
> Härligt! Tack för alla svar, det får bli en
> 56:a! :)

Hoppas du blir nöjd, får man fråga vilken utrustning som kommer sitta på?

Storlek Supersix EVO
56 blir nog bra, om du vill sitta hyffsat aero. 58 kan säkert också bli bra, men riskerar nog bli för stor, o det är värre än "för liten".

det som främst skiljer 56 o 58 är väl längden på styrröret, 15 cm på 56 och 17 cm på 58.

är 189 cm, benlängd har jag dålig koll på, men är väl ngtsånär normalbyggd, typ.

har en 56:a. - ngt lite åt i minsta laget för mig, men nog rätt ändå. har styrstammen (10 grader 120 mm) i botten, men med cannondales "topp- ovanför lagret" (?), som bygger en del.

Storlek Supersix EVO
58 ska du INTE ha, någonsin. Med den benlängden har du inte "lång" överkropp, har du babianarmar kanske?
Men, 56, du kommer inte att något problem med att få ner styret långt nog. Du kommer att sitta på runt 79 cm mätt från vevlager centrum. Du är en klockren 56a.
Jag är 188.5 lång, med 89.5 ben, 56 är fint för mig. Borde vara fint för dig.
58 för stor om du inte har galet långa armar/lång torso med kort hals, och behöver reachen.

Du skulle kunna ha lång hals, kort torso, toklånga armar, då är en 54 rätt typ. Men, 56 om du inte är extrem åt något håll.

Storlek Supersix EVO
GustavK skrev:
> Hejsan!
> En snabb fråga bara, vilken storlek skulle ni
> rekommendera att jag köper?
> Funtar på att köpa en Cannondale SuperSix Evo
> 2014...
> Är 185cm och innerbenslängd på 89cm.
>
> http://media.cannondale.com/media/catalog/product/
> e/v/evo_9.1407382905.gif
>
> Väl mött!
> Gustav

Jag är 185 med ngt kortare ben. Hyrkörde sådan på Grankan en vecka häromåret. Då kvalificerar jag som happyexpert. Stl 58. Passade finfint.

Storlek Supersix EVO
Ska väl säga att jag har 12 cm drop till min hoj, det blir ganska aero, vill du ha mer fikaställning så vill du sitta högre fram, men tror ändå 56 är rätt för dig. Det diffar bara en cm i reach mellan 56 och 58, så inget som du inte kan ta upp med styrstam.

Storlek Supersix EVO
Jag är 186 med 92 cm ben och har en 58:a. Dropet är 13cm utan spacers. Skulle vilja komma ner lite till, så idag hade jag nog köpt en 56:a med 120 eller 130 stam.

Storlek Supersix EVO
Hakar på i samma fråga
Är 186cm 91cm ben och kör idag på en RadonR1 strl60 (57cm)
med 7,5cm dropp sadel-styre (1 spacer kvar som kanske borde bort)
BMC provade jag i 57 och satt bra, men gillade inte cykeln så den går bort.

Funderar på en supersix men är i valet och kvalet om storlek 56 eller 58 är bäst?

Med tanke på Lingon & Stervelo uppgifter om dropp på sina så börjar det luta mot 58,
men har grym beslutsångest.
(iom cykeln är nästan 8tusen billigare på postorder har jag betänkligheter att gå till lokala handlaren och kolla upp det)

stackreach.png

Storlek Supersix EVO
Jag är 184 med 90 i innerbensläng. Jag köpte nyligen en 58:a. På så vis slipper jag distanser under styrstammen, får en “slammed" look samt önskad vevarmslängd på 175mm.

Storlek Supersix EVO
Jag är 182 och har kört SuperSix i storlek 56 med 110 stam. Ramen är traditionell d.v.s lite högre än de flesta moderna ramar.

Trevlig ram.?

Storlek Supersix EVO
Hej allihopa!

Cannondale SuperSix Evo
Second opinion: Jag är 182 med innerben 87,5, lite långa armar. Vill sitta komfortabelt mer än race. Ska jag ha 54, 56?

Snabbs svar vore guld / Thanx guys

Storlek Supersix EVO
56 är givet med så långa ben. Jag är 183 med 84,5 innerbenslängd och kör en 56a med 125mm styrstam bottnad, ser ju inte supermodernt ut iom kort sadelstolpe, men en 54 hade ju krävt både aslång styrstam och distanser, så det gick bort.

För dig tror jag att en 56 kan passa fint, du får lite mer exponerad sadelstolpe och kan ha 110 eller 100mm styrsam i botten.

Storlek Supersix EVO
1. Konstigt eniga tips om att det ska vara en 56:a. Jag säger inte att de är fel men för mig vore 56 alltför litet. Jag hade för snart 10 år sen en Caad7a i storlek 60 och den var med facit i hand lite i större laget men skulle aldrig gå på mindre än 58. Har idag en Propel i Large med 19 som är perfekt. Jag är 187 cm och sitter på cirka 80.5 cm.

2. Mera drop betyder ju inte att positionen blir mer aerodynamisk. Detta hör jag heeela tiden men vad är grejen med det?

Storlek Supersix EVO
På modellen caad12 som förmodligen delar samma tabell så ska jag ha en 58 då jag är 184cm lång.
Nu är ju mina ben relativt långa (84cm) så jag passar bättre på en 56. Gjorde bikefit igår och till och med stamlängden stämde.
En 58 skulle göra det "längre" fram reachmässigt.
Tror stolpen plus sadel sticker upp 20cm för mig så frågan är ju...

Storlek Supersix EVO
Är 182 lång med 86 ben. 56a alla dagar i veckan för mig. Sen kan man variera med mellan 100-130 stam och olika styre med olika reach för att få den rätta känslan.

Storlek Supersix EVO
Om du inte redan gjort det så gör en bikefit med nuvarande cykel. Då får du förmodligen en hel del ledtrådar till ditt val. Kan låta galet men du får reda på hur bra du sitter på den cykeln och vad som skulle förändras/förbättras. Med dessa fakta får du förhoppningsvis en bra hint om du ska gå mot större eller mindre ram. En annan reflektion om du nu satt bar på BMCn men inte gillade känslan hur kan du då ens överväga att köpa en Cannondale över nätet utan att ha provat? De tusenlapparna extra har du helt säkert igen på att du slipper leta ny cykel till hösten.

Storlek Supersix EVO
Jag är 185cm och har 90 i innerbenslängd. Jag har en Supersix Evo i stlk 58. Slammed med 110mm lång styrstam och compactstyre. Sitthöjd 82cm.

Men visst, 56 funkar säkert också, men är långt ifrån en "sanning". Vissa skriver så övertygande som om de själva tror att de vore experter. Lägg ner.

Keep it real, keep it slammed.

Storlek Supersix EVO
Kul. Såg först nu att detta är en gammal tråd där jag redan svarat en gång.

Och så har jag växt en centimeter sedan jag skrev i tråden sist.

Storlek Supersix EVO
Sam sa:
Jag är 185cm och har 90 i innerbenslängd. Jag har en Supersix Evo i stlk 58. Slammed med 110mm lång styrstam och compactstyre. Sitthöjd 82cm.

Men visst, 56 funkar säkert också, men är långt ifrån en "sanning". Vissa skriver så övertygande som om de själva tror att de vore experter. Lägg ner.

Keep it real, keep it slammed.

Min bikefit konstaterade iaf att 56 var bra på mig.
Att köra "slammat" blir tyvärr sekundärt då.
Då ska man sitta rätt och bra. Hur mycket drop har du. 15cm?

184cm med 89 långa ben. 58or blir skitklumpiga för mig.

Storlek Supersix EVO
186cm 91cm ben köpte en 56 och har 120mm styrstam och original styre,
kört en säsong och det funkar bra
men skulle högst troligen funkat lika bra med en 58 men med mindre antal spacers under styret

Tillbaka
Topp