Storlek till junior - alternativ till 26"?

pr_kalkyl

Medlem
Sonen fyller snart 11år och är nu knappt 150cm (ca 68cm benlängd innermått). Han har haft en 24" några år och det är dags att gå upp i storlek.
En hardtail med dämpad framgaffel och singelklinga är det som gäller. Budget < 10000:-

26" (juniorcykel) kändes först självklart, men är det? Känns som att han snart växer ur den också...

Vad är nästa steg storleksmässigt efter 26"? Är det då 27.5" med liten ram, typ XS? Finns det ens?

Finns en del 27.5" i dam-modell som har små ramar (S), som enligt storlekstabell kan passa sonens längd. Men är det kanske oklokt att gå från 24" direkt till 27.5"?

Tacksam för alla tankar/råd/idéer!

Min son (då 12) gick direkt från 24" till 27,5" för två år sen. Men då till storlek S. Funkade klockrent. Men han var nog något längre då än din son är nu. Skulle gissa på 155-160 cm.

Men bäst är ju om ni har möjlighet att testa i ngn affär så sonen får provcykla. Cykelns geometri spelar ju också stor roll för hur stor den känns och hur lättmanövrerad den blir för honom.

Det beror på ramen men tex white xc260 verkar vara väldigt liten i ramen så vi får nog 27.5. Tyvärr blir det lite dyrare

Nu vet jag ju inte hur din ekonomi ser ut men värt att hålla i minnet är ju att barn (och speciellt killar) i åldern 11-14 växer rasande fort. Kan ju bli 10cm per år under dessa år. Så för min sons del var ju den cykeln perfekt när han fick den men det tog inte mer än drygt 1.5 år innan han växt ur den (då hade han växt nästan 20cm!).

Så du kanske bör fundera på hur mycket som är rimligt att lägga på något som han gissningsvis inte kommer att kunna använda mer än max 2 år. Jag är rätt glad (såhär i efterhand) att cykeln jag köpte då var betydligt billigare så kunde vi lägga en mer rejäl slant nu i sommar när han fick sin nya (som han förhoppningsvis inte kommer att växa ur någonsin).

Tack för er input!
Det är som sagt mycket beroende av vad plånboken klarar. Man vill ju ge barnen bra grejer men att köpa ny cykel varje år känns lite mastigt. Samtidigt vill man inte sätta dem på en för stor cykel som är svårhanterad.
Lutar just nu kanske åt en 27.5" med liten ram, typ dam-modell i Small, men vi får se vad jag hittar... :-)

Mina grabbar har gått från 24" till 27.5" hjul med ramar i S kring den längden. XS har då varit för små och/eller utan växtmån. (En Specialized Pitch och den andra en Trek Marlin).
Köper man hyffsat bra grejer så står sig värdet ganska bra och man kan sälja av dem när de krympt och nettokostnaden blir nog inte mycket högre än att köpa något på Jula eller Biltema som man ska skruva på och svära över i två år och sen kanske får dumpa på ÅVC.
Dessutom ökar det chansen att barnet blir intresserat av att cykla om cykeln fungerar bra. Så kan man bara ligga ute med pengarna så tycker jag det flera vinster med att kliva upp till en nivå där grejerna verkligen fungerar.

Edit: 150 lång så behöver du inte leta damramar.

Självklart får man lägga vad man vill på sina cyklar, vare sig det är till sig själv eller till sina barn. Det är ju upp till var och en. Men ett tips är att ta en tur med sonen till det ställe där dom andra av områdets barn och unga hänger med sina cyklar och kolla vad dom har. Har själv spenderat väldigt mycket tid på en närliggande bike park tillsammans med sonen och hans kompisar och det är rätt bra för ödmjukheten när en 11-åring hoppar dubbelt så högt som du på en 10 år gammal skräp-mtb med illa fungerande fälgbromsar...

När sonen var 11-12 hade nog dom flesta bland hans kompisar (som cyklade mycket) cyklar för runt 5000-7000 kr (sonen hade en Merida HT 27.5" för ca 6.500). Och med dom cyklarna lärde dom sig wheelie, manuals, hoppa rätt stora hopp (med gap) och upp till 1,5 m höga drops till flat. Det var först när dom kom upp i 13-14 års ålder som nån av dom fick något dyrare än så. Det här är ändå i ett relativt välmående villaområde så jag tror inte pengarna saknas egentligen. Det handlar nog mest om prioriteringar och vad man tycker är rimligt att lägga till ett barn i den åldern.

Någon gräns på hur man skämmer bort barnen annat än vad man har "råd" med måste finnas. Jag tycker också det ska finnas någon koppling mellan prestation/intresse och materialet.

Än så långe har jag hållt det på en rimlig nivå men det blir en utmaning med 27.5''. Vet i fan om jag köper någon Crescent för 7000....och sen får man ha en annan cykel att ställa på skolan ovan på vad man nu lägger ut på mtb.

Jag kommer att kolla på mb31 och stoic tror jag. Blir nog lätt att man dubblar de rimliga 7000

Någon gräns på hur man skämmer bort barnen annat än vad man har "råd" med måste finnas. Jag tycker också det ska finnas någon koppling mellan prestation/intresse och materialet.

Än så långe har jag hållt det på en rimlig nivå men det blir en utmaning med 27.5''. Vet i fan om jag köper någon Crescent för 7000....och sen får man ha en annan cykel att ställa på skolan ovan på vad man nu lägger ut på mtb.

Jag kommer att kolla på mb31 och stoic tror jag. Blir nog lätt att man dubblar de rimliga 7000
Det har dragit iväg rasande fort den senaste tiden. Nu verkar man ju inte få mer än tourney för de där rimliga 7000, och vill man ha luftgaffel så har man passerat 10. Norr om 10 är det lite lättare att hitta kul cyklar, som MB31 och stoic, men även laufey och fluid ht.

Kör på medium ram, inte small. Du skrev att han e 150cm och nu kommer hösten o vintern. Medium! Inte small.
Medium säger du? Enligt de storlekstabeller jag kikar på (Vitus Nucleus) så passar M för 170-180 cm långa åkare. Är inte det alldeles för stort?
Jag tycker det här med storlek är svårt. Är nyfiken på hur du resonerar. :-)

Mina grabbar har gått från 24" till 27.5" hjul med ramar i S kring den längden. XS har då varit för små och/eller utan växtmån. (En Specialized Pitch och den andra en Trek Marlin).
Köper man hyffsat bra grejer så står sig värdet ganska bra och man kan sälja av dem när de krympt och nettokostnaden blir nog inte mycket högre än att köpa något på Jula eller Biltema som man ska skruva på och svära över i två år och sen kanske får dumpa på ÅVC.
Dessutom ökar det chansen att barnet blir intresserat av att cykla om cykeln fungerar bra. Så kan man bara ligga ute med pengarna så tycker jag det flera vinster med att kliva upp till en nivå där grejerna verkligen fungerar.

Edit: 150 lång så behöver du inte leta damramar.
Sant! Pengaresonemanget är en intressant aspekt, inte att förakta.

Jag har kollat på dam-modellen av Vitus Nucleus, men du menar att jag inte behöver välja dam-modell? Vilken storlek kan passa, har du exempel på cykel?

Han har några cm kvar till 150cm än...

Medium säger du? Enligt de storlekstabeller jag kikar på (Vitus Nucleus) så passar M för 170-180 cm långa åkare. Är inte det alldeles för stort?
Jag tycker det här med storlek är svårt. Är nyfiken på hur du resonerar. :-)
Ok. D kanske va fel sagt av mig.
Olika cykeltillverkare har en tendens att benämna strlk olika. Jag menar att du kan gå på 16".

Jag e själv inte lång, 168 cm. Min FS e strlk 15,5" med 27,5" hjul o den e på gränsen till för liten - jag har 20mm offset på droppern o ökat från 40mm till 60mm styrstam med 1,5 cm spacer under. Styret e 760mm, hade 800mm men d va obekvämt. Min dotter på 150 kunde cykla bra på denna.
Min HT i 29" e strlk 16". Den passar bra utan offset på dropper, 60mm styrstam o lika brett styre 760mm. Min son på 145 kunde ta sig framåt på denna, utan att göra ändringar (han skulle bara cykla bak till lagårn o ställa den där). När jag köpte denna kallades den Medium, men d kanske har ändrats nu.

Ja kolla tillverkarens tabeller. Har en som är dryga 150 här hemma som kör en XS 27.5" och även den kan ibland kännas lite stor (och har risig stand over height).
Kolla också så du får vevarmar som matchar ramstorlek. Ibland skickar de med 175mm armar på XS/S-ramar

Ok. D kanske va fel sagt av mig.
Olika cykeltillverkare har en tendens att benämna strlk olika. Jag menar att du kan gå på 16".

Jag e själv inte lång, 168 cm. Min FS e strlk 15,5" med 27,5" hjul o den e på gränsen till för liten - jag har 20mm offset på droppern o ökat från 40mm till 60mm styrstam med 1,5 cm spacer under. Styret e 760mm, hade 800mm men d va obekvämt. Min dotter på 150 kunde cykla bra på denna.
Min HT i 29" e strlk 16". Den passar bra utan offset på dropper, 60mm styrstam o lika brett styre 760mm. Min son på 145 kunde ta sig framåt på denna, utan att göra ändringar (han skulle bara cykla bak till lagårn o ställa den där). När jag köpte denna kallades den Medium, men d kanske har ändrats nu.
Ok, tack för förtydligandet!

När du säger storlek 16", vad är det för mått som avses då? Ramen förstår jag, men vilket mått på den? (stack, reach, seattube length... det finns så många...)

Ja kolla tillverkarens tabeller. Har en som är dryga 150 här hemma som kör en XS 27.5" och även den kan ibland kännas lite stor (och har risig stand over height).
Kolla också så du får vevarmar som matchar ramstorlek. Ibland skickar de med 175mm armar på XS/S-ramar
Ok, bra tips! Det är precis den typen av tips från inbitna som är värdefulla :-)

Jag inser mer och mer att ett besök hos lokala handlaren för att låta pojken testa vore en bra idé :-)
Trodde nog inte att det skulle vara så svårt förstå storlekar och att välja...

Egentligen vill jag ju att mina barn skall få samma svåra uppväxt som jag själv: fel storlek på cykeln, canti "bromsar" och spökväxlingar. Fast jag har redan sabbat det genom att dom fick "för bra" cyklar i dom mindre storlekarna.

När du säger storlek 16", vad är det för mått som avses då? Ramen förstår jag, men vilket mått på den? (stack, reach, seattube length... det finns så många...)

16" är ramhöjden, det säger inte så mycket. Standover height är ofta problematisk vid 150 cm. Man behöver en tillräckligt låg ram. Storleken på en mtb bestäms framförallt av reach och det kan variera mycket på XS/S cyklar, beroende om dom har gammaldags eller modern geometri.

16" är ramhöjden, det säger inte så mycket. Standover height är ofta problematisk vid 150 cm. Man behöver en tillräckligt låg ram. Storleken på en mtb bestäms framförallt av reach och det kan variera mycket på XS/S cyklar, beroende om dom har gammaldags eller modern geometri.
Ok! Men då känns väl en dam-modell nära till hands om man ska köra på 27.5", eller?

MB31 junior har 170mm. Får se om de fixar det tills det blir dags för mig att handla. Funderar på att fråga om bara ram och börja samla grejor utanför budgetprocessen.

Ja, det är skit att de ska ha mer än kottar att leka med. Jag och brorsan fick dela på en läsk på nyårsafton...
Problemet nu förtiden är att enda prio är att då dem att röra på sig kosta vad det kosta vill.

Ok! Men då känns väl en dam-modell nära till hands om man ska köra på 27.5", eller?

Dam modell är inte viktigt, men det är ofta bara dam modell som finns i XS. Jag skulle satsa på 400 - 420 mm reach och 680 mm eller lägre standover. Prova dock vilken standover barnet kan leva med. Urval blir mycket större med lite högre standover.

Standover e förlegat ?, lär ongarna att kliva av o på från sidan, skaffa en suspensoar tiss de lärt sig att vurpa bort från cykeln ☺, lär dem samtidigt att inte göra stålmannen när de vurpar.

Sant! Pengaresonemanget är en intressant aspekt, inte att förakta.

Jag har kollat på dam-modellen av Vitus Nucleus, men du menar att jag inte behöver välja dam-modell? Vilken storlek kan passa, har du exempel på cykel?

Han har några cm kvar till 150cm än...
Storlek beror nog på hur man definierar "några". Svärmor är väldigt bestämd med att några=sju och är man 143 så är nog en S ganska stor och Nucleus finns inte i XS.

För äldre årgångar av just dammodeller av Vitus, men det kanske var Sentier så föreslog någon i forumet att förkortningen/modellbeteckningen VRW stod för VeryWrong. Men det var nog förr.

Jag klippte och klistrade i Nucleus geometritabeller och jag ser ingen skillnad på herr och dam i måtten på ramen!? I så fall är väl anledningen att välja dam-modell om man gillar färgen bättre:

Jag klistrade in måtten på en Trek Marlin strl S som vi köpte till vår lilla grabb i våras. Han var 141 cm ett par veckor innan han fick den, så säg 141.x när den kom.
I den tabellen ser man att Vitus-cyklarna är förhållandevis stora för sina storlekar

Vitus Nucleus 27VRVRWVRVRWTrek Marlin
Frame SizeSSMMS
Rec Rider Height (Imperial)5' 2" - 5' 6"5' 2" - 5' 6"5' 6" - 5' 10"5' 6" - 5' 10"
Rec Rider Height (Metric)160 - 170cm160 - 170cm170 - 180cm170 - 180cm155-164.75
Rec Inside Leg (Imperial)26.5" - 30"26.5" - 30"30" - 32"30" - 32"
Rec Inside Leg (Metric)71cm - 76cm71cm - 76cm76cm - 81cm76cm - 81cm68.58-73.41
(A)Seattube Length380mm380mm432mm432mm368
(C) Effective Top Tube Length600mm600mm620mm620mm555
(M) Reach420mm420mm438mm438mm385
(B) Stack592mm592mm597mm597mm574
(K) Chainstay Length425mm425mm425mm425mm438
(F) Headtube length105mm105mm110mm110mm90
(I) Headtube Angle66.5°66.5°66.5°66.5°69.3
(J) Seat Tube Angle73°73°73°73°73.5
Bottom Bracket Drop45mm45mm45mm45mm4.8
(E)Wheelbase1128mm1128mm1146mm1146mm1066

Trek Marlin i storlek S var aningen stor till vår grabb, ffa hade jag velat korta styret ett par cm, men det tillät han inte. Nu efter en sommar ser den inte alls lika stor ut. Anar att den krymper ännu mer till våren :-)

Marlin är ju dock mindre stigorienterad med betydligt brantare gaffelvinkel, så vill man ha mer åt en stighoj ska man nog gå på nåt annat (det ville jag, men hittade inget då i vettigt prisklass (under 10k) som var lagom stort och grabben var helsåld på färgen på den Marlin 7 vi beställde i gult-orange-rött.

Men måtten mot kroppslängd kan ju vara en observation ur verkligheten, då geo-tabeller inte säger allt och olika tillverkare har olika uppfattningar om hur stor en ram idealt är.

Det beror så klart även på annat men 380mm ST är för mycket för min dotter på 143. Gissar att det med tur är ok vid 150cm.

Kolla även marin bobcat trail som alternativ till Nuclues. Vet inte om den finns i xs

Det brukar vara seat tube length, mätt från bb.

Jag håller på att bygga en Commencal Clash Jr (ungdomshoj i 27,5", årsmodell 2020) och gjorde en jämförelse åt en man som ville ha en Cube Sting 29" strlk M årsmodell 2022. Så här blev den:

Clash Jr
Seat tube 370
Top tube 530
HA 65 grader
Seat tube angle 75,8 grader
Reach 380
Chainstay 434
bb -12
Wheelbase 1136
stack 593
Headtube 105
Standover 741

Cube Sting
Seat tube 370
Top tube 570
HA 67 grader
Seat tube angle 75,3 grader
Reach 420
Chainstay 435,5
bb -40
Wheelbase 1145
Stack 603
Head tube 100
Standover N/A

Clashen är till en tjej på 140cm, Stingen skulle va till en kille ca 170 cm (han valde sen en annan ram, men pga modell o material, int pga måtten)

Bobcat trail. Kanske kan vara nåt om man vill en bit under 10. Tror det är bättre än Nuclues nu för tiden.
170mm...så blir det nog på en "vuxencykel"

1631020804174.png

Ja, det är skit att de ska ha mer än kottar att leka med. Jag och brorsan fick dela på en läsk på nyårsafton...
Problemet nu förtiden är att enda prio är att då dem att röra på sig kosta vad det kosta vill.
just! Själv fick jag en "28-tummare" med bockstyre och 28-622 när jag gick i fyran. Man kunde cykla i skogen med den också. Den hade ganska högt standover...

Standover e förlegat ?, lär ongarna att kliva av o på från sidan, skaffa en suspensoar tiss de lärt sig att vurpa bort från cykeln ☺, lär dem samtidigt att inte göra stålmannen när de vurpar.
Standover är väl inte något standardiserat mått heller. Som jag fattat det mäts det på lite olika sätt mellan tillverkare och det beror även mycket på hur överröret är format hur det rent praktiskt upplevs.

Ja, mina barn tar inte instruktion när det gäller att strunta i standover. Hoppas att den äldre passar på att ta in det där med att luta hojen nu innan det är dags för 27.5

Standover är väl inte något standardiserat mått heller. Som jag fattat det mäts det på lite olika sätt mellan tillverkare och det beror även mycket på hur överröret är format hur det rent praktiskt upplevs.
Underf9rtått i mitt inlägg där jag skriver att tillverkare mäter olika :-)

Underf9rtått i mitt inlägg där jag skriver att tillverkare mäter olika :-)
gör du? Inte i inlägget jag citerade väl... och jag kan inte se det i något du skrivit ovan heller. Däremot skriver du att olika tillverkare benämner ramhöjd olika.
Men har du lyckats gömma det i något annat inlägg så har ju i alla fall TS fått detta fastslaget från två oberoende källor. Dubbelt så bra ?

Mycket med storleken känner jag har att göra med vana , min pojk åtta år 140cm har kört min gamla prophet M i över ett år , modad med smalare styre , kortare styrstam å vevar utan problem , men när hans kompisar provar så har de problem att starta , för de är vana att sitta på sadeln när de börjar trampa.
Pojken lånade en specialized pitch 27.5S men duktigt smala däck (2.10) å han slog i vevarna hela tiden på iofs stökig stig , det som var bra med den var att överröret var lågt.
Han lånar gärna min bird , då med sänkstolpen i botten förstås men det funkar ganska bra det oxå.

Ser bra ut. Har en perfekt medium HT att testa gränserna med om jag bara kunde få barnet att starta och stanna korrekt. Kortare stam, smalare styre, vänd stolpen bör ger rätt många cm.

Tillbaka
Topp