(Storlek) Vad ska jag ha för storlek? FM066

Ove-Rall

Aktiv medlem
Ytterliggare en kinatråd till samlingen men jag har försökt att söka utan framgång.

Har tänkt köpa en FM066 ram ifrån Dengfu men jag blir inte klok på storlekstabellen om jag jämför med exempelvis Scott eller Trek tabeller. Överröret stämmer hyfsat mellan tillverkarna men sadelrörslängden skiljer enormt mycket. Är det sättet de mäter på som skiljer eller hur förklaras skillnaden mellan Trek Madone 58 som har en sadelrörslängd på 55.3cm och FM066 58 på 58.0cm ?

Jag är 185.5cm lång och sitter på 78.5cm, har inte innerbenslängden i huvudet. Ska jag ha en 56a eller 58a?

Länk till storlek: http://images.chivelo.com/2012/06/FM066-Geo.jpg

FM066Geo.jpg

Kan tillägga att jag inte har några problem att åka med en lång styrstam men vill inte ha en sadelstolpe på maxgränsen...

Så. 56 eller 58?

Båda kan nog funka. Då får 20mm större drop från sadel till styre på 56:an än 58:an. Välj själv.

Skiljer typ bara .5 cm på toprörslängden om man tar hänsyn till vinklarna. Så headtubelängden känns mer relevant då den diffar på 2cm. Jag som inte har så mkt drop skulle tagit 58an.

Hmm, väldigt svårt blev det nu. Jag vill ju ha "rätt" storlek...

Har tidigare kört med ganska mycket drop så nu lutar det åt en 56a.

Kan tillägga att skillnaden på länden av sadelrören mellan olika modeller som du nämnde uppstår pga av att vissa ramar har slopat topprör och vissa har horisontala. Eftersom sadelrören i regel slutar strax efter de att de mött topprören får de slopade ramarna alltid kortare sadelrör än motsvarande storlek med horisontalt topprör.

För att försäkra dig om att 56an är rätt ska du nog oxå jämföra bb drop eller stack mot din gamla ram. De måtten är utmålade på bilden du bifogat men står inte med i tabellen. (J o H).

Tillbaka
Topp