Storlekens betydelse....

• Trådstartare Trådstartare orj
  • Start datum Start datum

orj

Ny medlem
Storlekens betydelse....
Hej!

Jag vill köpa ny mtb, men är vilse i storleksdjungeln. Är 165 cm lång, tjej, och vill gärna köpa en Bianchi Mutt att besegra skogen med säsongen som kommer. Vilken storlek ska jag ha???? Och ska jag ha en Bianchi överhuvudtaget? Ni vore så snälla om ni kunde hjälpa mig!

Storlekens betydelse....
Visst har storleken betydelse men det är inte alltid större är bäst.
När det gäller mtb är det till viss del en smaksak men för stor ram brukar inte vara rolig i skogen. Skulle tippa på att ca 16" kan funka för dig men det beror även på dina proportioner (tänker då på längd på armar och överkropp och inget annat).
Hade jag varit du hade jag gått till några cykelhandlare och provat lite olika cyklar. Lås dig inte bara på ett märke heller. Storlekar skiljer även mellan olika tillverkare.

Storlekens betydelse....
Besök ett par seriösa cykelhandlare så kommer du att få prova ut rätt storlek som passar dig. Det kan som sagt skilja en hel del mellan två olika ramstorlekar. Du ska nog ha en mtb i storlek runt 14-16" ramstorlek, men det viktigaste måttet är topprörslängden. Känns cykeln för kort eller lång, prova en annan storlek.

På nätet finns även en storlekskalkylator, WrenchScience är bra men du måste registrera dig där först vilket är gratis. Sedan matar du inte alla mått, längd, armlängd osv. Ut kommer en rekommenderad ramstorlek och "Overall reach", med styrstamslängden inräknad. Se https://www.wrenchscience.com/Login.aspx?ReturnUrl=/Secure/Fit/Height.aspx?stylecode=M&stylecode=M

/Leo

Storlekens betydelse....
Är du i närheten av Alingsås så är du välkommen att prova en 16" Radon hoj på en skogstur. En hoj som känns rätt på en parkeringsplats kan ofta kännas för stor när man kommer ut i skogen. Prova så många hojar du kan är mitt tips, nu på min tredje ram känns det som om jag har kommit rätt storleksmässigt =).

Storlekens betydelse....
Jag är 167 cm och har en 16" trek 6700wsd som jag är helt kär i :)

Skulle helt klart rekommendera att testa lite olika cyklar, eftersom storleken inte säger så mycket. Geometrin skiljer sig rätt mycket och det gäller att ha nån som passar en själv.

Storlekens betydelse....
Observera!

Trek 6700 (killspecad) storlek small kallas 15.5" och har 55 cm horisontellt överrör.
Trek 6700WSD (tjejspecad) storlek medium kallas 16" och har 53.5 cm horisontellt överrör.

Alltså, den mindre ramstorleken (15.5") har ändå längre horisontellt överrör (55 cm).

Följ Leos råd ovan, det är det bästa rådet du någonsin kommer få.

Senast redigerad av en moderator:
Storlekens betydelse....
jonzén skrev:
-------------------------------------------------------
> det är mycket en vanesak...... min nya hoj har 20
> cm mindre avstånd mellan sadel o styre jämfört
> med min gamla.. trots det trivs jag med båda. den
> gamla för långa skogsturer och den nya för att
> leka med i högre farter..

20 cm? Slår du inte knäna i styret då, eller är det 20 cm längre fram?

Storlekens betydelse....
robbankul skrev:
> när det gäller snoppen så har det betydelse,
> bara dom med små snoppar som sägger att det inte
> har nån betydelse

och det är bara folk som inte har nåt att göra kvart i åtta på morgonen som fäller såna komentarer

Storlekens betydelse....
nils skrev:
> robbankul skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > när det gäller snoppen så har det betydelse,
> > bara dom med små snoppar som sägger att det
> inte
> > har nån betydelse
>
>