Storlekhärvan...

MTBnovis

Medlem
Storlekhärvan...
Hej,

Jag har lusläst det mesta här inne gällande FS-hoj för nybörjare (inte cyklat MTB aktivt på 22 år) och kommit fram till att jag är sugen på en Vitus mythique vrs. Låter det helt uppåt väggarna? Bor på Gotland så det blir inte så mycket höjdmeter utan mest XC och skog.

Nu till härvan...
Vilken storlek ska jag ha? Är 177cm lång, armspann 177 cm, 84 cm innermått lår.

Tacksam för tips! ??

Storlekhärvan...
Till XC skulle man kunna välja M eller L, till stigcykling klart L. Men tycker att det är bättre med lite mindre fjäderväg till XC och skog. MBR har en test av Mythique or dom tycker att vevlagret är lite för högt och sadelstolpen kan inte går ner tillräckligt mycket i ramen, men kanske är det ingen problem med 84 cm innermått lår.

Storlekhärvan...
Det är svårt. Jag är 176cm och vill ha drygt 500 till styret för att det inte ska kännas trångt. Det är kanske inte ovanligt men kollar man youtube så ser det ut som många pros har mindre hoj

Storlekhärvan...
Kom nu på att 84 innermått lår är jättelångt till 177 cm. Om det är rätt så har du kort överkropp och skulle M kunna vara ok.
Jag är 179 cm med relativt korta ben och skulle villa ha 475 reach, så mer än 462 som på L.

Storlekhärvan...
455-460 hade varit intressant för mig. 2020 är det rätt många M som hamnar där, så helt plötsligt har man rätt storlek igen. Nu har jag en Large med ca 465mm reach. Inga större problem men den är hög.

Storlekhärvan...
Kom nu på att 84 innermått lår är jättelångt till 177 cm. Om det är rätt så har du kort överkropp och skulle M kunna vara ok.
Jag är 179 cm med relativt korta ben och skulle villa ha 475 reach, så mer än 462 som på L.
Jag blev också jävligt överraskad när jag måttade. Rakt ben, barfota från golv till ljumske. Ska man göra på nåt annat sätt? ??‍♂️

Storlekhärvan...
Jag har samma problem som TS, långa ben i förhållande till totallängd, 182 cm och 90 cm innerbensmått.
I dom flesta geometritabeller och storleksrekomendationer så får jag Large på totallängden och XL på innerbensmåttet.
Eller typ 56:a respektive 58:a
dom gånger jag gått på benmåttet, har alltid cykeln kännts för stor, jag skulle med TS mått gå på en M
Med långa ben måste man dra upp sadeln högre, och då kommer den längre bak. och därigenom får man lite längre mått mellan sadel och styre än om man har en mera normalt förhållande mellan ben och längd.

Senast redigerad av en moderator:
Storlekhärvan...
Det skiljer ju bara 2 cm i längd, så båda funkar säkert. Jag hade nog gått på en L och bytt till en kortare stam om den känns för lång.

Storlekhärvan...
Generellt sett ja, men med 84 cm innermåt lår ska man aldrig har problem och Mytique har låg standover.
Så vad tror Berk? Köra på L? Det kommer ju bli väldigt lite nerför med tanke på att jag bor på Gotland. Känns som kan behöver en ”tajtare” hoj om man kör mkt utför då det kanske blir mer lättmanövrerat. Men vad vet jag. Är ju riktigt grön på detta.

Storlekhärvan...
Så vad tror Berk? Köra på L? Det kommer ju bli väldigt lite nerför med tanke på att jag bor på Gotland. Känns som kan behöver en ”tajtare” hoj om man kör mkt utför då det kanske blir mer lättmanövrerat. Men vad vet jag. Är ju riktigt grön på detta.

Svårt att säga. Till tekniska stig har jag en HT med 470 mm reach (med sag) och 50 mm stam och tror att jag skulle ville har mindstens 1 cm reach till. Till teknisk XC har jag en fulldämpad med mer gammaldags geometri (och 120/100 dämpning som jag tror skulle vara bättre till din användning) som har gammaldags sadelrörsvinkel och 445 reach + 60 mm stam. Den funkar jättebra till XC. Men din korta överkropp skulle 444 reach + 45 mm stam passa bra med lite brantare sadelrören. Men en annan sak är hur högt man vill ha styren. Om man lägger till spacers blir effektiva reach kortare. Jag kör med ovansidan handtag på samma höjd som styren. Med styren på samma höjd som L blir effektiva reach på M 339 mm. Om du vill styren högre, blir effektiva reach mindre och är det kanske bättre att välja L.

Storlekhärvan...
Skicka pm så kan du få prova en large comencal eller en xc ht large.

Storlekhärvan...
det ger också per automatik hos manliga individer långa armar. ändå håller jag med att m låter bättre.

Tjena!

Det är inte säkert att man har långa armar bara för att man har långa ben. Däremot är det nästan 100% att man har kort överkropp, så vidare man inte har väldigt kort hals och litet huvud.

Storlekhärvan...
nej inget är säkert, men vanligt är vanligt.

även långa kvinnor har generellt jämförelsevis kortare armar än män. det förklarar väl att de står ut med damtrallor.

Storlekhärvan...
33mm Renthal stam kan ju få ner reachen lite.
Om du har korta armar så kanske du vill ha högre rise på styret också, ett 40mm risestyre med backsweep kan ytterligare få ner reachen. Det blir ju dock högre front då, såklart.

Storlekhärvan...
Tack för alla svar och tips! Det lades en beställning idag, på en L. Jag hoppas och tror att det blir bra. Känns som allt är bättre än DB:n som man körde på för 22 år sen. ?

Storlekhärvan...
Lånar tråden lite. Hur vet man att man får knee over pedal?
Typ så här
KGRdAr7_fwP0FfJQJkoU5kBA1sv09jdnRZnuB9eNTrjOjet9otZLO17gXDGxpeobYW6aaaCPWstMqoq9voB7iXLw2PPCJQizBIG8T65HKDXAtWj7VBCL4Pj83w

Storlekhärvan...
33mm Renthal stam kan ju få ner reachen lite.
Om du har korta armar så kanske du vill ha högre rise på styret också, ett 40mm risestyre med backsweep kan ytterligare få ner reachen. Det blir ju dock högre front då, såklart.
Fast 25mm spacer får ner reach bättre men då gäller det att shoppen kapar därefter

Storlekhärvan...
Jag fick till svar att man inte bryr sig så mycket om detta nu förtiden. Jag tycker forfarande att det är trångt när man sitter ner på en normal lång cykel utan offset. Lite bättre sen jag flyttat pedalerna längre bak på foten.

Storlekhärvan...
Jag fick till svar att man inte bryr sig så mycket om detta nu förtiden. Jag tycker forfarande att det är trångt när man sitter ner på en normal lång cykel utan offset. Lite bättre sen jag flyttat pedalerna längre bak på foten.

Ja, på varje nya mtb jag köper flyttar jag längre fram. Men nu har jag en problem. Jag har köpt en ny HT ram med 1 cm mer reach. Sadelrörsvinkel skulle vara 74.5 isf 74 grad på gamla ram (både +1.5 grad med sag). Men det känns mer trångt. Nu har jag mättit och gamla ram, med min sadelhöjd, är 73.5 och nya 75 (så 76.5 grad med sag). Så det stämmer att jag sitter närmare styren. In princip har jag ingen problem med att flytta fram mer, men då skulle jag ville ha 1 eller 2 cm reach till, inte en +10 mm (60 mm) stam. Har köpt en sadel som verkade att den kunde flyttas längre tillbaka, men det räckte inte. Det finns inte många mtb sadel som man kan flytta bakåt mycket.

Tillbaka
Topp