Storleks hjälp på en On-One 456

kreator

Medlem
Hej

Funtar på att köpa mej en On One 456 Evo2 ram men är lite fundersam på vilken storlek jag ska köpa. Jag är 1.80, kör på 54 på racer, M på mtb och DH (Vad nu det betyder?).
Jag velar mellan 16 och 18 men lutar på en 16. Tanken är att köra med kort styrstam, feta DH/FR däck och till slut minst 140 i slag(Äger bara 120 nu så det får räcka ett tag).
Är det någon som äger en och som kan ge mej råd?

I vanliga fall brukar ju 18" motsvara en M och 16" S. Jag tycker 18" låter mer lagom med din längd.

Men förslagsvis jämför du geometrin och de faktiska måtten med din nuvarande MTB.

Jag är 183cm och har just beställt en 456 Evo II i 18", det baserade jag på att min Inbred passar bra i 18". Annars kör jag alltid Large men On One är ganska långa så det funkar bra med 18" för mig.

Jag är 181 kör också på 54 racer. På min 456 summer season körde jag 16". Skulle jag köpa en evo skulle jag fortfarande köra på 16".

Är 183cm med aplånga armar, kör en EVO i storlek 20. Passar utmärkt, men skulle nog trivas bra på en 18 också. Tror på 18 tum åt TS.

kreator skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj nu vart det ju inte lättare. Ingen som bor i
> stockholm och som skulle vilja visa sin för mej
> live?

Kolla med jofahjalm, han kör en EVO2 stl 16 och är en shortie ;)
Hans ram/cykel lär enl säkra källro finnas till försäljning inom någon framtid.
// Larsa

Tja! Jag har som nämnt en evo (inte en tvåa, men det är samma geometri) i storlek 16". Du får gärna komma och klämma lite på den. Den finns på morgondagens tisdagsrajd t.ex. Jag misstänker att du ska ha en större ram. Även om det är happykorrekt med kort styrstam och liten ram bör man nog inte välja båda samtidigt. Jag har också heldämpat på gång och kan eventuellt tänka mig sälja.

Så här ser min 20 tummare ut inställd till mina 183 cm. 60 mm styrstam, 115mm slaglängd, och har för mig att benlängden ligger på 87 cm. 16 tum till 180cm cyklist låter väldigt litet.

Bilagor

• IMG_20130831_093140.jpg
    IMG_20130831_093140.jpg
    207.6 KB · Besök: 12
1830 vid parkeringen vid HBB. Jag kan försöka vara där minst 10-15 minuter innan. Om storleken så ska du inte översätta ditt överrörsmått på en landsvägscykel till det du ska ha på en MTB. På lvg har man normalt längre stam och själva bocken bygger ytterligare 10 cm reach. Styrets bredd påverkar också (så att ett bredare styre ska komma närmare dig).

Jag kör en 16" och jag är 176cm lång, den passar mig perfekt.
med 140mm slag blir den väldigt lätt i fronten, och en lite längre stam 80-100 hade nog inte varit ett problem.

förövrigt mitt första inlägg, hej hej

Kör en 456 evo, 18", 60mm stam, 150mm slag.
Är 184 med 89cm benlängd. Känns tight och bra. Hade kunnat köra på en 20" också men hade valt en 18" om jag skulle valt igen.
Lycka till.

Folk verkar ju köra sina Evos i alla möjliga storlekar och konfigurationer så jag kanske kan försöka ge några tips. Cykeln har ett flackt sadelrör och när du sätter en gaffel på den med mycket slaglängd blir vinkeln ännu flackare. Detta gör att ramen blir effektivt längre. Jag har en 60 mm styrstam på min och skulle inte vilja köra med kortare. Eftersom cykeln har en flack gaffelvinkel och redan känns så tryggt tror jag att en lite längre styrstam kan vara bra. Detta ger mer vikt på framhjulet och gör cykeln lättare att kontrollera när man ska klättra. En kortare styrstam motverkar den slöa styrningen som kommer med en flack gaffelvinkel. Det gör också att cykeln känns ännu tryggare utför. Men då ska kortare styrstam kompenseras med bredare styre och/eller större ram. Det är inte helt enkelt och det finns många metoder för att flå en katt.

Tillbaka
Topp