Storleks rekommendation på racer (Specialized vs Canyon)

Umo

Medlem
Hej!

Sitter och kollar på nya racers och jamför storleken på olika tillverkare men får inte ihop det.

Kollar på de här två cyklarna från Specialized och Canyon och undrar hur det kan komma sig att de rekommenderar så olika ram-storlek till mina 179 cm? Specialized tycker att jag ska ha en ram i storlek 49 medans canyon rekommenderar 56. Skiljer det sig så mycket i geometrin eller är det något jag missar?

Du har nog gjort fel när du har kollat storlek på specialized. 49 är ju barncyklar ?.
Jag gissar på 54 eller 56 på båda (vet inget om canyons storlekar dock). Enklast är väl som vanligt att provcykla...

Du måste ha matat in något felaktigt värde på Spec. Jag är 178 cm och fick 54 cm. Men de tog inte hänsyn till grenmåttet. Beräkningen visade 8 cm lägre sadelhöjd än vad jag själv fick vid bikefit.

Vet inte var jag skulle matat in fel värde, se här:
Men lämnar det hela ändå eftersom jag har fått svar på frågan, det är inte så stor skillnad i geometrin utan något annat som krånglar! Tack för hjälpen.

Ah, du hoppade över övriga steg. Såg att oavsett om man är 61 cm lång eller 274 cm så får man 49 cm som ramstorlek om man skippar övriga steg. Märklig funktion får jag säga. Skapar ingen nytta, bara förvirring.

Ah, du hoppade över övriga steg. Såg att oavsett om man är 61 cm lång eller 274 cm så får man 49 cm som ramstorlek om man skippar övriga steg. Märklig funktion får jag säga. Skapar ingen nytta, bara förvirring.
Yes, är på jobbet nu så hade inte möjlighet att mäta övriga mått. Men jag ska försöka igen när kommer hem och har möjlighet att mäta då. Tack igen för hjälpen

Tillbaka
Topp