Storleksfråga Rose pro sl

Hengut

Medlem
Hej alla,

Försöker att förstå mig på detta med storlek till landsvägscykel men blir inte riktigt klok på det.
Jag är 196 cm lång med innerbenslängd ungefär 83-85cm.
När jag har tittat runt på olika cyklar har jag i storleksguide sett att jag borde ha ramstorlek 61 baserat på min längd. Kan detta stämma?

Har tittat på denna cykel men den har bara storlek 55, men stämmer annars överens med föreslagen innerbenslängd.

Please help :sneaky:

Jag är 196 cm lång med innerbenslängd ungefär 83-85cm.
Stämmer din innerbenslängd? Den verkar ovanligt kort.
Inseam-v-Height-Graph.jpg

Prova att mäta en gång till

När jag har tittat runt på olika cyklar har jag i storleksguide sett att jag borde ha ramstorlek 61 baserat på min längd. Kan detta stämma?
Alla ramar är inte lika så det kan skilja mellan märken och modeller.
Men trots det tycker jag att det låter lite litet.

Har tittat på denna cykel men den har bara storlek 55, men stämmer annars överens med föreslagen innerbenslängd.
Den är troligen alldeles för liten för en cyklist på 196 cm

Jag hade tidigare en Rose SL i strl 57. Med mina långa ståtliga 180 cm och samma innerbenslängd som du satt den som en smäck. Åtminstone den äldre modellen jag hade var ”kort och hög” vilket är vad jag behöver. Om du mätt rätt skall du nog titta eftr ”låg och lång”
Men misstänker liksom @HåkanC att du mätt fel. Eller på fel sätt.

Som Håkans diagram visar är det osannolikt att du bara skulle ha 85 i grenmått. Rose storlekarna ligger så pass tätt att flera storlekar kan passa, beroende på vilken sittställning du vill ha. För dig borde 61 eller 63 vara aktuella. Mina egna mått är 185/90, till detta har jag 57 resp 59 i Rose stl. För tillfället gillar jag 59:an bäst, men det kan växla efter körtyp, dagsform och humör.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp