Storleksproblem CX, Eastway eller Merida.. Snälla hjälp mig!!

Mr Otur

Medlem
En snabb fråga rakt på sak: Behöver en CX snabbt och prisvärt (chansar gärna på nätköp), tittar på Merida 3-D eller 4-D på cycletec.de och Eastway CX1.0 som reas på Wiggle. Jag är 184cm och har grenmått 90,5cm och långa armar. Meridas hemsida "säger" 55 enligt guiden. Är 58 då för stort för mig? Är Eastwayen som bara finns i Small för liten för mig??? Så jäkla komplicerat, men vågar någon sig på en gissning är jag sjukt tacksam!!!!

Jag är 184 cm och köpte en Eastway CX 1.0 medium (55?). Sitter som en smäck (eller jag på den). Bästa bikefiten någonsin utan bikefit. Tror att jag har lite mindre grenmått än du.

Hittade några tabeller nu. Meridas 55:a har Top Tube-mått 547mm (ser ut att vara virtuellt mått) och seat tube på 550mm. Motsvarande Eastwayen 545 samt 540.. vågar man chansa på att dessa mått stämmer kanske man kan beställa en från Wiggle, eller är det risk för att det blir väldigt smått? Kommer köra mkt pendling i stadstrafik..

Jag är 184/87 och har kört i tre år på en 58:a med stack 580 och reach 394. Motsvarande för Meridan i strl 58 är 566 resp 399. Min är alltså 14 mm högre och 5 mm kortare, vilket borde vara inom justergränsen. Jag har en nacke och rygg som inte gillar ett stort sadel till styrdropp, vilket en liten ram kan ge. Min nya cx är något kortare.

Jag är 176/83 och har en Eastway i stl small. Jag sitter bra på den men tror den skulle vara för liten för dig - tyvärr.
/Klas

för pendling i stadstrafik och ett grenmått på 90cm skulle jag ta 58:an.

Håller med Stumpy att det blir ganska mycket drop på en mindre ram.

Om användningsområdet inkluderar annat än asfalt, så vill iallafall jag ha plats för lite bredare däck än vad landsvägscyklar brukar ha.

Jag tänkte att det borde få plats ganska feta däck iom skivbromsarna, ser iaf ut att finnas en cm tillgodo? Men det borde gå att fråga..

Är en racer såpass tålig att man kan köra lite grusväg om man slänger på något fetare däck? Jag har nog en förutfattad mening att en racer viker ihop sig om man kör på en grusväg och det är lite håligheter och gupp? :) Jag vill använda cykeln ganska hårt och mycket.. givetvis ska man ju inte damma på en trottoarkant men det ska ju tålas att svängas runt i stan i alla fall..

Tack för alla svar.. grymt!!

Det ska inte vara någon skillnad på vad cykeln kallas, är nog hjulen Som viker sig Först och på racer o cx har man samma...

Tillbaka
Topp