Storleksval på racer

Fredde_9

Ny medlem
Storleksval på racer
Hej

Jag är relativt ny på det här med cyklar och undra lite angående val av storlek..

Rider Height Suggested Frame Size
5'5" to 5'8" S/ 49cm
5'8" to 6'0" M/ 53cm
5'11" to 6'2" L/ 54cm
6'1 to 6'5" XL/ 55cm

Jag är ca 182cm vilket innebär 5'11" om jag kollat rätt, detta gör att jag faller in i både M och precis i L.
Så till frågan, vilket val ska man göra? Att provcykla är inte ett alternativ och skulle förmodligen inte säga mig så mycket heller :).

Storleksval på racer
Är du modern väljer du 'L', är du vettig väljer du 'M'.

(Vore ju bättre du länkade till vad det är så man vet ungefär vad för geometri det är (exv S/R-värden) samt vad du tänkt dig som cyklist. Gå inte på dumheten att bara gå på om det är billigt och du får massa komponenter som någon amatörexpert säger man ska ha...)

Storleksval på racer
Och som vanligt så spelar ju förhållandet benlängd/överkroppslängd en viss roll om man ligger precis mellan två storlekar.

Storleksval på racer
Mätte precis benlängden (insida) vilket är 85cm. Gravitationen har tydligen gjort sitt då jag bara nådde 181cm i längd nu när jag mätte mig :). Men det är lik väl 5'11".

Senast ändrad:
Storleksval på racer
bellasoda sa:
Fredde_9 sa:
Mätte precis benlängden (insida) vilket är 85cm. Gravitationen har tydligen gjort sitt då jag bara nådde 181cm i längd nu när jag mätte mig :). Men det är lik väl 5'11".

Köp en medium.

+1 om du vill sitta raceigt.
Köp en large + en 90 mm stam och du vill sitta lite mer upprätt.

Om ett år eller två kommer du veta om du valde rätt.

Storleksval på racer
ozzian89 sa:
väldigt snygg hoj, är denna växeln helt ny, är den bättre än typ 105 eller hur står den sig?
Ultegra är ett snäpp över 105. Shimanos nivåer för lvg (nerifrån och upp) är:
Claris-Sora-Tiagra-105-Ultegra-DuraAce
Sedan kommer ju nya generationer med ca 5 års intervall. Dvs dagens 105 är troligen bättre än ultegra fr 2012, osv.

Storleksval på racer
Fredde_9 sa:
Fredde_9 sa:
Det blev en medium :).
Hoppa du blir nöjd med den
Men om jag vore du, och specen för däcken stämmer i verkligheten
"Tyres: Vittoria Zaffiro Slick II Wired Tyre / 700c / Black / 25mm"
skulle jag direkt byta dem, och då troligen även slangarna.
Vittoria tillverkar bra däck, men Vittoria Zaffiro hör inte till dem. De är billiga och slitstarka, det är väl det enda bra med dem, men tex vikten skall vara hela 398g! Bra däck väger från c:a 200g eller tom strax under: https://www.compasscycle.com/shop/components/tires/700c/compass-700cx26-cayuse-pass
Samma sak med slangarna, tjocka och klumpiga slangar märks extra mkt när man har bra, tunna och smidiga däck
tex de här som finns med 60mm ventil, Schwalbe SV20: https://www.bike24.com/p25060.html
(Men med 35mm höga fälgar borde du klara dig med 50mm ventil)

/Håkan

Tillbaka
Topp