Större bakdrev Nexus 7

KattMedHoj

Medlem
Större bakdrev Nexus 7
Hallå! Jag har en riktig pendel-mula till 90-tals Crescent med en Shimano Nexus 7 hub i bak. Kedjan hoppar jämt av bakdrevet så det är dags att byta kedja och gärna passa på att sätta dit ett större bakdrev för alla uppförsbackar. Framdrevet just nu är 38T och bak är 16T, när jag försöker hitta info online så verkar det som att Shimano rekommenderar att utväxling mellan fram o bakdrev ska hållas över 2.1. Surt, för jag hade gärna vilja sätta dit en 20T(38/20 = 1.9) eller större men man riskerar väl att explodera hubben då. Någon här som har erfarenhet med liknande situation? Jag är sugen på att ändå gå ner till 1.9, jag brukar bara toklasta cykelns pannier i en kort sträcka från matbutiken till hem men annars är nog "systemvikten" under 70 kg med mig o min ryggsäck hela tiden.

Större bakdrev Nexus 7
Jag har aldrig hört om sån regel. Min cykel med Nexus 7 måste har haft en utväxling lite lägre än 2,1. Min vinterpendlare har Alfine 8 med rem och 46/22.

Sen borde det finnas marginal till starka cyklister.

Större bakdrev Nexus 7
Jag är sugen på att ändå gå ner till 1.9, jag brukar bara toklasta cykelns pannier i en kort sträcka från matbutiken till hem men annars är nog "systemvikten" under 70 kg med mig o min ryggsäck hela tiden.
Jag TROR inte att det kommer att vara ngt problem, men jag kan förstås lämna några som helst garantier.

Jag har aldrig hört om sån regel.
Det har med vridmomentet att göra
Sen borde det finnas marginal till starka cyklister.
Det plus max vikt på hela ekipaget.
Jag tror att Rohloff skall ha en sådan viktbaserad utväxlingsgräns

Större bakdrev Nexus 7
Jag har 38 fram och 20 bak på sommaren på vintern 21 för vinter däck 28 tum 7 växel Sram men borde inte vara större skillnad Shimano Nexus 7 var 18 bak orginal men tokig kedje linje på grund av Kort axeln i fram parti drev bak buktar går ej vända inåt fören vid 20 T inåt tar nav skydd plåten.

Större bakdrev Nexus 7
Är systemvikten du + cykel + ryggsäck under 70 kg så skulle jag inte oroa mig. Vikt och benstyrka brukar hänga ihop. Jag cyklar själv med en pendlarcresent sedan länge, tror nexus 7, med utbytt bakdrev mot ett störra pga jag fick ont i knäna. Jag brukar ha sönder bakhjul hyfsat frekvent men cresentcykleln har klarat sig. Jag gissar att min systemvikt ligger runt 100 kilo men har inte vägt.

Större bakdrev Nexus 7
navet ger 0,63 på lägsta och 1,54 på högsta. med 28 tums däck ger det med 2,0 i utväxling mellan framklinga och bakdrev 35 växeltum på lättaste och 86 på högsta. alltså den framräknade diametern på hjulet pedalerna tycks kopplade till vore den en höghjuling.

detta är högst normala värden för en vardagscykel, och får gissningsvis ses som ett riktvärde snarare än minimum eller för den delen max. en vanlig treväxlad har cirka 40-60-80

en tungt lastad cykel kan ju gärna ha nedåt 25 växeltum på lättaste. jag skulle inte tveka om det var det jag önskade. pajar det så pajar det, lesson learned, och att byta navet är lätt och snabbt gjort.

men nexus7 är ett påtagligt robust nav, så risken bör vara minimal.

att ha såpass lätt utväxling på en olastad cykel körd av en bensvag cyklist är däremot en no-brainer.

Senast ändrad:
Större bakdrev Nexus 7
Är systemvikten du + cykel + ryggsäck under 70 kg så skulle jag inte oroa mig. Vikt och benstyrka brukar hänga ihop. Jag cyklar själv med en pendlarcresent sedan länge, tror nexus 7, med utbytt bakdrev mot ett störra pga jag fick ont i knäna. Jag brukar ha sönder bakhjul hyfsat frekvent men cresentcykleln har klarat sig. Jag gissar att min systemvikt ligger runt 100 kilo men har inte vägt.
Är nog fel term jag använde då jag menade jag + last och inte cykeln är under 70 kg

Tillbaka
Topp