Större bromsskivor

Skå

Ny medlem
Större bromsskivor
Har ett par hayes nine bromsar med 6" skivor men funderar lite på ett par 8". Om jag har förstått det rätt så kan man lyckas med detta genom att helt enkelt bygga ut fästena för oken så att dom blir längre, typ med nåt sånt här: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3882

Så har jag förstått det rätt att man kan göra på det sättet eller är jag fel ute? Någon annan som har gjort en sån här konvertering med sina bromsar? Hur gick det i så fall? Blir det någon skillnad mot att köpa ett 8"-paket från första början?

Större bromsskivor
det funkar säkerligen det är ju bara adaptern som skiljer dem åt ..men mer än utseendemässigt så är känslan å skillnaden minimal mellan 8 å 6" skiva...har en 8 " hayesskiva å sälja om du vill ha =)

Senast redigerad av en moderator:
Större bromsskivor
Vad menar du med dropout (är nybörjare på det här), axeln som går genom hjulet? I så fall är den inte mer än 5mm...

Men det kanske inte är så stor skillnad som snowman säger, de jag har tar redan ganska bra, men 8" ser ju coolare ut... :)

Större bromsskivor
trivium: Det där är inte helt sant. Jag har kört den kombon tre säsonger och bland annat bromsat mig utför Åreskutan utan några som helst problem.

Skå: Vad har du för gaffel? Vad/Hur kör du?

8" är overkill för det mesta rent prestandamässigt. Men till skillnad från snowman tycker jag att det är skillnad i känslan och att det är värt det.

Skillnaden mot att köpa ett 8"-paket från början är noll. Du får ett 8"-paket om du köper adaptern och skivan. :)

Större bromsskivor
kör också 8" skivor på 9mm dropout både fram och bak och det funkade i åre i somras. Bakhjulet har dock hoppat ur en gång..men det var under cykling på platt asfalt.

Större bromsskivor
Funkar säkert ypperligt att köra den kombon, bara det att har haft 2 st kunder som slitit sönder dropout:en p.g.a stor skiva och 9mm.

Jaja, är säkert ingen fara så kör på

Större bromsskivor
Tackar för de bra svaren, så det är alltså fullt möjligt att göra i alla fall.

Mårten:
Min gaffel är en Manitou Black Comp, vad jag kör vet jag faktiskt inte riktigt, det känns som att jag kör det mesta. Just nu håller jag mest på att försöka lära mig lite grundläggande tekniker som att göra ett trackstand och att cykla på bakhjulet - ramlade ner från en lastkaj för ett par dagar sen för att jag inte lyckades hålla uppe framhjulet.

Hur som helst känns det definitivt som att det finns ett värde i att ha bra bromsar som både biter bra och har bra känsla.

Tillbaka
Topp