Större framklinga än ramen är disignad för.

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum

hm

Aktiv medlem
Hej Bullen.
Historiskt sett har jag kört större framklinga 36a på min scott rc från 2017 när det vankas snabba långlopp .
I år startar däremot Bockstensturen ute i åkulla redan och den idotsnabba transportvägen ut dit i medvind lär utebli . Särskilt om vi gubbar får starta efter eliten . Så behovet av större framklinga lär minska...
Ska jag ändå köra 36 fram för att slippa ligga längst ner på kassetten eller är det bättre att köra 32 som jag har för mig längkaget är designad för och därmed få ev mindre pedalbob ..?

Alltså 36/12 med rakare kadjelinje fast kedjan över längkagebulten/pivotpunkten
vs
32/10 med senare kedja fast kedjan istl i höjd med längkagebulten/pivotpunkten ..?

Senast ändrad:
Jag hade kört med den större klingan. Fast du verkar ju ha koll så tror nog att du kan fatta ett klokt och medvetet beslut med den informationen du har.

Jag är lite trög med mekanik.. blir det inte samma vrid på samma utväxling oavsett tänder fram?
I så fall hur påverkar det länkage?

Jag är lite trög med mekanik.. blir det inte samma vrid på samma utväxling oavsett tänder fram?
I så fall hur påverkar det länkage?
Samma vrid vid samma utväxling givetvis men mer friktion och slitage med mindre drev.
Dragkraften påverkar länkaget mer desto högre över pivot-punkten den dras.

Och oavsett framdrev ligger jag nog 90% av tiden mer i mitten av kassetten men att missa pivotpunkten med större framdrev blir 100% av alla tramptag men det kanske inte spelar någon roll om bakdämparen är 1/2låst..

Jag skulle ville undvika 10t bak. Men pro-squat isf anti-squat är inte alls roligt. Jag vet dock inte vad tar mer energi.

Tillbaka
Topp