Större kassett - behövs längre växelvajer?

itisasitis

Aktiv medlem
Hej Cykelbullen,

Jag har klickat hem en cykel som jag redan nu tror har lite för snål lägsta växel. (http://vitusbikes.com/products/vitus-mach-3-vrx-city-bike/) I nuläget sitter en 42T singelklinga fram, och en 11-32-kassett med en short cage-växelförare bak. Skulle väldans gärna ha en säg 11-40-kassett, eller åtminstone 11-36. I motsats till vad Shimano själva säger så verkar det som att deras Ultegra R8000 medium cage växelförare faktiskt utan (större) problem klarar 36- och även 40T-kassetter utan modifering eller tillbehör - ett antal vittnesmål finns om man googlar.

Min fråga är: skulle jag behöva längre växelvajer, och kanske till och med byta växelreglage, vid byte till ny växelförare och större kassett? Just det här med växelvajer har jag aldrig riktigt förstått mig på (läs: fipplat med utan att ha koll). Eller går med bra med samma vajer och reglage eftersom allt tillhör samma serie (Ultegra) med samma cable pull ratio? Min egen gissning är att man INTE behöver byta vajer eftersom växelföraren så att säga sträcks ut nedåt, vilket inte verkar påverka vajern.

Tack.

Henrik.

Senast ändrad:
Tackar! Det gör ju saken extremt mycket enklare, särskilt med tanke på att det är intern vajerdragning. Hm får i alla fall en poäng för att ha deltagit ;)

42T och 11-32 fungerar annars bra i Sverige. Testa innan du köper prylar för att åtgärda något som kanske inte är ett problem.

Så länge du inte byter växelförare behöver du sällan byta vajer. Och sen är det inte speciellt stor skillnad i längd mellan olika förare heller för den delen. Om inte vajern kapats exakt vid skruven så går det nog bra att byta växelförare utan att byta vajer.

Och nej, för större klinga behövs "mindre" vajer, inte mer. Det gäller bara att växelföraren klarar av så pass stor klinga.

Och glöm inte av att tänka på kedjan också, med större klinga kanske du behöver mer kedja.

Kedjan lär behöva bytas i så fall, ja :)

Bengt-re, vi får se. Givetvis ska jag testa först. Men det är kul att fundera och läsa på och lära sig också. Jag säger inte att jag BEHÖVER byta, men vad jag vet av erfarenhet är att jag inte har särskilt stor nytta av tätstegade kassetter; av den anledningen för 11 kugg större nytta om dom har större spridning.

Utbudet av cyklar är oändligt, så varför köper du inte en cykel med rätt konfiguration från början?

SLI sa:
Utbudet av cyklar är oändligt, så varför köper du inte en cykel med rätt konfiguration från början?

Det har jag aldrig lyckats hitta.

TS: Jag använder 38 och 11/32 vilket jag behöver för att komma upp för backarna. Med 42 fram och 36 bak blir det nära nog samma.

När det är så enkelt att byta är det ju bara köpa något som är så nära det man verkligen vill ha som möjligt, och sen bara byta. Och lära sig något nytt på kuppen. Detta blir pendlarn så knappast särskilt värdefull cykeltid som skulle försvinna av en dags fixande.

Ni som cyklat backen mellan Järva krog och DHL Bergshamra en dag när man är helt slut efter jobbet vet vad min utgångspunkt för utväxlingsbehov är.

Vi får se!

Tillbaka
Topp