Större klingor fram för starka ben

MoeJoe

Aktiv medlem
Tycker min stål-mtb är för lågt växlad, spinner ut den titt som tätt på vägarna.

Har inte räknat taggarna på framdrevet men det är väl typ standard och jag vill alltså ha några fler på storklingan.

Eftersom den har Deore-komponenter rakt igenom forsätter jag gärna på den mediokra nivån om det går.

Så vad bör jag säga till farbrorn på andra sidan disken? måste alla 3 bytas eller räcker det att skifta den stora? (svaret är väl att det beror på, kanske är hopnitade klingor och inte med insecks)

Givetvis beställer jag hellre billigt på internet om jag bara vet namnet på komponenten och någon vänlig skäl orkar länka mig åt rätt håll.

/MoeJoe

Vänta nu! Om du har ett Deore-vevparti borde det gå att byta klingor. Men frågan är om det verkligen är där problemet ligger.

menar du att den rullar för lätt? kan iofs justera bromsen så den ligger på hela tiden, bra träning.. :-p

Finns väl touringvarianter av vevpartierna, där stora klingan är 48 istf 44 tänder, och nåt liknande på de andra två. Behövs annan framväxel för dessa också?

Räkna kuggarna. Har du 44-11 (typ standard) som tyngsta växel?
Trampar du ut det titt som tätt borde du börja tävla ögonblickligen eller så borde du cykla längre pass än vad du gör nu...

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Trampar du ut det titt som tätt borde du börja
> tävla ögonblickligen eller så borde du cykla
> längre pass än vad du gör nu...

...eller kanske fundera på att lära dig trampa med högre kadens?

44-11 ger väl ca 50km/h med 100 kadens.

Så ser alltså drevet ut, förutsatt att internetbilden stämmer med min hoj vilket den verkar göra. 4-arms, troligen 44taggar. Nitat eller delbart är frågan, men det kan jag förstås se hemma.. Men finns det inget större än 48T? Skulle nog gärna haft 52T åtminstone, så man kan nyttja slät asfalt med vinden i ryggen lite bättre.

Bilagor

• deoredrev.JPG
    deoredrev.JPG
    16.1 KB · Besök: 19
Senast redigerad av en moderator:
Men vänta nu...

det är väl i skogen man trampar på, om man nu tvingas trampa landsväg så passar man på och vila sig lite.

Kanske ett dumt förslag, men använder du den i skogen också skulle jag fundera på att käka nudlar och köpa en racer för lvg-cyklandet i stället. Finns ju både nya och begade i priser från i klass med vad nytt vevparti + kedja + framvxl kostar till...ja, mycket iaf.
/Oscar

PS. Tror min kadens är helt ok även om jag inte räknat varv per minut -När jag med min 3-växlade fällcykel med 16-tumsdäck hade den smått bizarra ovanan att försöka hänga på motionärer på racercyklar så långt som möjligt på Isle of Wight och landsbygden utanför London (Buckinhamshire, Yorkshire och Essex är fint att cykla i) så fick jag trampa på som attan, tro mig. (Roligast var att köra om grupper med åkare, trampa som vansinnig till de inte kunde se mig längre på raksträckorna, sen svänga av några minuter senare på en sidoväg och spotta blod, hahahahaha >:-D )

Jajädrar, det var tider det... DS.

PPS, nej de var knappast duktiga åkare men de hade blanka racerhojjar å färggranna spandexkostymer med fina loggor åtminstone DDS.

Borde kanske fixa till plutte-tourern nedan om jag orkar, den dammar igen trasig i förrådet..

Bilagor

• microtourern.jpg
    microtourern.jpg
    24.3 KB · Besök: 22
MoeJoe skrev:
> Så vad bör jag säga till farbrorn på andra sidan
> disken? måste alla 3 bytas eller räcker det att
> skifta den stora?

Om du byter den stora måste du också byta framväxel. Då måste du också byta de små klingorna annars kommer inte växlingen att funka så bra (eller så moddar du korgen på den nya växeln)

Altså - jag har respekt för den stora klingan - den skrämmer mig o därför har jag plockat bort den o ersatt med en bash men så kör jag en ASX också. Men kunde jag fnysa åt den som du skulle jag börja med cykel drifting bara för att jag kan!

Racervevar passar kanske inte så bra, åtminstone inte tvådelade. Storklingan är för stor & hamnar för långt in, och tar i kedjestaget. Jag vet, för jag testade på min ram innan jag satte dit mitt LX-vevparti. Tredelat kanske går.

Racervevparti på mtb kan bli svårt, stora klingan kan ta i ramen (kedjestaget). Avhjälps med längre vevaxel (vilket kan fucka upp kedjelinjen så ingenting funkar) men det finns en gräns för hur stor spridning du kan ha på antalet kuggar, kedjan blir för lång för bakväxeln på minsta klingan och hoppen blir för stora för att växlingen ska funka optimalt. Dessutom tycker nog de flesta att det är lagom med 44-46 tänder på storklingan i skogen, och du vill väl kunna använda hojen där också antar jag. Det låter som att du (liksom alla andra) behöver en cross, funkar både i lättare skogsterräng och på landsvägen. Eller en riktig racer, då får du växlar så du klarar dig upp till 70 km/h. Den extra utväxling du kan krama ur mtb'n kommer inte göra speciellt stor skillnad. Var sak på sin plats liksom.

Till slut: du är inte ensam om att ta i allt du kan för att cykla om landsvägscyklister som är ute och rullar distansträning. Svårt att förstå vad som är roligt med det men en racerhoj verkar ha samma effekt på "vanliga" cyklister som en Porsche har på "vanliga" bilister vid rödlysen. "Yes, jag gasade ifrån honom när han inte försökte hänga med!!!" Jag har erfarenhet av båda och kan liksom inte förstå...

7 maj 2004 beskev jag ett fenomen:

Förra veckan på 20-milarundan kom det, i närheten av Lurbo bro i Uppsala, några av typen "5 km-åkare", som jag kallar dom, och körde om oss (2) med hisklig fart.
Några km senare när deras ork började tryta och de började titta mer bakåt än framåt svängde de in på en liten sidoväg.
Troligen ville de inte bli omkörda. Jag är ganska säker på att om vi stannat till så hade vi fått se dom komma ut på vägen igen efter en stund.

Det är ofta jag under mina långpass träffar på "5 km-åkare" som en stund efter omkörningen, när de börjar bli uppåkta, vänder eller svänger in på nån sidoväg.
Jag förstår mig inte på den typen av cyklister, varför tar dom inte följe och snackar en stund i stället?
Själv tycker jag att det är roligt att köra ifatt folk, speciellt om det inte skiljer mycket i fart.
Brukar bli en tillfällig träningskompis om det är någon som kan cykla.
Skiljer det i fart och/eller det är en "vingelpetter" så brukar jag snacka en liten stund, tacka för sällskapet och segla vidare.
Snygga damer, med eller utan korg på styret, försöker jag alltid få en pratstund med oavsett hur sakta de än åker;-)

Beträffande grundfrågan i tråden så delar jag några frågeställningar o åsikter:
- Trampar du ut det titt som tätt borde du börja tävla ögonblickligen...eller kanske fundera på att lära dig trampa med högre kadens?
- Det låter som att du behöver en cross, funkar både i lättare skogsterräng och på landsvägen. Eller en riktig racer, då får du växlar så du klarar dig upp till 70 km/h. Den extra utväxling du kan krama ur mtb'n kommer inte göra speciellt stor skillnad. Var sak på sin plats liksom.

/GurraG

Hm, att det var så knepigt att få stora drev. Nå, det får väl duga med 48T då,

"Shimano, Deore drev (FC-M510) 4-arm, HGS 48T, silver

225 kr" borde kanske funka möjligen. (om jag inte har nitat, får kolla)

jag har cyklat med massor av folk som påstår sig "trampa ur" det roliga är att dessa personer har slut på växlarna medans jag har långt kvar tills jag trampar ur... trots samma utväxling och fart.

däremot kanske inte kedjelinjen är optimal. det kan jag köpa, eller att du bor i trakter där det fins många långa nedförsbackar. men är det platt och inte supervind i ryggen så räcker 44*11 bra långt.

Trampar ur? Då borde du ligga åtmistonne runt 120 i kadens. Du ligger då runt 61km/h när du trampar ur.. Gör du det på platten så tycker jag du genast ska ta kontakt med ett proffslag. Du kommer att kunna välja och vraka bland erbjudanden.

En graf över hastighet och kadens med 44/11 på mtb
MSP.gif

ok, bra, härmed får ingen skaffa större drev utan officiell kadenscertifiering. Kan man inte påvisa 100+ varv per minut i minst 5 timmar utan stopp på högsta växel blir man nekad köp. Spelar ingen roll om man vill kötta på i hög fart med något lägre varvtal än en trimmad symaskin, det är fel och funkar inte. Det är fan upprörande att nån ens tänker tanken.

MoeJoe skrev:
> ok, bra, härmed får ingen skaffa större drev utan
> officiell kadenscertifiering. Kan man inte påvisa
> 100+ varv per minut i minst 5 timmar utan stopp på
> högsta växel blir man nekad köp. Spelar ingen roll
> om man vill kötta på i hög fart med något lägre
> varvtal än en trimmad symaskin, det är fel och
> funkar inte. Det är fan upprörande att nån ens
> tänker tanken.

Precis!

Och om man skulle ligga på dessa siffor skall man automatiskt börja tävla. För ve den som har starka ben och inte tävlar...usch och fyyyy

Och om du slänger på en 46-klinga så räcker det att du trampar i 115rpm för att få samma fart. Eller om du väljer att fortsätta trampa i 120 så höjer du din hastighet med drygt drygt 2.5km/h..

MoeJoe skrev:
> ok, bra, härmed får ingen skaffa större drev utan
> officiell kadenscertifiering. Kan man inte påvisa
> 100+ varv per minut i minst 5 timmar utan stopp på
> högsta växel blir man nekad köp. Spelar ingen roll
> om man vill kötta på i hög fart med något lägre
> varvtal än en trimmad symaskin, det är fel och
> funkar inte. Det är fan upprörande att nån ens
> tänker tanken.

Du får gärna skaffa större klingor om du vill eller tycker dig behöva det. Men behovet kanske inte beror på att du "spinner" ur dem..

Ville skrev:
> Precis!
>
> Och om man skulle ligga på dessa siffor skall man
> automatiskt börja tävla. För ve den som har starka
> ben och inte tävlar...usch och fyyyy

Det vore ju synd att missa ett grymt välbetalt enkelt jobb? Med ett snitt över 50km/h i fem timmar lär man spöa skiten ur alla..

freddan skrev:
> Det vore ju synd att missa ett grymt välbetalt
> enkelt jobb? Med ett snitt över 50km/h i fem
> timmar lär man spöa skiten ur alla..

Jag tror inte sådär jättemånga cykelproffs håller med om detta.

Jag tror nog att de cykelproffs som på egen hand (dvs tempo) snittar över 50 km/h i fem timmar tycker de har rätt skaplig lön.

Edit: Ett litet förtydligande: Ovanstående var med ett stänk ironi. Mig veterligen är det några tempo-etapper i Touren där segraren och kanske 2-3 personer ytterligare snittat över 50 km/h, men dessa etapper har pågått i runt en timme, definitivt inte 5 timmar. Men nu är det väldigt OT :-)

JT skrev:
> freddan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det vore ju synd att missa ett grymt välbetalt
> > enkelt jobb? Med ett snitt över 50km/h i fem
> > timmar lär man spöa skiten ur alla..
>
> Jag tror inte sådär jättemånga cykelproffs håller
> med om detta.

[OBS! SKÄMT]
Nej men det beror ju mer på att inga proffscyklister klarar att snitta 50 blås i fem timmar alldeles ensamma. Den här snubben skulle ju vara bäst av alla och därmed få riktigt grumt betalt!
:D
[/OBS! SKÄMT]

Skämt åsido så får du mycket väl modifiera din cykel precis som du vill. Dock är det väldigt troligt att du skulle cykla minst lika snabbt om du lärde dig att nyttja dina existerande växlar bättre genom högre kadens.
Men endel gillar ju att ligga på 10 i kadens och du får gärna göra det för min skull. Dock skall du veta att det, precis som många påpekar, kan leda till många andra "komplikationer" på cykeln vilket i slutändan kan sluta i en mycket dyr affär. Allt för att du ville ha lite tyngre växlar...

Varför har du en mtb att cykla på vägar med? :)
Kör du med semislicks eller vad är problemet?

Men jag har lösningen!
big_ku1071.jpg

160 - 110 mm! :)

JT skrev:
> freddan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det vore ju synd att missa ett grymt välbetalt
> > enkelt jobb? Med ett snitt över 50km/h i fem
> > timmar lär man spöa skiten ur alla..
>
> Jag tror inte sådär jättemånga cykelproffs håller
> med om detta.

Som flera redan påpekat.. Snittar du över 50 i fem timmar så hade du lätt spöat skiten ur t.ex. Lance.. Och fått lön därefter..

Man hade antagligen kunnat vinna lopp sittandes på sadeln virkandes en halsduk..

Fast å andra sidan, vad är det som säger att han vill ligga i just fem timmar på högsta (lägsta?) växeln? Jag kan också uppleva ibland vid vissa gynnsamma situationer att det hade varit kul med lite högre utväxling, jag gillar att ha en låg kadens. Jag skulle mkt väl kunna tänka mig några fler taggar på största drevet just för de där få tillfällena! =)

Nu ska jag lägga mig, hälsade på min vän Jack tidigare, Jack Daniels. Jag ska hälsa från honom!

Tillbaka
Topp