Större LEDbygge?

snoogans

Aktiv medlem
Större LEDbygge?
Har läst en del här på forumet om LEDbyggen och det verkar ju funka bra i mindre skalor. Men hur svårt/dyrt är det att bygga en lampa med lite flera LEDs, säg att man har 12V system och vill att dess effekt ska ligga någonstans mellan 20-35W. Tanken är att jag ska ha det till enduroåkningen och det jag söker är ett alternativ till mina 35W HIDar som ligger på ca 3500lm.

Större LEDbygge?
Hmm verkar intressant, inte allt för dyrt ändå, vad skulle förbrukningen på ett sånt kit ligga på? Flera bud?

Visst kan 3500lm vara optimistisk men det är vad som står på förpackningen.

Senast redigerad av en moderator:
Större LEDbygge?
Det dyra i ett sånt bygge kommer att bli drivningen och batterierna. bygger du på 8 led så kan du köra 2 buckpuck på 1000mah men det kommer att dra en jädra massa batteri 16-17 v blir det väl per 4 led, kolla med Kung Stalle som byggten 4:a nyligen.

/Jerka

Större LEDbygge?
rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> Det dyra i ett sånt bygge kommer att bli
> drivningen och batterierna. bygger du på 8 led
> så kan du köra 2 buckpuck på 1000mah men det
> kommer att dra en jädra massa batteri 16-17 v
> blir det väl per 4 led, kolla med Kung Stalle som
> byggten 4:a nyligen.
>
> /Jerka

Batteri? Killen har ju motor på sin hoj så jag tror inte att han bryr sig om batterier.

Jag tycker att det låter som om du skall ställa dig i kön hos killen som fräser snygga lamphus med plats för massor av dioder. Har har ju ett men 3 x 3 diorder för styret och ett hus med 3 dioder för hjälmen. Det bästa vore om du hade lite mer än 12 V för då kan du köra med en buckpuck per 3 dioder men om du har exakt 12 V så är risken att spänningen blir lite för låg (beror naturligtvis lite på diodval).

Lycka till.

Större LEDbygge?
Kan inte så mycket om GasGas, men på andra hojar kan man höja spänningen om man kör med annan laddregulator och då kan du plötsligt klara fler dioder i serie, typ 4 och klara dig med buckpuck.

Jag föreslär 12 st P4:or och tre buckpuckar, så kör du 4 i serie med varsin buckpuck och tre sånna prallellt... om du fixar annan laddregulator då!

Men frågan i vad skiten kommer att väga! du behöver lite kylning och hus till LED.arna, men HID:arna är färdiga. För du kör väll HID:arna på hjälmen?

Bara för att det är roligt att veta: vad väger två 35W HID?

...och jag är tveksam till om det blir mer ljus. P4:or ger 240lumen vid 1000mA, alltså behöver du 15 st för att få lika mycket ljus. Men jag antar att du vill ha MER ljus så då kommer du att behöva fylla hela jävla hjälmen...

Man kan se det så här också: Du har 70W att tillgå, det ger 20st P4:or och då får du 4800lumen... det är nice, men väldans massa LED:ar...

Större LEDbygge?
Jag kör en 3-fasare på hojen som levererar ca 150W DC och något mera om jag kört AC, bygger HIDarna själv och skulle tippa på att dom väger strax under 200g stycket och sen har jag två på hjälmen. Jag har väl inte planerat att genomföra det just nu utan ska vänta till hösten om det är realistiskt, men det hade varit läckert att starta kåsan som enda startande som kör LED istället för HID.

Större LEDbygge?
snoogans skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör en 3-fasare på hojen som levererar ca
> 150W DC och något mera om jag kört AC, bygger
> HIDarna själv och skulle tippa på att dom väger
> strax under 200g stycket och sen har jag två på
> hjälmen. Jag har väl inte planerat att
> genomföra det just nu utan ska vänta till
> hösten om det är realistiskt, men det hade varit
> läckert att starta kåsan som enda startande som
> kör LED istället för HID.

Starta kåsan kan nästan alla, t.o.m. jag, komma fram till mål är en annan sak ;)
Men blir du först runt med LED är det bara att gratulera!

Tillbaka
Topp