Största inom cykel under senaste decennierna

aben

Aktiv medlem
Lista tre största positiva sakerna inom cykel sedan millennieskiftet.

Vägcykling.
1. Bredare (och bättre) däck. Utan tvekan nummer ett, så mycket roligare att cykla.
2. Kedjevax. Skillnaden när det gäller livslängd för drivlinan och handhavandet är så stor att jag absolut vill ha med denna sak.
3. Skivbromsar. Såklart allra störst betydelse för mtb men även på väg, i torrt funkar väl fälgbromsar men i väta är det hemskt. Skivbromsar är helt enkelt överlägsna. Tyvärr har jag inte sådana :(

1. Skivbromsar (hydrauliska)
2. Genomgående gängade hjulaxlar TA istället för snabbkopplingar QR.
3. Förfinade, följsamma, vridstyva, trampeffektiva och kvalitativa dämpade framgafflar och bakdämpare/länkage.

Icke LVG-geometri på MTB.

Edit: Sänkstolpe är bra också. Och vettiga däck, fast där har det börjat gå överstyr till alltför tunga grejer för vanlig stigcykling.

1. Slanglöst. Genomslagspunktering är nästan borta.
  2. Bredare fälgar. Bredare däck sitter stadigt och ger bättre dämpning i främst skogskörning.
  3. Strava. Enkelt att logga turer och analysera vad som kan förbättras mm.

Senast ändrad:
Lista tre största positiva sakerna inom cykel sedan millennieskiftet.

Vägcykling.
1. Bredare (och bättre) däck. Utan tvekan nummer ett, så mycket roligare att cykla.
2. Kedjevax. Skillnaden när det gäller livslängd för drivlinan och handhavandet är så stor att jag absolut vill ha med denna sak.
3. Skivbromsar. Såklart allra störst betydelse för mtb men även på väg, i torrt funkar väl fälgbromsar men i väta är det hemskt. Skivbromsar är helt enkelt överlägsna. Tyvärr har jag inte sådana :(
Hur vet du bredare däck är så bra när du inte har skivbromsar?

Det största är den stora prisuppgången. På fälgbromstiden fick man ju en racer i toppklass för 20’. Nu får du dubbla detta eller mer.

Utanför vår subkultur är det största som hänt bortrationaliseringen av trampandet.

1725898170650.png

Hittills har alla svarat fel. Happy är ju rätt svar.
Utöver det handlar det mest om vilken typ av cykling man diggar. Men en snabb mix; 1X, dropper, kolfiber, skivbromsar, bra lyse, elmotor på pendlaren när man har 90 höjdmeter i ena backen.

1. Digitaliseringen - allt går att mäta numera och GPS, effektmätare, datorer osv osv gör att man *kan* följa sin träning / cykling / pendling / KOM-jakt och det gör cyklingen både effektivare och roligare, för oss som gillar sånt. Hit räknas nog förresten också internetforum...

2. Tänkte först skriva elväxlar men jag röstar nog för elcyklar ändå. De har fått fler att cykla längre och gjort särskilt lådcykeln mycket mer användbar.

3. Skivbromsar. För 20 år sedan hade knappt MTB skivbromsar, nu är det standard på alla discipliner.

Tar längre tid att få nytt hjul vid punka. Meken i servicebilen måste ju ut med skruvdragare och jiddra istf att bara öppna QR:en. Ofta går det fortare att ta ner reservcykeln istället, men det är ju inte optimalt.
Fast med qr är det rätt stor risk att hjulet hamnar lite snett. Märks tydligt om man har qr + mekaniska skivbromsar.

Fast med qr är det rätt stor risk att hjulet hamnar lite snett. Märks tydligt om man har qr + mekaniska skivbromsar.
Nja, det finns en risk men den är extremt liten om man gör rätt. Och meken i servicebilen gör rätt. F.ö. har jag nog aldrig sett nån köra mek skivbromsar på lvg, det är väl mer för sunkpendlare.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp