Stötdämpar längd/slaglängd

pysmabe

Ny medlem
Till min nya ram rekommenderar tillverkaren en dämpare 165/35mm. Tittar man på den mekaniska frigången så är den 165mm -30mm/+12mm.
Om stötdämparen mäter 165mm fullt utfjädrad och kan komprimeras 35mm så borde det yra kolfiber om man landar hårt.
Nån som kan förklara logiken?
/Mattias

När du anger den mekaniska frigången, är den mätt vid stötdämparens infästning? Jag tänkte bara så att du inte har missat något länkage.

- Mätningarna är utförda i stötdämparens infästning
- Är en Stradalli/Sintesi 609/FM043 modell enligt bild
- Är det så att att dämparen har en fullt utfjädrad längd på 165mm och kan max komprimeras 35mm så varierar dämparens totallängd mellan 165 till 130mm och då borde det börja damma kolfiber om den bottnar = dyrt
- Sen kan man undra hur slaglängden på en Fox rp23 6.5"/1.5" kan variera mellan 31mm-38mm beroende på vilken webbshop man tittar.

Bilagor

• stötdämp.jpg
    stötdämp.jpg
    41.2 KB · Besök: 101
Senast redigerad av en moderator:
pysmabe skrev:
-------------------------------------------------------
> Till min nya ram rekommenderar tillverkaren en
> dämpare 165/35mm. Tittar man på den mekaniska
> frigången så är den 165mm -30mm/+12mm.
> Om stötdämparen mäter 165mm fullt utfjädrad
> och kan komprimeras 35mm så borde det yra
> kolfiber om man landar hårt.
> Nån som kan förklara logiken?
> /Mattias

Ditt resonemang är riktigt. Hur har du mätt den mekaniska frigången? Normalt brukar man ta bort bakdämparen, behålla bakhjulet på och röra svingen tills däcket tar i sadelstolpen. I det läget kan du mäta avståndet från de båda dämparfästena.

Om det bara är 130mm som du säger och du har en dämpare med 35mm slag så borde du mycket riktigt skrapa i sadelröret vid bottnande.

Har inte testat med hjulet på, men det är ju helt klart bättre om det blir genomslags stopp iaf även om det inte känns "rätt"
Jag provar med hjulet på får se hur det ser ut.

Vad menar du? Bakhjulet rör sig mer upp än framåt vid fjädringen. Så även om dämparen trycks ihop 35 mm så kommer inte bakhjulet 35 mm närmare ramen. Är det det du missat?

Förhoppningen var att däcket skulle ta i sadelröret innan fjädrings länkaget bak bottnade och på så vis bli en genomslags stopp men så var det inte. När länkaget bottnar så är det ~20mm frigång mellan däck och sadelrör.

pysmabe skrev:
> ... en Fox rp23 ...

Kan du verkligen ha en dämpare med luftfjäder till den där ramen? Kompressionen av fjädern ser ut att ske väldigt linjärt och det är dessutom inritat en stålfjäder på bilden.

pysmabe skrev:
> Förhoppningen var att däcket skulle ta i
> sadelröret innan fjädrings länkaget bak
> bottnade och på så vis bli en genomslags stopp
> men så var det inte. När länkaget bottnar så
> är det ~20mm frigång mellan däck och sadelrör.

För mig låter det helt normalt att däcket inte tar i sadelröret. Det jag har läst mig till så verkar den ramen vara en xc ram. Om du tänkt hoppa med hojen så känns det som fel ram i så fall.

s skrev:
> pysmabe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... en Fox rp23 ...
>
> Kan du verkligen ha en dämpare med luftfjäder
> till den där ramen? Kompressionen av fjädern ser
> ut att ske väldigt linjärt och det är dessutom
> inritat en stålfjäder på bilden.

Sitter Monarch 3.3 när Sintesi bygger sina cyklar och den är väl med luftkammare, men jag vill nog ha fox rp23 för jag provat en cykel med en sån. Men om det är som jag befarar att men haft lite otur när man tänkt så kanske inte ritningen är nåt att lita på heller.

mg25 skrev:
> pysmabe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förhoppningen var att däcket skulle ta i
> > sadelröret innan fjädrings länkaget bak
> > bottnade och på så vis bli en genomslags
> stopp
> > men så var det inte. När länkaget bottnar
> så
> > är det ~20mm frigång mellan däck och
> sadelrör.
>
>
> För mig låter det helt normalt att däcket inte
> tar i sadelröret. Det jag har läst mig till så
> verkar den ramen vara en xc ram. Om du tänkt
> hoppa med hojen så känns det som fel ram i så
> fall.

Jag vill nog helst att dämparen ska begränsa svingens rörelse och att det inte ska skrapa varken i däck eller i mekaniken. Några grymmare "drop" blir det inte för en gubbe då det slutade med trasiga revben och hjälm sist. Enklast vore väl att skita i detta smälla dit en dämpare och köra, men jag har svårt att tro att det blir bra.....tyvärr

Var inne och kolla på Monarch dämparen och den har 165/38mm, samma som fox rp23. Om sintesi bygger med den dämparen så borde det funka bra med foxen. Vad hade du för mått mellan dämpar fästena när du bottna länkaget?

Dr.Spoke skrev:
> Jag titta på ritning och fattar inte vad ska tar
> i vad... kan du förklara lite mer med referens
> till ritning?

+1,

Nog för att däcket ser ut att kunna nå sadelröret men bortsätt det, vad skulle kunna bottna mot varandra? Utan hjul och dämpare borde du kunna föra ihop länkaget tills dess att länkagets dämparfäste slår i toppröret. Och det skulle ju aldrig ske med en dämpare på plats.

Jag fattar inte heller. Känns som att du mätt något på ett konstigt sätt. Du har inte gjort en total tankevurpa och dragit svingen åt fel håll eftersom cykeln förmodligen stod upp och ner när du gjorde testet? Ser inte vad som kan slå i något heller..

Vänta på bilder, men är inte dämperlänkage smalare än sin infästning i Svingens övrerör? och från den ritning har jag ingen problem med den vid 35-38mm rörelse.
Jag har inte förstorade bild till "life-size" men från vad jag kan räknar på den funker det.
Det också är kanske möligt att vända länkage; isf har du ingen problem, det kommer aldrig träffas pga "dog-leg".

Ingen är gladare än jag om jag gjort en tankevurpa men tror inte det ännu.
Ska försöka förtydliga:
När man trycker baksvingen tills övre svingröret tar i hävarmen så är cc måttet mellan bultarna 135mm.
Stradelli anger dämpare 165/35 vilket ger 130mm komprimerad dämpare dvs 5mm krash i kolfiber
En 6,5"/1,5" dämpare är 165/38 vilket ger 127mm komprimerad dämpare dvs 8mm krash i kolfiber
Önskvärt är väl ca 2mm frigång ytterligare så idealt avstånd vore väl ett cc mått på 125mm.
Jag måste alltså tjäna 135-125=10mm i stötdämpar infästningens cc mått,vilket man kan göra på följande vis.
1: Kolla om det går köpa hävarm från Sintesi 609 och hoppas att dom tänkt rätt.
2: Fräsa bort material i befintliga hävarmar = Finns ju inget överflöd av material och man bör väl kolla att det går få tag i nya.
3: Shimsa ut hävarmar så det blir mer plats = Lite jobbigt måste ev svarva lite nya distanser
4: Fräsa nya hävarmar = Jobbigt/dyrt/tar tid som jag inte har

Bilagor

• lank.jpg
    lank.jpg
    43.5 KB · Besök: 70
  • stotdfaste.jpg
    stotdfaste.jpg
    33.2 KB · Besök: 66
Vad är ramen gjord för för dämpare? Förstår inte hur det här problemet kan ha uppstått, det ser ju nämligen inte ut som att är möjligt att få dit en dämpare med de dimensioner du beskriver..

Det där ser närkligt ut, onekligen. Kontakta Sintesi. Att vända på dogbone armarna (om de är delade) skulle su ge dig utrymmet, men skulle ju kräva andra dämparbussningar. Kan det vara där det gått snett för sintesi?

Ju mer jag tittar ju mer ser det så ut. Att vända på dogbone-armarna skulle ju ge utrymme för swingen på grund av dersa profil plus att det flyttar dämparinfästningen någon centimeter bakåt. Precis vad du behöver.

Avgjort att dogbone är delat och infästningen i toppröret och swingen lika bred då. Men det skulle ju behövas helt andra dämparbussningar isåfall. Kan du ta lite mer bilder på topprör/dogbone/swing? Och en bild på specifikt dogbone.

pysmabe skrev:

> - Är en Stradalli/Sintesi/FMR043 modell enligt

Heter den så?

Edit: frågan kommer sig alltså av jag inte hittar något som heter så för att se vad det är tillverkaren skriver.

Atlas skrev:
> Inte för att det har med saken att göra men rp23
> ser fel ut för ramen btw. DHX air?

För lite koll på cykelfjädringar för att kunna avgöra sånt, jag trodde väl att om Sintesi teknikerna sätter på en Monarch 3.3 så skulle en rp23 fungera också.Som det är nu så behöver jag en dämpare 165/30 vilket begränsar utbudet rejält.
Fast med tanke på utvecklingen av denna tråd så kanske man inte ska lita på kinesen som ritade ramen eller företagen som säljer dom eller.

Atlas skrev:
> Ju mer jag tittar ju mer ser det så ut. Att
> vända på dogbone-armarna skulle ju ge utrymme
> för swingen på grund av dersa profil plus att
> det flyttar dämparinfästningen någon centimeter
> bakåt. Precis vad du behöver.

Tänkte på det men dom designade att ta upp kraften åt ett håll, sen vill man ju tro att det finns ett tänk med konstruktionen tex. att med 165/35 dämpare injusterad på ~25% SAG så har man en önskad geometri på ramen......men jag är väl naiv som tror det.

TBone skrev:
> Det jag undrar över är varifrån du har fått
> att det ska vara 35 mm slag på dämparen.
> Om man kollar på
> http://www.carbonroadbikebicyclecycling.com/strada
> lli-full-carbon-dual-suspension-mountain-bike-fram
> eset-st-ds-7-17
>
> så står det där: "Rear suspension provides 35mm
> of travel"
> Nu kan det ju vara så att det är 1:1 i
> utväxling i läckaget, men det brukar inte vara
> det. Kan det vara en förvirring där?

Iofs så finns det utrymme för tolkningar men jag tänkte så här:
- Dom anger inte utväxling.
- Man kan ju knappast mena 35 mm fjädringsväg på bakhjul
- Kvarstår stötdämparen fjädringsväg / slaglängd.

Fox har ju en dämpare som är 6,0/1,25tum = 152,4/31,75mm. Då kommer ju du ändra geometrin på cykeln och du är fortfarande inte nere under 30mm. Har du någon du känner som har en 165/38mm dämpare som du kan låna och prova att montera? Då kan du se lite hur den måtten stämmer på riktigt.

Sålänge vi pratar luftdämpare utan piggyback så med sag runt 20-25% kommer du alltid ha runt 10% av slaget som inte går att få ut. luft utan piggy rampar helt enkelt för mycket på slutet. Med reservationer för länkagets profil.. -det är garanterat inte 1:1 förresten. En kvalificerad gissning är att du har mellan 100-140 på bakhjulet.

Atlas skrev:

> En kvalificerad gissning är att du har mellan
> 100-140 på bakhjulet.

På Sintesis hemsida står det att 609 har 110mm slaglängd.

110 alltså, då låter det som om rp23 skulle vara bra och med 20%sag behöver du inte oroa dig för längden. Om du inte änker bottna hårt. Fast...

Om jag säger såhär: Hade du inte listat ut detta bekymmer "på ritbordet" hade du inte drabbts av några aber med ramen/dämparen. Men sen handlar det ju om garanti och trygghet med.

Atlas skrev:
> Jag just det, fattar precis vad du menat med
> kraften på dogbone men det tror jag i realiteten
> är internetcykling :)

Risken att man knäcker den är väl liten men har man pröjsat i runda slängar 10000:- för en cykelram så känns det lite surt att behöva göra om den i nån större utsträckning för att få den fungerande.
Sen kanske man har nått som går klassa som en bokstavskombination men jag nöjer mig inte med att det fungerar hjälpligt, det ska vara "rätt" när det är nåt av mina intressen.
Hade nog tänkt att rambytet skulle bli ett "finjobb" som man kunde göra med en GT i näven inte med blåställ och rondell(Har redan såna projekt)

Atlas skrev:
> 110 alltså, då låter det som om rp23 skulle
> vara bra och med 20%sag behöver du inte oroa dig
> för längden. Om du inte änker bottna hårt.
> Fast...
>
> Om jag säger såhär: Hade du inte listat ut
> detta bekymmer "på ritbordet" hade du inte
> drabbts av några aber med ramen/dämparen. Men
> sen handlar det ju om garanti och trygghet med.

Nu när man vet om det så kommer man vid varenda knöl höra imaginära ljud av kolfiber som knastrar och oroligt titta mellan benen......sen köra omkull eller in i ett träd. Rätt jobbigt i längden.

Iden med att köpa 2 nya dogbones från Sintesi Marathon 609 verkar gå sådär. Modellen verkar inte importeras till Sverige och det finns ingen svensk generalagent så nu får man försöka i Danmark.
Nån som vet vart man hittar sånt i cyberrymden vore bra att ha innan man börjar fräsa i orginalen.
- Mental anteckning no 1: Kolla att det går få tag på reservdelar innan du beställer ram.

Tillbaka
Topp