Stötdämpare med mycket midstroke-support?

Hej!

Är jakt på ersätta min "Super Deluxe Select" till min bikepark cykel, nu så sjunker cykeln djupt ned i traveln vid berms och liknande så balansen känns fel.
Har prova runt med snabbare rebound, högre tryck och fler eller färre tokens med kan inte få den betee sig som jag vill.

Några förslag på stötdämapre som håller sig högt i travel (mer midstroke-support) vid högre hastigheter och flowigare banor samt har bra inställningsmöjligheter för 90kg+ personer?

Kör även en del tekniska banor men är nöjd med beteendet i dessa förhållanden. Har funderat på MegNeg men då jag redan kör högt tryck så kommer jag nog hamna nära max på tryck och rebound.

Cykel:
* Nukeproof mega v4 alloy
* 160mm slaglängd
* ~18% total progression utan aggressiv ramp-up mot slutet
* 230x62.5 metric fäste
Stötdämpare: Rockshox Super Deluxe Select (icke +) utan lockout och inställningsmöjligheter för compression.
Vikt: 92 kg

Super delux med compressions inställningar?
Annars gör Meg neg stor skillnad även med alla token. Jag kunde plocka hur alla token ur pos med 4 band i neg. Tidigare version av mega 290.

Ska du mecka med detta så hade jag helt klart velat ha en megneg och då kanske det är ekonomiskt smart art börja med det innan du byter

Annars är väl fjäder det självklara valet. Jag tror bara inte du kommer över max tryck med megneg. Inte pga din vikt i alla fall. Då kör du jävligt hårt

Hej!

Är jakt på ersätta min "Super Deluxe Select" till min bikepark cykel, nu så sjunker cykeln djupt ned i traveln vid berms och liknande så balansen känns fel.
Har prova runt med snabbare rebound, högre tryck och fler eller färre tokens med kan inte få den betee sig som jag vill.

Några förslag på stötdämapre som håller sig högt i travel (mer midstroke-support) vid högre hastigheter och flowigare banor samt har bra inställningsmöjligheter för 90kg+ personer?

Kör även en del tekniska banor men är nöjd med beteendet i dessa förhållanden. Har funderat på MegNeg men då jag redan kör högt tryck så kommer jag nog hamna nära max på tryck och rebound.

Cykel:
* Nukeproof mega v4 alloy
* 160mm slaglängd
* ~18% total progression utan aggressiv ramp-up mot slutet
* 230x62.5 metric fäste
Stötdämpare: Rockshox Super Deluxe Select (icke +) utan lockout och inställningsmöjligheter för compression.
Vikt: 92 kg

Super Deluxechassit är inte dåligt som sådant men du behöver mest troligen en annan tune än vad du har nu, och hade säkerligen haft nytta av en dämpare med justerbar LSC åtminstone.

Det finns ju en uppsjö av dämpare som är bra, vad är din budget om du skall byta helt?

Har du prövat ta ur alla tokens? Tokens holkar ur midstroke supporten. Ta ur dem. Och megneg gör stor skillnad, mycket mer midstroke support, men som du säger kommer du behöva högre tryck för att uppnå samma sag.
Annars, mer kompression. Men det kan bli obekvämt när det kommer brake bumps och stenkistor.

Super Deluxechassit är inte dåligt som sådant men du behöver mest troligen en annan tune än vad du har nu, och hade säkerligen haft nytta av en dämpare med justerbar LSC åtminstone.

Det finns ju en uppsjö av dämpare som är bra, vad är din budget om du skall byta helt?
Har sett att det finns en hel del aftermarket uppgraderingskit / tunes för super deluxe, dock så verkar alla vara för RCT eller RC2T dämpare och jag har bara R dämparen. Och som sagt LSC vore bra att ha.

Har ingen fast budget satt då jag är väldigt nöjd med cykeln för övrigt och fick cykeln väldigt billigt under Bikesters liquidation. Så om steget upp i prestanda för t.ex. Öhlins eller EXT är stort så kan jag tänka sträcka mig dit.

Har du prövat ta ur alla tokens? Tokens holkar ur midstroke supporten. Ta ur dem. Och megneg gör stor skillnad, mycket mer midstroke support, men som du säger kommer du behöva högre tryck för att uppnå samma sag.
Annars, mer kompression. Men det kan bli obekvämt när det kommer brake bumps och stenkistor.
Finns tyvär ingen compression-knob då det är bas modellen med R dämparen men högre compression skulle nog hjälpa.

Fördelen med Öhlins är att de har kortare steg mellan vikterna på fjäder, på så sätt kan du optimera fjädern så den inte blir för hård eller mjuk. Tror det går att köra Öhlins fjäder på Fox också iof.

Screenshot_20240807_094539_Instagram.jpg

Tillbaka
Topp