Strategi för dryck under långlopp MTB

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 74249
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 74249

Guest
Jag är relativt ny när det gäller långlopp på MTB med ett par starter i cykelvasan som enda merit och båda dessa extremt dåligt planerade. Nu tänkte jag köra lite snabbare i år och måste få lite ordning på saker och ting. En fråga som dök upp är hur man sköter dryckesfrågan. Eftersom jag knappast kommer kunna stanna någonstans är det nog inte möjligt att fylla på under loppet. Jag kollade på de som startar i elitklassen och konstaterar att ingen verkar köra camelback, så jag antar att de har folk längs spåret som hjälper dem. Men för oss som åker dit solo måste ju problemet adresseras. Alternativen är ju vad jag förstår två storflaskor i ramen eller camelback. Hur har ni med lite erfarenhet gjort? Vad har funkat och vad har failat?

Camelbak eller ännu bättre en USWE-rygga plus en flaska i ramen bör räcka. Har du en cykel som tar två flaskor i ramen så kanske det räcker också.
Huvudsaken är att man får i sig dricka. Vid "depåtält" så kan man ju få i sig en mugg vatten men inget jag tillförlitar mig på. En flaska i timmen (isch) samt blandad sportdryck så jag får i mig lite under "max" jag klarar, några stödgels och eller koffeintabletter för moralens skull...

Har kört utan support i elit och har då haft en stor flaska på ramen och en liten i ryggfickan som jag sen växlat när den stora är tom. Fungerat bra förutom den gången när stora flaska hoppade ur hållaren och försvann ner bredvid en bro efter 15min..

Har kört utan support i elit och har då haft en stor flaska på ramen och en liten i ryggfickan som jag sen växlat när den stora är tom. Fungerat bra förutom den gången när stora flaska hoppade ur hållaren och försvann ner bredvid en bro efter 15min..
Räcker två flaskor normalt eller kommer man i mål hyfsat torr i så fall? Jag tycker att en vätskerygga känns lite otymplig och varm. Aeronackdelen kanske inte är skitstor i skogen, men inte försumbar om det ska gå fort.

Ramväska med en 1,5-liters vätskeblåsa i, men slangen fäst på styret. Ospreys vätskeblåsor har bra magnetfästen. Jag har tejpat fast mitt fäste med helt vanlig reflextejp.

Räcker två flaskor normalt eller kommer man i mål hyfsat torr i så fall? Jag tycker att en vätskerygga känns lite otymplig och varm. Aeronackdelen kanske inte är skitstor i skogen, men inte försumbar om det ska gå fort.
För mig har två flaskor räckt, har aldrig tänkt att det varit för lite iaf. Om jag jämför mig med medcyklister på träning dricker jag kanske lite mindre än snittet.
Körde med ryggsäck tidigare och dels var det som du säger otympligt och varmt, men större problem var att jag hade svårt att avgöra hur mycket jag druckit så vätske-/energiplanen gick i stöpet. Betydligt lättare att avgöra om en flaska i handen är halvfull än en påse på ryggen.

För mig har två flaskor räckt, har aldrig tänkt att det varit för lite iaf. Om jag jämför mig med medcyklister på träning dricker jag kanske lite mindre än snittet.
Körde med ryggsäck tidigare och dels var det som du säger otympligt och varmt, men större problem var att jag hade svårt att avgöra hur mycket jag druckit så vätske-/energiplanen gick i stöpet. Betydligt lättare att avgöra om en flaska i handen är halvfull än en påse på ryggen.
Bra anmärkning. Jag har också undrat när jag kört med rygga. Jag gillar din idé med en flaska i bakfickan och en eller två i ramen. Enklast brukar vara bäst. Plus att man kan dumpa de tomma flaskorna vid ngn lämplig station. Det är ju najs att kunna köra utan rygga eller väska och hålla nere vikten till ett minimum. Även om det kanske inte gör enorm skillnad så är feelingen bättre med så avskalat som möjligt.

Ha rutin att dricka regelbundet? Typ en klunk var ….. borde väll lösa lite av problematiken.

Sen skiljer det ju en hel del mellan ryggor. Uswe som mer är en sele tex och rätt bra ventilerad. Men det är ju högst personligt.

Var aldrig ett problem, mest en massa körande. Är rätt många som gör så, man får lita på att det inte är redbull vodka i flaskan när man väl tar den. Kanske inget för den elitidrottaren som får lämna prov ibland :)
Man får dra den ”någon måste bytt ut”. Är ju en klassiker tydligen :-). Ändå lite fascinerad att ingen tog. Inte för att jag skulle ens tänka tanken. Men numera skulle ju inget förvåna mig.

Kan ju tycka det men min erfarenhet är att "en klunk" är högst variabel när man andfådd ska bita och suga på en slang på varierande underlag ?
Haha det är sant. Samtidigt, är det ju lite teknik precis som man kanske inte hivar upp flaska. I de mest tekniska partierna. Min erfarenhet är även att dricker man för mycket på en gång går det vara rakt igenom. Så skulle säga att det ä lättare att ”sutta” och dricka lite när det passar. Även i tekniska partier. Sen finns det ju självklart nackdelar och självklart är det högst individuellt. Jag personligen dricker nog mer med camelback än utan.

Kör nu bara något enstaka långlopp, men har kört en hel del olika långlopp i motionsklass. Har alltid haft vätskerygga som fyllts med vatten, lite olika mängd beroende på hur varmt och långt lopp det är. Flaska på ramen med sportdryck om det är skapligt lättkört o bra underlag. Stökigt underlag och lervälling så skippar jag ramflaska då den antingen rammlar av, eller blir nersprutad med lera. Brukar klara mig utan att stanna vid vätskekontroller. Med rygga så får jag oxså med mig reservslang, pump och lite verktyg.

Håller med @Raggamuffin ovan: Lagningspinne/ställ med flaska utplacerad på banan, eller bara en flaska ställd på någon sten eller stolpe var som helst egentligen. Om du inte planerar att vinna loppet så förlorar du inte många sekunder på att stanna och plocka upp en flaska. De flesta av långloppen går i loopar där man passerar start/mål flera gånger och det är därmed hyfsat enkelt att placera ut flaskor.
Förutom det så har jag en vanlig förbrukningsbar flaska med sportdryck som börjar dricka ur låjngsamt en timme innan start till en minut innan startskottet går och som jag bara slänger vid sidan av fållan. Då är jag max hydrerad innan start och även full av energi så jag behöver inte börja dricka omedelbums och använder därmed mindre vätska under hela loppet.
Annars, som andra skriver, så är hur mycket man dricker högst individuellt. Jag har en stor 900ml-flaska på min hoj och där är långlopp som jag faktiskt inte dricker mer än så, Men så är jag hyfsat extrem i den bemärkelsen tror jag.

Jag har ingen erfarenhet med att ha vattenflaska på stolpe, men det är ju en klar möjlighet. Jag ser ett par problem med det. Dels att jag sällan vet var jag är under loppen och riskerar att missa, och dels en känsla av att jag i ett läge där jag fick välja mellan att vara kvar i klungan eller hämta min flaska skulle välja att inte tappa klungan. Jag har dock inte testat, så mina farhågor kan vara helt ogrundade.

Om jag vet att jag kan fylla på var 2 timmar ish så räcker det med flaskor som tillsammans rymmer 1,5-2L. Om jag inte vet när jag kan fylla på så tar jag midjeväska där den får agera reserv. Fyller den hellre överfull än att riskera att stå utan vatten.. Den gången var inte kul :')

I ena flaskan har jag vatten, i andra sockerdricka. Varvar dom med jämna mellanrum för att hålla energin uppe. Har ungefär hälften sockerdricka jämfört med vatten, då det är enklare att hitta vatten än socker.

Nackdelen med midjeväska för vatten är dock att slangen är ganska otymplig. Jag brukar dra den längst med ryggen innanför tröjan så att den ligger som på vatten-ryggsäckar. Fördelen är att ryggen känns fri och att man lätt kan dra runt den för att komma åt även den mest avlägsna fickan. Väska tycker jag är bäst ur komfort-aspekten, om man kan bortse from att vara dyngsur på ryggen. Jag väljer midjeväskan just nu då den är marginellt mindre komfortabel än en rygga och har många andra fördelar som jag värderar högre (har Evoc hip pack pro 3L).

Senast ändrad:
Om jag vet att jag kan fylla på var 2 timmar ish så räcker det med flaskor som tillsammans rymmer 1,5-2L. Om jag inte vet när jag kan fylla på så tar jag midjeväska där den får agera reserv. Fyller den hellre överfull än att riskera att stå utan vatten.. Den gången var inte kul :')

I ena flaskan har jag vatten, i andra sockerdricka. Varvar dom med jämna mellanrum för att hålla energin uppe. Har ungefär hälften sockerdricka jämfört med vatten, då det är enklare att hitta vatten än socker.

Nackdelen med midjeväska för vatten är dock att slangen är ganska otymplig. Jag brukar dra den längst med ryggen innanför tröjan så att den ligger som på vatten-ryggsäckar. Fördelen är att ryggen känns fri och att man lätt kan dra runt den för att komma åt även den mest avlägsna fickan. Väska tycker jag är bäst ur komfort-aspekten, om man kan bortse from att vara dyngsur på ryggen. Jag väljer midjeväskan just nu då den är marginellt mindre komfortabel än en rygga och har många andra fördelar som jag värderar högre (har Evoc hip pack pro 3L).
Ska kolla på midjeväskor. Någon annan i tråden rekommenderade också sådana.

Jag har ingen erfarenhet med att ha vattenflaska på stolpe, men det är ju en klar möjlighet. Jag ser ett par problem med det. Dels att jag sällan vet var jag är under loppen och riskerar att missa, och dels en känsla av att jag i ett läge där jag fick välja mellan att vara kvar i klungan eller hämta min flaska skulle välja att inte tappa klungan. Jag har dock inte testat, så mina farhågor kan vara helt ogrundade.
Ofta så finns där ställen på banan där "alla" ställer sina flaskor eftersom det är en lagom bit in i loppet. Bara ställ din där så när du väl kommer till en plats med en massa flaskor så vet du att det är dags att leta efter din :)

Ska kolla på midjeväskor. Någon annan i tråden rekommenderade också sådana.
För en del cyklister så fungerar vätskeblåsor av olika slag och inget fel med det. Men det ska påpekas att det finns nackdelar (förutom alla fördelar naturligtvis):
1. Det är tyngd på ryggen som gör en klumpigare och adderar vikt på ett ställe som inte är kul att ha vikt på
2. Om det är varmt väder så brukar vatten i flaskor åtminstone kylas lite av fartvinden. Vätskeryggor värmer du istället upp med din kropp och vattnet blir så varmt att det inte läskar särskilt mycket.
3. Vätskeryggor är krångliga och långsamma att fylla på vid eventuell vätskestation. En vattenflaska går snabbt att fylla.

Observera att jag INTE snackar skit om vätskeryggor. Jag är fullt medveten om att det finns fördelar också. Så ge mig inte skit för det nu :)

För en del cyklister så fungerar vätskeblåsor av olika slag och inget fel med det. Men det ska påpekas att det finns nackdelar (förutom alla fördelar naturligtvis):
1. Det är tyngd på ryggen som gör en klumpigare och adderar vikt på ett ställe som inte är kul att ha vikt på
2. Om det är varmt väder så brukar vatten i flaskor åtminstone kylas lite av fartvinden. Vätskeryggor värmer du istället upp med din kropp och vattnet blir så varmt att det inte läskar särskilt mycket.
3. Vätskeryggor är krångliga och långsamma att fylla på vid eventuell vätskestation. En vattenflaska går snabbt att fylla.

Observera att jag INTE snackar skit om vätskeryggor. Jag är fullt medveten om att det finns fördelar också. Så ge mig inte skit för det nu :)
Jag är beredd att hålla med. Jag tycker om att känna mig så smidig som möjligt på cykeln. En vätskerygga eller midjeväska går ju knappast att dumpa när man druckit ur den. Det känns ju också till viss del larvigt att banta ner vikten på cykeln med kolfiber i styre, flaskställ och sadel för att sedan addera samma vikt i form av en väska. Helst vill jag ha med mig minimalt med extra saker, men finns det smidiga lösningar och folk verkar nöjda med dem måste man ju kolla in möjligheten. Jag har ju haft fel förr.... Många gånger!

Tillbaka
Topp