Strava, Garmin Connect, TrainingPeaks etc...

Försöker orientera mig kring alla onlinetjänster och funktioner, men verkar redan ha gått vilse bland allt. Skulle vara intressant att höra hur andra gör för att få ut något vettigt av utbudet som finns utan att drunkna. Jag har en Garmin Edge 520 med kadens- och pulsmätare samt en Stages effektmätare som jag kör med utomhus. Inomhus har jag en Wahoo KICKR.

Hittills har jag prövat:

Garmin connect - Använder det bara för att synka datan från min Edge och skicka den vidare till annat. Tycker annars att själva programmet verkar rätt värdelöst, men jag kanske har missat nåt?

Strava Premium - Synkar alla utomhuspass dit och tycker det är kanon för att få en överblick över dessa. Gillar även Live Segments mm. Har dock inte fördjupat mig i några analysmöjligheter direkt och har inte brytt mig om att synka datan från inomhuspassen dit. Därmed blir det även lite vingklippt eftersom inte alla träningspass finns loggade.

Trainerroad - Använder detta för att följa en träningsplan med trailern inomhus, och byter helt enkelt ut passen när jag kör utomhus istället. Dock blir inte analysdelen särskilt intressant eftersom det då enbart innehåller loggade inomhuspass (dvs typ motsatsen till Strava).

TrainingPeaks - Har förstått att detta skall vara bland det bästa verktyg som finns, och dit synkar jag både inom- och utomhuspass. Tycker dock att interfacet lämnar en del övrigt att önska och har inte direkt fastnat för det. Vari består storheten?

Hur gör ni andra för att hålla lite struktur på träningen?

Och jaja, jag vet att man kan "köra på känsla" och "köra för att det är roligt" mm men det är inte det jag frågar efter här. För mig blir det roligare när det är lite struktur, och lätt att följa mätbara förbättringar under träningens gång. Kalla det personlighet. :-)

slänger upp all skit på garmin connect, sen överför jag värdefulla pass till funbeat. Det fungerar bra, där kan man även lägga in ländskidor, kajak och gym om man vill

Jag, som många andra, kör strava för att det är socialt och roligt.

Analysmässigt måste det finnas bättre varianter än ovan - vad kör proffsen med?

Nu vet jag inte riktigt vad du ville analysera, men i Strava kan du få ganska detaljerat hur du kört, och ännu mer om det är ett loggat segment.
Så titta mer på det är mitt tips.

Är inte trainingpeaks storhet det med PMC och möjlighet till coachning? Finns det ngt annat?

Själv laddar jag upp till garmin connect och använder sedan tapiirik för att synka till allt annat. I praktiken använder jag trainingpeaksappen, garmin connect och en app som heter connectstats. Strava har jag inte riktigt fastnat för, ffa inte appen, webben kanske är bättre.

Tycker att PMC-delen med CTL, ATL och TSB är ganska givande, försöker hålla mitt TSB på -15 till -20 och blir lite glad när CTL stiger alternativt stressad när det sjunker.

Senast ändrad:
Vad skiljer PMC från Fitness & Freshness?
Och vad är det exakt mer en får ut som är användbart i Training Peaks jämfört med Sträva om en inte har någon coach?

Jag tycker att de flesta av träningssajterna erbjuder liknande finesser och den som står ut är Strava med sina segment och den stora användarbas som Strava har. Segmenten ger en kul tävlingsaspekt i träningen. Oddsen är också bra på att de flesta snabba cyklister som cyklar de spåren där du befinner dig också använder Strava och därmed loggar sina tider där.

Sen är Strava svenskt (kommer från ordet 'Sträva') och därmed lite extra kul!

Fulkinesen sa:
Det är amerikanskt - en av grundarna är svensk. Men det stämmer att namnet kommer från ordet sträva.

Jag gillar Garmin Connect eftersom det visar mer än Strava när man öppnar en runda. Garmin Connect appen är också bättre från det där perspektivet också. Dock om man lägga till en plug-in (StravistiX) i din web browser, så blir Strava bättre. Men Strava är bättre för vissa saker, som F&F, kalender osv

Annars tycker jag att Golden Cheetah är bra, speciellt att man kan lätt se dina 5 bästa peak power siffror för en intervall, inte bara den bästa och den senaste (eller bäst inom en viss tid). Men Golden Cheetah kräver mer tid att använda, men det är det värt om man vill ha bra koll på allt.

Luktapåblommorna sa:
Och vad är det exakt mer en får ut som är användbart i Training Peaks jämfört med Sträva om en inte har någon coach?
Du får mer än bara PMC.
Bland annat får du en lättöverskådlig bild av saker som NP, VI, IF och TSS.
Du får även fina grafer som visar din utveckling av 5s, 1m, 20m, 60m effekt över tid i W/kg. Det går även att hålla koll på hur mycket tid du spenderar i varje effektzon.

Det är bara ett axplock av allt som finns i TP. Men om du inte tänker analysera din träning på den nivån så räcker Strava väldigt långt.

Jag personligen använder mig av TP som huvudsakligt verktyg och Strava för att hålla koll på segment och den sociala biten. Garmin Connect används för att ha tracka lite mål och för activity tracking.

Jag använder också TP, dels för att lägga in träningsschemat och sen för att tracka enskilt pass. Sen gillar jag tydligheten i deras Perfromance-graf bättre än F&F.

zirxo sa:
Luktapåblommorna sa:
NP, VI, IF och TSS.
Du får även fina grafer som visar din utveckling av 5s, 1m, 20m, 60m effekt över tid i W/kg. Det går även att hålla koll på hur mycket tid du spenderar i varje effektzon.
Allt utom VI verkar finnas i Strava. Är det det du menar med den nivån?

Ja, NP, IF och TSS finns.
Men inte de andra punkterna. Dessutom så måste man gå in i olika menyer istället för att bara titta i sin dashboard.
Dessutom kan man inte se saker som NP på olika laps.

Men det går om man vill, det är bara svårare/sämre än TP.

jasonb sa:
Fulkinesen sa:
Det är amerikanskt - en av grundarna är svensk. Men det stämmer att namnet kommer från ordet sträva.

Kognater på andra språk är "strive" på engelska och "streben" på tyska (där vi har ordet "streber" från), t ex.

zirxo sa:
Ja, NP, IF och TSS finns.
Men inte de andra punkterna. Dessutom så måste man gå in i olika menyer istället för att bara titta i sin dashboard.
Dessutom kan man inte se saker som NP på olika laps.

Men det går om man vill, det är bara svårare/sämre än TP.

Ok. Hur använder du TP? Vilka funktioner använder du där regelbundet som du hade saknat i Strava. Jag försöker förstå vad det är som andra tycker är värdefullt med just TP. Testade TP och kan tänka att TP passar för vissa, valde själv Strava till slut.

Tillbaka
Topp