[Strava] Lite problem med segment i Strava...

Falkens

Ny medlem
Jag vet inte men det kanske finns någon som är en fena på Strava här.
Jag tycker det är kul och följa sina segment men jag har stött på lite problem som jag ställer mig frågande till. Det finns ett segment som aldrig loggas för mig, har aldrig gjort trots att jag cyklat där åtskilliga gånger. Det lustiga är att det loggas för mina vänner... även när vu cyklar tillsammans. Jag vet tat det kan ha betydelse på vad man loggar med, ja iPhone eller kanske en klocka motsv. men sist jag körde denna runda så hade kompisen och jag samma dvs. en Iphone som loggade turen.

Han fick segmentet men inte jag... trots samma runda, lika telefonmodell. Jag är ganska nyfiken på om någon här vet vad som kan orsaka det här för jag vill ju gärna ha med det segmetet
https://www.strava.com/segments/5235544

// Jonas

Senast ändrad:
Strava kan gömma vissa rutter, kolla om du kan hitta den funktionen. Har du stjärnmärkt den? Kanske kan hjälpa

Det roliga är att den aldrig loggat den... trots att alla mina turer (mer eller mindre) går där.
Jag ska testa och stjärna den :-)

Har samma problem, vissa segment reggas helt enkelt inte. Det märkliga är att ett visst av dessa segment är en del av ett lite längre segment, men det längre segmentet registreras.

det finns ju även en funktion om man loggar in på strava på datorn som gör att man kan söka segment man saknat och se om din loggade tur inte matchar riktigt

Martinmat sa:
det finns ju även en funktion om man loggar in på strava på datorn som gör att man kan söka segment man saknat och se om din loggade tur inte matchar riktigt

+1, den sitter som en länk under segmentlistan till höger om "Create new segment".

"Why it Did Not Match"
* Your Activity seems to have deviated from the Segment at 8%. We could not complete the match.

Ja då fick jag svar på det men jag är förvånad över att den säger så, det finns ingen annan väg... men det har väl med GPS loganingen i Iphone att göra, att den felar så pass mycket. Synd att man inte kan lägga till så den loggar det segmentet i framtiden

Bilagor

• Skärmavbild 2016-04-24 kl. 08.47.28.png
    Skärmavbild 2016-04-24 kl. 08.47.28.png
    108 KB · Besök: 106
Om du alltid har problem att få en match så kan det ju faktiskt vara så att den som skapade segmentet hade kass gpsnoggrannhet vid det tillfället också.

Möjligt att det är så men det "roliga" är att vi var 3 st som cyklade samma segment... 2 hade Iphone + strava och 1 hade sin Garmin klocka. Båda deras registrerades utom för mig. Det är därför jag har svårt att släppa att det inte loggas för mig.

men man kan inte få allt eller vad säger man :-) Bara gilla läget helt enkelt

Skapa ett eget segment där då, o kolla om polarna kommer med. Funkar det kan ni ju ta bort den andra. Ni är ju ändå bara 7st som åker där (på strava)

Jag tycker iphone har mest problem i bebyggelse där den verkar köra någon sorts snap-to-road. I skogen brukar det funka för det mesta. Om det känns viktigt så kan du alltid skapa ett support-ärende och be dom matcha manuellt, brukar funka. Fast du kommer ju antagligen att ha problem nästa gång du kör också.

Lyfter tråden. Har också problem med Strava och segment.

Cyklade blå spåret i Leksand idag och där finns det 3(fler?) olika varianter av Blå spåret som är nästan identiska.
Matchar 7 st delsträckor men inte totalen. Står att det avviker en hel del för totalen vilket det inte gör. Går in och testar att göra ett nytt segment och då kommer det upp att "mitt" segment är väldigt lika andra som redan finns.

Nån som har nått tips?

Kan tillägga att i Garmin-appen så hittar den sträckan.

Jag brukar göra en "felanmälan" hos strava när segmenten inte loggas så får dom lösa problemet, lite bökigt men det funkar. Det är så klart inte alltid man orkar men om man har strava hetsat ett segment så kan det ju va kul om det loggas.
Plus att jag tänker att om man låter dom veta att det finns problem så kanske dom kan förbättra appen?!
Det kanske är naivt, vad vet jag...

Det kanske kan bero på att man har sin telefon eller GPS på ett ställe som medför dålig satellitmottagning. Typ i väskan eller vinklad på nåt sätt så den skuggas av cykeln eller cyklisten. Eller att man har för låg uppdateringsfrekvens på GPS:ens inställningar. Då blir det "genväg" mellan varje samplingspunkt och alltså kommer inte sträckan stämma på slutet (förutsatt att den [edit: inte] är spikrak).

Senast ändrad:
Jag fick ett meddelande från Strava att jag blivit av med ett KOM. Dock har jag aldrig haft ett KOM och på det aktuella segmentet ligger jag alltjämt tvåa...
Kan ettan ha trillat bort, och sedan blivit återinsatt?

fhloston sa:
Jag fick ett meddelande från Strava att jag blivit av med ett KOM. Dock har jag aldrig haft ett KOM och på det aktuella segmentet ligger jag alltjämt tvåa...
Kan ettan ha trillat bort, och sedan blivit återinsatt?

Det blir så när segment skapas och man då råkar bli tvåa. Lite buggigt om du frågar mig.

Falkens sa:
"Why it Did Not Match"
* Your Activity seems to have deviated from the Segment at 8%. We could not complete the match.

Ja då fick jag svar på det men jag är förvånad över att den säger så, det finns ingen annan väg... men det har väl med GPS loganingen i Iphone att göra, att den felar så pass mycket. Synd att man inte kan lägga till så den loggar det segmentet i framtiden

Felanmäl till strava support, de brukar fixa sånt. har hjälpt mig några gånger då.

Hakar på en gammal tråd. Den senaste veckan när jag sprungit så har inga segment reistrerats i appen trots att jag sprungit rundor där jag vet att det finns segment. Jag har trott att det beror på att klockan eller telefonen som jag använt för att registrera har villat bort sig på något sätt. Nu loggade jag in på webben med en dator och då kan jag se alla segment på samma löprundor som inte visar några segment alls i appen i telefonen. Jag hittar ingen lösning på det hela och tycker att det är rätt så irriterande. Någon som har någon ide?

Nu loggade jag in på webben med en dator och då kan jag se alla segment på samma löprundor som inte visar några segment alls i appen i telefonen. Jag hittar ingen lösning på det hela och tycker att det är rätt så irriterande. Någon som har någon ide?
  1. Är löprundorna registrerade som ”rätt” aktivitet?
  2. GPSen registrerar punkter för sällan vilket Strava ibland ogillar. Vissa GPSer kan köra auto eller every 2 sec.
  3. Din GPS registrerar positioner utanför Stravas tolerans för att matcha befintliga segment. Speciellt äldre segment kan vara långt utanför kartspår.
  4. Kontakta Strava supporten och fråga varför dina färdspår inte matchar mot segmenten.

1. Är löprundorna registrerade som ”rätt” aktivitet?
  2. GPSen registrerar punkter för sällan vilket Strava ibland ogillar. Vissa GPSer kan köra auto eller every 2 sec.
  3. Din GPS registrerar positioner utanför Stravas tolerans för att matcha befintliga segment. Speciellt äldre segment kan vara långt utanför kartspår.
  4. Kontakta Strava supporten och fråga varför dina färdspår inte matchar mot segmenten.
Allt är registrerat när jag tittar på webben via en dator. Så det måste ju ha registrerats. Det bara i appen i telefonen som segmenten inte finns med när jag tittar på mina rundor.

Uppdatering om det nu är någon som bryr sig. Dom segmenten som inte visades i appen fast att dom visades på webben var tydligen uteslutande segment som jag själv skapat och dessutom markerat som privata. Jag provade nu att göra om dom till offentliga och då ploppade dom upp i mina aktiviteter igen. Jag har haft dom här segmenten sen 2018 och det har aldrig varit några problem. Jag antar att Strava gjort någon uppdatering eller nåt den senaste veckan som skapat "problemet".

Uppdatering om det nu är någon som bryr sig. Dom segmenten som inte visades i appen fast att dom visades på webben var tydligen uteslutande segment som jag själv skapat och dessutom markerat som privata. Jag provade nu att göra om dom till offentliga och då ploppade dom upp i mina aktiviteter igen. Jag har haft dom här segmenten sen 2018 och det har aldrig varit några problem. Jag antar att Strava gjort någon uppdatering eller nåt den senaste veckan som skapat "problemet".
Jag märkte samma häromdagen, kanske blivit skillnad om jag gjort nytt PR men det gjorde jag inte.

Tillbaka
Topp