Strava Premium

JensB

Ny medlem
Strava Premium
Hejsan,
Måste man ha Strava Premium för att kunna tillgodogöra sig information från ett pulsband/kadenssensor?
Jag har provat exportera mina gamla pass från Endomondo och importera till Strava, men då får jag inte se min puls och förbrukning.

Däremot har jag lyckats para ihop min Wahoo tickrX med Strava, men inte provat något verkligt pass än.

Strava Premium
Nej, det ska man inte behöva.
Jag har icke-premium (sekunda?) och kan registrera puls i appen (android) både över Bluetooth och ANT+. Jag får även med pulsdata om jag loggar med Endomondo och sedan kör export->import i Strava (gpx-format).

/Johan

Strava Premium
Lyckades lösa det, pulsen fanns med, men det var premiumanalys som inte funkade.
Däremot är Strava väldigt snål med kalorierna jämfört med endomondo.
Jag har samma ålder och vikt i båda apparna, ändå skiljer sig samma pass väldigt mycket vad gäller energiförbrukning.
Hur kan det komma sig?

endomondo.jpg

strava.jpg

Strava Premium
Henrik_E sa:
Därför att de använder olika algoritmer för sina vilda gissningar.

Det förstår jag också, men såååå olika verkar ju nästan otänkbart.
Jag såg en skillnad mellan Wahoo Fitness och Endomondo, men den var ändå marginell.
Strava har mer än halverat energiåtgång.

Strava Premium
Endomondo verkar helt klart överdrivit kaloriåtgången. Nästan 1000 kcal/h, är väldigt högt.

Strava räknar mer på fart än puls och antar att du cyklar på väg....

//Ola

Strava Premium
McOla sa:
Endomondo verkar helt klart överdrivit kaloriåtgången. Nästan 1000 kcal/h, är väldigt högt.

Strava räknar mer på fart än puls och antar att du cyklar på väg....

//Ola

Alright, då hajar jag. Så MTB i teknisk terräng är inte helt rättvist redovisad i Strava då.
I Endomondo finns olika aktivitetstyper för MTB och vanlig vägcykling, dessa två har helt skilda energiåtgång.

Strava Premium
Även Strava överskattar energiförbrukningen grovt. Suuntos pulsbaserade mätning tycker jag stämmer bäst överens med verkligheten. Den brukar visa någonstans 50-60% av energiförbrukningen enligt Strava.

Strava Premium
Jag har tyckt att Strava gett ungefär samma som effektmätaren (CX och LVG). Endomondo verkade mer tror att jag var en pro-tour-åkare med optimerat blod i ådrorna och segervittring.

Strava Premium
Läs på, det är vissa data som inte går att exportera från Strava i efterhand, ex watt. Därför är det nog sunt att spara sina rundor på annat ställe också.

Tillbaka
Topp