Strava ratar korta segment - vad gör man nu?

wobblie

Aktiv medlem
Strava har bestämt sig för att för korta segment (utan närmare specifikation) inte tillåts lägga till, på grund av bristande tillförlitlighet i mätningen. Ett par hundra meter är tydligen för kort. De verkar inte vika från sin ståndpunkt.

Det betyder: Inga nya sprättiga uppförsbackar, brötiga endurolinjer eller sprintsegment. För mig försvinner allt jag använt Strava till. Man frågar sig:

A) Finns det några alternativ till Strava för att jämföra sig själv på segment?
B) Finns det behov av stödgrupper där vi träffas och pratar om detta?

Varför vill du sprätta på segment som uppenbarligen ofta buggar? Vet själv hur otillförlitlig tidtagningen blir på 100 m stig. Och sprätta kan du ju ändå även om det inte finns segment

För att jag vill jämföra mig själv och mina tider. När man kört ett antal gånger brukar det bli en ganska bra indikator, även om mätningen inte är exakt.

wobblie sa:
För att jag vill jämföra mig själv och mina tider. När man kört ett antal gånger brukar det bli en ganska bra indikator, även om mätningen inte är exakt.

Om du har garmin kan du ju alltid göra egna segment där, eller banor.

wenna sa:
wobblie sa:

Det har jag! Men jag fattar inte riktigt hur jag klipper ut den delen av min cykeltur som jag vill spara? Kanske kan slå på GPS:en, cykla banan och sen stänga av den eller något...

Förstår verkligen inte syftet med detta. Ingen har väl trott att Strava är precist, men Strava top 10 på en 2 min prolog avspeglar ju alltid resultatlistan på en LVG-tävling. Tillräckligt precist eller? Samma när jag kört Enduro, läskigt liknande tider som resultatlistan. Segment på runt 2 min där med. Under 30 sek hade jag förstått, där känns det lite mer lotto.

Väldigt tråkigt! Just korta, branta backar är ju bland det roligaste! Men Strava är på väg åt helvete på så många sätt så detta är bara ännu en spik i kistan

wobblie sa:
wenna sa:
wobblie sa:

Det har jag! Men jag fattar inte riktigt hur jag klipper ut den delen av min cykeltur som jag vill spara? Kanske kan slå på GPS:en, cykla banan och sen stänga av den eller något...

Tror man måste stänga av Strava Live segment i garmin connect för att använda garmins segment.

Jag mejlade med strava i våras å då sa dom att det behöver vara längre än ca300m och/eller längre tid än 60sec. Det är jättetråkigt när man inte har så mycket fallhöjd att leka med?

mikipedia_ sa:
Jag mejlade med strava i våras å då sa dom att det behöver vara längre än ca300m och/eller längre tid än 60sec. Det är jättetråkigt när man inte har så mycket fallhöjd att leka med?

Eller att kraften i benen ebbar ut efter 40 sekunder.

Ditt enda användsningsområde för Strava är att använda det på ett sätt där Strava inte är tillförlitligt? :)

Problemet med korta segment är att slumpen spelar så pass stor roll. Jag har märkt att tider kan variera med 5-10s. Kör du ett kort segment tillräckligt många gånger så kommer det till slut slumpa sig så att du får KOM på det. Och inte för att du var så jäkla snabb utan för att sateliterna bara råkade befinna sig rätt just då (och att du kanske inte hade någon trädkrona ovanför dig...)

wenna sa:
Tror man måste stänga av Strava Live segment i garmin connect för att använda garmins segment.
Någon som provat att skapa segment i Garmin Connect?
Jag försökte på ett kortare på ca 200 meter och ett längre på 5 km. Det blev skräp av båda segmenten.
Det korta segmentet blev 0 meter efter att det sparats och det långa blev bara 2,6 km.
Måste vara en alfa-version av segments.

Fulkinesen sa:
Ditt enda användsningsområde för Strava är att använda det på ett sätt där Strava inte är tillförlitligt? :)

Problemet med korta segment är att slumpen spelar så pass stor roll. Jag har märkt att tider kan variera med 5-10s. Kör du ett kort segment tillräckligt många gånger så kommer det till slut slumpa sig så att du får KOM på det. Och inte för att du var så jäkla snabb utan för att sateliterna bara råkade befinna sig rätt just då (och att du kanske inte hade någon trädkrona ovanför dig...)

Ett annat är att man inte alltid måste följa segmentets sträckning för att få en matchning, t.ex. om det går en väg tillräckligt nära ett krokigt stigsegment så händer det inte sällan att man får falska träffar (och svårslagna tider).

Fulkinesen sa:

Jag ser det inte som en tävling där jag det måste vara ett 100% rättvist KOM, utan som ett sätt att följa upp hur jag ligger till.

Börjar jag konsekvent racka upp 1:10 på ett segment där jag tidigare legat på 1:20 är jag på väg åt rätt håll. Blir det någon felmätning ibland så är det bara en outlier som jag inte bryr mig om. Tar någon annan KOM som genat/felmätt/+ANNAT så spelar det inte mig någon roll. Strava funkade tidigare alldeles utmärkt till detta, i synnerhet med min Garmin som verkar mäta mycket bättre än telefonen.

Alternativet just nu verkar vara att handklocka, och det är både osmidigt och introducerar andra felkällor.

ejma sa:
wenna sa:
Någon som provat att skapa segment i Garmin Connect?
Jag försökte på ett kortare på ca 200 meter och ett längre på 5 km. Det blev skräp av båda segmenten.
Det korta segmentet blev 0 meter efter att det sparats och det långa blev bara 2,6 km.
Måste vara en alfa-version av segments.

Jag misslyckades också.

wobblie sa:
Fulkinesen sa:

Jag ser det inte som en tävling där jag det måste vara ett 100% rättvist KOM, utan som ett sätt att följa upp hur jag ligger till.

Börjar jag konsekvent racka upp 1:10 på ett segment där jag tidigare legat på 1:20 är jag på väg åt rätt håll. Blir det någon felmätning ibland så är det bara en outlier som jag inte bryr mig om. Tar någon annan KOM som genat/felmätt/+ANNAT så spelar det inte mig någon roll. Strava funkade tidigare alldeles utmärkt till detta, i synnerhet med min Garmin som verkar mäta mycket bättre än telefonen.

Alternativet just nu verkar vara att handklocka, och det är både osmidigt och introducerar andra felkällor.

Jo. Hade de tagit bort möjligheten att få placeringar ifrån telefoner hade de kunnat haft kvar korta segment. Det är enligt min erfarenhet väldigt stor skillnad mellan en garmin och en telefon.

Värst va ni alla är konservativa det finns ju lösning på och det är bättre gps i mobilen. Bara att kolla vilken som är bäst och om det inte räcker få igång en större mängd användare att efterfråga det så tillverkarna uppdaterar gps like ofta som de uppdaterar kamerorna.

RicoShredderKowalski sa:
Värst va ni alla är konservativa det finns ju lösning på och det är bättre gps i mobilen. Bara att kolla vilken som är bäst och om det inte räcker få igång en större mängd användare att efterfråga det så tillverkarna uppdaterar gps like ofta som de uppdaterar kamerorna.

Jag är lite rädd att strava skulle förlora sitt argument att det bara är att installera och köra om de skulle utesluta alla telefoner med usel gps - något som jag tror att de uppfattar som viktigt - de vill ju ha kvar appen som ingångsväg.

Sen även med telefoner utsustade med bra gps förvaras ofta undanstoppad på ett sådant sätt att motagningen blir rätt usel. Placeringen vi ger våra garmins fritt från våra blöta kroppar i ett relativt fritt läge betyder även det en hel del för gps prestanda.

Jag tycker inte de hade inte behövt göra någonting, det hade räckt med att informera om att korta segment är mindre exakta - speciellt med telefon-GPS.

Fulkinesen sa:

Nåja.. Eller så gäller det bara att vara först när man laddar upp turen på strava ;)

komm.png

Fulkinesen sa:

Hur korta tänker du på?

Jag är förvånad över att det inte finns någon konkurrens på den här fronten också. Känns ju inte så jätteavancerat ändå.

wobblie sa:
Fulkinesen sa:

Jag använder strava på samma sätt. Men det är även ett bra verktyg när jag testar hojar. Känslan på hojen motsvarar ju inte alltid vad klockan säger.

Om Strava genomför detta kommer det dyka upp en konkurrent som tillåter korta segment inom typ ett halvår. Lycka till.

Förläng segmentet till exempelvis 300m innan en backe, upp till toppen samt ytterliggare 100m. Sträcka vald efter vad strava tillåter, och vad som är vettigt/intressant i den terrängen.

Jag tycker personligen att det är mer intressant, och säger mer om cyklisten ur en komplettare synvinkel, om hur snabbt man kan cykla över längre sträckor utan pauser, där sträckorna har många olika typer av terrängutmaningar.

Exempelvis kan vissa vara tekniska när de är utvilade, på korta sträckor, men kommer de in med hög puls havererat tekniken totalt och man/de börjar fastna och tappa moment på hinder, kurvor, dalgångar osv. Medans andra kan jobba med tekniken aktivt, trots hög puls, och därmed hålla uppe moment och göra stora skillnader i hur de kan ta sig fram tidsmässigt..

STIZZE sa:
Förläng segmentet till exempelvis 300m innan en backe, upp till toppen samt ytterliggare 100m. Sträcka vald efter vad strava tillåter, och vad som är vettigt/intressant i den terrängen.

Jag tycker personligen att det är mer intressant, och säger mer om cyklisten ur en komplettare synvinkel, om hur snabbt man kan cykla över längre sträckor utan pauser, där sträckorna har många olika typer av terrängutmaningar.

Exempelvis kan vissa vara tekniska när de är utvilade, på korta sträckor, men kommer de in med hög puls havererat tekniken totalt och man/de börjar fastna och tappa moment på hinder, kurvor, dalgångar osv. Medans andra kan jobba med tekniken aktivt, trots hög puls, och därmed hålla uppe moment och göra stora skillnader i hur de kan ta sig fram tidsmässigt..

Finns ju inget mer irriterande än segment som slutar 100m EFTER backens slut. Hur många är det inte som missar det och slår av innan? Högst störande. Är backen 1.5 km lång så räcker det gott. Likaväl med de segment som slutar efter en korsning. Vansinne, vansinne utan dess like

Bajker sa:
Finns ju inget mer irriterande än segment som slutar 100m EFTER backens slut. Hur många är det inte som missar det och slår av innan? Högst störande.

Håller inte med, varför slår du av på toppen av en backe? Det är ju där/då man i verkliga tävlingar mot andra i grupp/klunga utnyttjar sin goda position och styrka om man lyckats hänga av någon eller trötta ut någon.

Dessutom bör man känna till segmenten på sin runda för att göra optimala strava-tider, om det är det man är ute efter.

Använder Strava p.s.s som @wobblie, mest för att kolla min form, jmf tider med mina egna. Lagt upp några korta segment med någon rolig uppförsbacke. Då känns det lite dumt att inte tillåta korta segment, är ju inte som att jag korkar upp champagnen om jag slår pers.

För KOMs kan jag förstå Stravas resonemang, det är ju deras affärsidé, och har väl ett visst ansvar för att det skall vara korrekt.

Nu cyklar jag LVG, där är det väl mindre felprocent antar jag, "rakare" segment och mindre träd.

Luthman Photography sa:
Jag använder strava på samma sätt. Men det är även ett bra verktyg när jag testar hojar. Känslan på hojen motsvarar ju inte alltid vad klockan säger.

+1. Min erfarenhet är att klockan och känslan sällan stämmer överens, både på två och fyra hjul.

"personligen har jag avinstallerat strava,blev bara ytterligare en anledning att sitta och stirra in i telefoneländet,skicka och erhålla kudos mm!
i dagens läge om man tilltalar någon i ett väntrum eller kösituation så blir man betraktad som en galning.....bäst att langa fram smartphonen vika ner skallen och rätta in sig i ledet :) lite offtopic kanske men..."
SVARA

+1

Tillbaka
Topp