Stretcha höftböjarna

GustafH

Aktiv medlem
Stretcha höftböjarna
Efter ett par veckors upptrappning av träningsvolymen i princip enbart på Zwift börjar jag känna av det i höfterna. Det känns som träningsvärk i höftböjarna så att säga så det känns inte som nån skada men det känns ändå som att de behöver lite TLC.

Men jag lyckas inte riktigt hitta nån bra övning som ger bra stretch i de där små skrällena. Så kom med tips på era bästa stretchingsövningar för höftböjarna och ländryggen!

Stretcha höftböjarna
Yoga gör susen på gubbkroppar (säger inte att du har en, men jag vet en som har). Numera kan man vrida huvet och titta bakåt åt BÅDA håll när man cyklar. :-)

Haha, emedan huvudet tror sig vara 25 är ju kroppen närmare 40 så nog är gubbkropp ganska nära. ;)

Jag gör ganska mycket yoga faktiskt och jag håller med, det är väldigt trevligt för smidigheten. Men just nu behöver jag ett mer aggressivt fokus på det lilla området och mina yogaövningar träffar inte riktigt helt precis rätt.

Stretcha höftböjarna
1616668363855.png

Denna tycker jag funkade grymt bra för mig, men viktigt att den utförs på rätt sätt och man liksom "trycker" bakre höften framåt. Det tog dock ett tag innan jag fick "träff" / strech på höftnöjaren då låret var rejält stelt det med.. Men efter ett gäng gånger där det som sagt kändes enbart i lår så började jag komma åt höftböjaren också.

Kan även tillägga att för mig funkade det bättre med lite mindre vinkel på knät, dvs foten placerad lägre.

Senast ändrad:
Stretcha höftböjarna
Visa bilaga 477542

Denna tycker jag funkade grymt bra för mig, men viktigt att den utförs på rätt sätt och man liksom "trycker" bakre höften framåt. Det tog dock ett tag innan jag fick "träff" / strech på höftnöjaren då låret var rejält stelt det med.. Men efter ett gäng gånger där det som sagt kändes enbart i lår så började jag komma åt höftböjaren också.

Kan även tillägga att för mig funkade det bättre med lite mindre vinkel på knät, dvs foten placerad lägre.
+1 på detta inlägg, inkl tillägget
Från min (leg) sjukgymnast!

Stretcha höftböjarna
Lägg dig på rygg ovanför en trappa. Greppa det ena benet med armarna och håll fast det mot bröstet. Låt det andra benet hänga ut "i luften" ovanför trappstegen.

Stretcha höftböjarna
Tack för svaren!

Du sitter inte fel, t ex för lågt eller långt bak, på cykeln?

Det är mycket möjligt. Dock har jag ju haft cykeln ett par år nu och det har inte varit ett problem förrän nu. Eller problem, det är väl mest att jag inte har känt av de där små rackarna förut men i cykelposition och med cykelrörelsen känner jag inte av det utan det är när jag ska göra vridningar och så som det känns som träningsvärk i höfterna. En dag ska jag göra en bikefit och få svar på hur illa jag sitter... ;)

Stretcha höftböjarna
Jag har förresten för mig att jag frågat om just detta själv för några år sedan, och ett råd (utöver att testa olika sadelpositioner) var att testa med högre kadens, dvs lägre växel också. ..Men det var helt klart strechingen som gjorde störst skillnad för min del.

Stretcha höftböjarna
Efter ett par veckors upptrappning av träningsvolymen i princip enbart på Zwift börjar jag känna av det i höfterna. Det känns som träningsvärk i höftböjarna så att säga så det känns inte som nån skada men det känns ändå som att de behöver lite TLC.

Men jag lyckas inte riktigt hitta nån bra övning som ger bra stretch i de där små skrällena. Så kom med tips på era bästa stretchingsövningar för höftböjarna och ländryggen!

Min erfarenhet av korta höftbörjare kommer från träning före jobbet.
Hård träning på cykel och sedan sitta gör att höftböjarna drar ihop sig som bara den, och sedan blir någon form av ond cirkel som tar lång tid att ta sig ur.

Senast ändrad:
Stretcha höftböjarna
little stereo har en poäng, har du stå bord på jobbet så stå upp.

Sedan är det såklart stretch som gäller, finns bra filmer på tuben. Glöm inte bort att träna bålen, kanske därifrån problemen härstammar?

jag upplever samma sak med digital Cycling inne. Främst vid distanspass. Lösningen för mig har varit att variera sig mer i position, kadens och motstånd. Stå, sitta, påminna sig själv om bålstabilitet mm.

Stretcha höftböjarna
Ett alternativ är också att göra t.ex utfallsgång, så långa och djupa steg som möjligt. Med andra ord lägga till belastning och låta muskeln arbeta i sitt ytterläge. Gå en 15-20 steg, repetera 3-5 gånger, ett par/tre gånger per vecka.

Att byta ut statisk strechning till rörelser med inslag av belastning, har för första gången gjort mig märkbart vigare/rörligare.

Stretcha höftböjarna
little stereo har en poäng, har du stå bord på jobbet så stå upp.

Sedan är det såklart stretch som gäller, finns bra filmer på tuben. Glöm inte bort att träna bålen, kanske därifrån problemen härstammar?

jag upplever samma sak med digital Cycling inne. Främst vid distanspass. Lösningen för mig har varit att variera sig mer i position, kadens och motstånd. Stå, sitta, påminna sig själv om bålstabilitet mm.

Det var min lösning på problemet, stod sedan bara på kontoret fram till pandemin kom. Nu obekvämt sittande i soffa i vardagsrummet pga "jobbar hemifrån" ?

Tillbaka
Topp