Strippa bort färg från karbonram...

paesan

Ny medlem
Hej,

Har en Giant TCR Composit ram från typ 2005 skulle jag tro. Tyvärr så var väl "tribal-mönster" på tapeten vid den tidpunkten och såväl har min ram också fått det. Jag tror att den skulle se klart mycket snyggare ut om jag fick bort dessa mönstren. Undrar om någon vet hur man får bort det och kanske "pimpa" upp min ride lite. Det verkar ju finnas en hel del händigt cykelfolk här på forumet. Har funderat på att kanske lämna in den till någon billackerare, men bor i centrala STHLM och hittar inte så många lackeringsverkstäder här. Så jag får förlita mig på mina egna händer som har tummarna mitt i hand. Om sanningen ska fram så vågar jag inte plocka isär min cykel. Jag är rädd för att inte få ihop dem igen, speciellt styrlagret. Så dela gärna med er av era erfarenheter som tips och "what not to do..."

Tackar på förhand!

/p

Bilagor

• giant.jpg
    giant.jpg
    36 KB · Besök: 19
Tappa upp saltsyra i ditt badkar och doppa cykeln i det i exakt, och jag skriver exakt, 12.473 sekunder. Ta snabbt upp den och spola av med duschen utan att spilla vatten i det saltsyrafyllda badkaret. Nu är din plasthoj garanterat fri från tribalmönster och det återstår bara för dig att på något miljövänligt sätt återvinna 100 liter saltsyra.... Lycka till ;-)

Tänd en mysbelysning, gärna rött ljus, sätt på förförisk musik. Ställ dig framför cykeln och rör dig erotiskt i takt till musiken varefter du långsamt avlägsnar klädesplagg efter klädesblagg. Färgen kommer garanterat flagna i takt med att du visar mer och mer av din lekamen.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Tappa upp saltsyra i ditt badkar och doppa cykeln
> i det i exakt, och jag skriver exakt, 12.473
> sekunder. Ta snabbt upp den och spola av med
> duschen utan att spilla vatten i det
> saltsyrafyllda badkaret. Nu är din plasthoj
> garanterat fri från tribalmönster och det
> återstår bara för dig att på något
> miljövänligt sätt återvinna 100 liter
> saltsyra.... Lycka till ;-)

Neutralisering av saltsyra: tillsätt natriumhydroxid (propplösare), reaktionen ger saltvatten ;-)
HCl + NaOH => NaCl + H2O

Kvarts skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tappa upp saltsyra i ditt badkar och doppa
> cykeln
> > i det i exakt, och jag skriver exakt, 12.473
> > sekunder. Ta snabbt upp den och spola av med
> > duschen utan att spilla vatten i det
> > saltsyrafyllda badkaret. Nu är din plasthoj
> > garanterat fri från tribalmönster och det
> > återstår bara för dig att på något
> > miljövänligt sätt återvinna 100 liter
> > saltsyra.... Lycka till ;-)
>
>
> Neutralisering av saltsyra: tillsätt
> natriumhydroxid (propplösare), reaktionen ger
> saltvatten ;-)
> HCl + NaOH => NaCl + H2O
Coolt! Kemi när den är som bäst :-) Då lägger jag till ett sista steg i min instruktion, köp massa propplösare och häll i saltsyran. Tack för tipset.

Selast skrev:
> Tappa upp saltsyra i ditt badkar och doppa cykeln
> i det i exakt, och jag skriver exakt, 12.473
> sekunder. Ta snabbt upp den och spola av med
> duschen utan att spilla vatten i det
> saltsyrafyllda badkaret. Nu är din plasthoj
> garanterat fri från tribalmönster och det
> återstår bara för dig att på något
> miljövänligt sätt återvinna 100 liter
> saltsyra.... Lycka till ;-)

Om jag inte har ett badkar då? =)

Ett litet "aber". Saltsyra är inte särskilt effektivt på 2k färg. Funkar däremot utmärkt på rost, Alu osv. Skit samma! Ska du verkligen ändra utseendet så finns det 2 sätt som fungerar på en plasthoj.
1: Rensa ramen på allt (även styrlager). Slipa hela ramen med fint slippapper för hand "matta ner ramen". Lacka, hur du gör är upp till dig. Det går att lacka själv och det finns beskrivet i trådar här hur det går till. Förslagsvis lämnar du ramen till en billackerare. Jag har inte provat med en kolfiberram och pulverlack men det borde faktist fungera det med. Haken med Pulver är att man måste ha rätt godstemp i rätt tid för att få ett bra resultat.

2: Dekaltrimma.

Ärligt talat så tycker jag du ska låta bli. Updatera med lite annat för ett par tusenlappar i stället för att lägga pengar och tid på en omlack.

Tillbaka
Topp