Strl på Bianchi vertigo (c2c ram)

Anders_g

Ny medlem
Hittat en Bianchi på rea som jag är intresserad av. Men jag läst att c2c ramen har lite speciell passform. Är den liten eller stor i storleken?

Finns två storlekar att gå på 54 och 57. Har för tillfället en äldre cykel jag inte vet exakt storlek på.

Modellen tillverkas i storlekar mellan 48 och 60 och blev lite förvånad när det stod på hemsidan att jag skulle ha en 57a, deras näst största modell.

Längd 180
Benlängd 84

Länk till cykeln med storleksguide.

http://www.wiggle.com/bianchi-vertigo-veloce/

Tack för hjälp.

Min nuvarande cykel har en top tube på 56cm och den känns lite för lång. Bianchin i strl 57 har en längd på 56,5cm.

Borde valet vara lätt på en 54 med en top tube på 55cm?

Fan för att köpa cykel på nätet..

Anders_g skrev:
-------------------------------------------------------
> Min nuvarande cykel har en top tube på 56cm och
> den känns lite för lång. Bianchin i strl 57 har
> en längd på 56,5cm.
>
> Borde valet vara lätt på en 54 med en top tube
> på 55cm?

Hur lång du upplever sittställningen hos cykeln beror även på ramens sittvinkel,
dvs jmf stack och reach istället
reach-stack.gif

http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/stack.html
http://www.cervelo.com/en/engineering/thinking-and-processes/geometry-and-fit.html

OBS
Glöm inte att även styrtapp och styre påverkar den upplevda längden på sittställningen.

/Håkan

Min nuvarande gamla Giant som jag tycker är för stor på längden har (ungefär) dessa mått.

Top Tube: 56 cm
Reach: 40,5 cm
Stack: 53,5 cm

Bianchi i strl 54:
TT: 53
R: 37,3
S: 56

Strl 57:
TT: 56,5
R: 37,4
S: 59

Om man utgår från Stack och Reach så är det bara Stack som skiljer strl 54 och 57 åt. Det borde med andra ord inte spela någon större roll vilken modell jag väljer då cykeln mestadels växer på höjden, eller?

Bör jag hellre välja en strl 54? Kortare Top Tube, kortare Reach och lite högre Stack.

Anders_g skrev:
> Min nuvarande gamla Giant som jag tycker är för
> stor på längden har (ungefär) dessa mått.
>
> Top Tube: 56 cm
> Reach: 40,5 cm

Stämmer verkligen de måtten?
Jag har ALDRIG varit med om att en ram med ett så pass kort övre ramrör har en reach >40cm.

/Håkan

Var nere i källaren och mätte igen och det är möjligt att den är 39 cm om jag mäter väldigt konservativt. Bökigt med måttstock i källarförrådet.

Anders_g skrev:
> ...Finns två storlekar att gå på 54 och 57
> ...Längd 180 Benlängd 84...

Jag är 185/86 och kör 54:a.

Det lutar väldigt kraftigt åt en 54 i dagsläget. Ska ta mig förbi Bianchi affären (kafét) här i storstan och glutta lite efter jobbet.

Tillbaka
Topp