Strl på Vitus Sentier 29VR

Paris

Ny medlem
Hej!
Jag har bestämt mig för o köpa en Vitus sentier 29VR direkt när dem kommer in på CRC.
Men min fråga är storleken på den då mina mått är 180cm lång 84 innerbensmått, från axel till fingerspetsarna 70cm .Försökt o läsa mig till i alla trådar som finns men inte riktigt fått svar. Verkar finnas duktiga här som kan längder på sitsen och sten mm som en halv rookie som mig inte begriper sig på.

Paris

Ny medlem
Är du nöjd med den för övrigt hedslice eller? Perfekt o fråga nån som faktiskt äger en? Läste här nånstans att den upplevs som mindre i strl? Därför jag blev lite osäker så det inte blir för litet bara..

hedslice

Ny medlem
Jag har en Nucleus, inte Sentier. Men jag antar att det är samma geometri på de båda. Har mest bara kört på asfalt med den än. Väntar på att stigarna ska torka upp här i norr, men helhetsintrycket hittills är bra. Har också hört att den upplevs liten i storlek. Svårt att säga. Min XL passar bra för mig, men jag har ganska långa ben och armar. Kort överkropp.

Sixten Fors

Ny medlem
Sentier har rätt omodernt långa sadelrör i förhållande till reach, så det blir inte så bra med XL om man är 180 cm.
Sentier Large: Sadelrör 483 mm, Reach 446 mm
Sentier XL: Sadelrör 520 mm, Reach 468 mm

Jämför med en modernare cykel som Radon Cragger https://www.radon-bikes.de/mountainbike/hardtail/cragger/cragger-70-2019/ i stl Large: Sadelrör 461 mm, Reach 464 mm

Räkna med att du behöver reach + styrstam = 510 mm ungefär. Det blir då:
Sentier L med 65 mm stam
Sentier XL med 40 mm stam
Cragger L med 45 mm stam

dogday

Medlem
Paris sa:
Är du nöjd med den för övrigt hedslice eller? Perfekt o fråga nån som faktiskt äger en? Läste här nånstans att den upplevs som mindre i strl? Därför jag blev lite osäker så det inte blir för litet bara..
Jag har litat på Sixtens omdöme 2 gånger senaste månaden och blivit nöjd och glad båda gångerna. Har PM:at med en annan användare som också trivs bra med Sixtens storlekstips. Om du inte har några särskilt uppseendeväckande kroppsavvikelser: Ta't lugnt, ta en Toy (och en Sentier i large).

HK-47

Ny medlem
Jag är 189 cm och har 89 cm innerbensmått. Jag hade en Sentier i XL (den blev tyvärr snodd). Den passade bra för mig, men sadelröret var på gränsen till för långt. Så jag håller med föregående talare att du bör ha en Large.

Paris

Ny medlem
Tack för era inlägg! Då är beslut taget och Large får det bli.
Nu är det bara vänta tills den är ”back in stock”
Då får jag bli en i mängden då som litar på Sixtens ord.
Får se om det blir en Toy eller panik cigg när cykeln kommer?

Paris

Ny medlem
Hej mitt val står nu mellan dessa två, Bird Zero 29
”som tilltalar mig mest kanske men är över min budget egentligen”
och Dartmoore Primal evo 29 som verkar prisvärd. Kan nån kunnig säga mig om Bird cykeln är värd sina 3500kr extra med frakt mot dartmoor hojen spec/geo mässigt?
Eller betalar jag för märket och frakten dom extra tusingarna, väldigt tacksam för kunnigt folks hjälp..
Negativt dartmoore som jag kan se:
14,4 kg ganska tung

Och Bird:
Priset på 17000 med frakt gentemot 13500 dartmore

Bilagor

SGS

Aktiv medlem
Existerar det ens en Recon RL med angivna 140mm? (Dartmoor).

Vidare har den billigare gummi (performance) och mycket av deras egna produkter på hojen. I billigaste utförandet känns den OK prissatt men är mer tveksam till denna version.

Då SLX/XT dessutom smäller högre än NX och Bird som märke sett brukar anses vara lite creddigare än Dartmoor så, ja, jag tycker Bird verkar vara värd de extra pengarna i det här fallet.

EDIT: Dessutom dropper på Bird. Inget att tveka på enligt min mening.

Senast ändrad:

SGS

Aktiv medlem
Paris sa:
Tack så mycket för svaret SGS.
Är set strl L som blir bäst för mig är 180cm med 84 innerbens mått och 70Cm från axel till fingerspets.?
Jag valde bort dropper men kanske får plussa på den ändå har ju iofs bara hört gott om den.
Jag skulle säga att det är hugget som stucket mellan L och ML i ditt fall. (Vilket även tabellen talar för). Samma stack för båda, och cykeln är ju minst sagt modern i ramgeometrin med 460mm i reach och 1194mm i hjulbas i storlek ML. Mått som inte ens återfinns i storlek L hos vissa av konkurrenternas stigcyklar. Eller i XL hos cyklar av "den gamla skolan"...

Dropper är ett absolut måste för cykeltypen oavsett :-)

Senast ändrad:

Paris

Ny medlem
Beställde en Bird med dropper? i L, nu är det bara en lång väntan tack för hjälpen SGS, känns som ett perfekt val fast att det hoppa upp lite i pris

jeob

Ny medlem
Tjena! Bara nyfiken.. Gav du upp i väntan på Sentiern, därav valet på Bird?
Själv så har jag väntat sedan typ november på den, inte fått något mail än om att den funnits i L sen dess.

Paris

Ny medlem
Hej Jeob. Ja så var det jag orkade inte vänta längre, suget efter o cykla blev för stort, och jag fick svar av wiggle att dom visste inte om den kommer eller inte..
sen så blev jag tipsad om Bird och blev lite lätt förälskad i utseendet..
Hoppas sentier dyker upp så du kan få den nångång säkert grym hoj..

jonte987

Aktiv medlem
SGS sa:
Existerar det ens en Recon RL med angivna 140mm? (Dartmoor).

Vidare har den billigare gummi (performance) och mycket av deras egna produkter på hojen. I billigaste utförandet känns den OK prissatt men är mer tveksam till denna version.

Då SLX/XT dessutom smäller högre än NX och Bird som märke sett brukar anses vara lite creddigare än Dartmoor så, ja, jag tycker Bird verkar vara värd de extra pengarna i det här fallet.

EDIT: Dessutom dropper på Bird. Inget att tveka på enligt min mening.
Lite sent nu men håller med om att Bird är lite mer credddig och att xt känns bättre.

Recon rl oem verkar finnas i lite random varianter. Tveksamt om den eller sektor egentligen duger på en aggro HT eller om man vill ha minst revelation

Paris

Ny medlem
Tack Sixten!
Tabellen var riktigt bra, nått att läsa till kvälls ölen!
Tack till er alla som kommit med tips o råd, skriver sen när jag få cykeln vad jag tycker om den!

Sixten Fors

Ny medlem
Värt att notera är att Bird i sin geotabell anger reach vid 30% sag, vilket inte de andra tillverkarna gör. Vilket inte alla Bird-fanboys hajjar, de tror att Birden är jeeetelååång. Man får alltså räkna om och justera reachmåttet så att man kan jämföra med andra cyklar. Här är hur jag räknat:

Bilagor

jeob

Ny medlem
Hej! Efter lång väntan finns nu Vitus sentier 29 VR åter på CRC. Men endast i Large. Jag är faktiskt osäker nu på om L eller XL passar mig bäst, om det ens är värt att vänta på att XL kommer in. Jag är 185 och innerbensmått ca 90cm. Alltså min längd säger att jag ska ha en L och innerbensmått säger att jag ska ha XL. Vad säger ni? Ska jag slå till på en L nu medans den finns kvar eller vänta på en XL?

ninoh

Ny medlem
Jag har ingen aning vad som är bäst men jag kör själv på en Large och är 178cm/83cm innerbensmått. Jag antar att både large och XL funkar för dig men beror väl på vad du är ute efter. Själv tycker jag att den är skönare med kortare stam så jag hade gärna haft någon cm längre reach på min men med samma höjd på sadelröret.

Spontant hade jag nog velat ha XL om jag var dig och om den känns lång bara monterat en kortare styrstam. Men som sagt jag har inte jättebra koll. Vill du sitta väldigt upprätt så kanske large funkar?

jeob

Ny medlem
Jaha okej. Mina armar är nog också "ganska" långa.. Men men, det blev en beställning på L då det inte finns XL. Alternativet vore att välja den billigare varianten utan VR som finns i XL..

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer