Struktur i vinterträning

Struktur i vinterträning
Har trott att 80-20 regeln givetvis har menat aktiva träningstiden och inte antal pass.
Tacka fan för att kändes lite slitigt med 8 pass 4x4 på 95% av max puls för mig som tränar totalt 10t i veckan.

Struktur i vinterträning
Det är väl ändå visat att den där 80-20 regeln som eliten tränar efter inte är anpassad och väl tillämpningsbar för vanliga motionärer. En elittränande person har så att säga "råd" och behov att lägga stor del av sin träning på mer lågintensiv distans. Medan en motionär med få träningstimmar, typ 4-10 h i veckan får väldigt dålig utdelning på ett 80-20 upplägg. Tränar man 4 timmar i veckan innebär det ett pass 4x4 och sedan resten distans, och det räcker inte för att bygga kondition och kapacitet. Det handlar om att träna optimalt, inte hårdast, eller mesigast för den delen heller. Har man få träningstimmar tillhands bör man lägga dem på tuffa intervaller då det är detta som mest effektivt bygger upp ork och kraft.

Det finns massor av artiklar kring detta. Exempelvis http://www.cyclingplus.se/tips/tranar-du-utan-tanke/?platform=hootsuite

Denna artikel visar ett bra träningsprogram med periodisering och optimalt upplägg http://www.cyclingplus.se/tips/skapa-det-perfekta-veckoschemat/

Senast ändrad:
Struktur i vinterträning
Hur ställer ni er till risken för framkallande av förmaksflimmer när man spenderar mycket tid i högpuls-zon? Bevisligen är det fler "gamla gubbar" som drabbas av detta än dom som tränar i lägre zoner.
Men vad gör man inte för att få bli 287 istf 320 plats på Finnmarksturen!!

Struktur i vinterträning
AX3L sa:
Mina fem cent är att du gärna kan ställa cykeln iaf 4 av de 8 timmarna och styrketräna istället. Med fokus på rygg och bål, samt lite ben då speciellt framsida lår, som ofta blir ganska lite tränad jämfört med baksidan på cyklister.

Du blandar ihop fram o baksida va?

Struktur i vinterträning
Lite halvt OT..men svenska skidåkares framgångar i vinter beror kanske på detta. http://annaoemil.se/blogg/ Dvs träna inte för hårt utan återhämtning. Ok nu pratar vi elit men, några av er är garanterat där.... inte jag dock. Men ni ger inspiration för mina mål och min träning så jag kommer fortsätta läsa tränings trådar...

Ha de!

Struktur i vinterträning
Min struktur är sweetspot och åttor fram till och med februari och sen börja blanda in kortare intervaller i mars och april. Plus lite gym då.

Struktur i vinterträning
Kör lite som det faller på själv. Dock mycket intervaller inne. Blivit lite blandat i en månad nu. Lite 4x4 lite sweetspot och lite 40/20 osv. Allt med fokus på watt. Pendlar till jobbet resten av tiden. Lungt på morgonen och lite hårdare hem.

Körde en maxtjuga på 341w i Dec och lyckades med 355w nu här om dagen.

Så nått rätt måste man göra.

Ligger på ca 9-10 timmar i veckan i mängd just nu.

Jag köttar på så mkt jag kan helt enkelt så mycket jag orkar.

Eliten tränar ca 1000 timmar om året. Då kan man lägga merdelen av tiden på att köra distans. Eller måste.. Men har man 400 timmar om året så är det alldeles för oeffektivt iaf för min del. Svarar dåligt på den träningen.

Tillbaka
Topp