Strul med ctd Fox 32

Golvar

Medlem
Strul med ctd Fox 32
Hej hopp.
Har en fox 32 float evolution ctd air gaffel 2014 jag ej kan ändra lägen på. Funktionen har varit lite si och så sen jag köpte den för ca 8månader sen. Rev isär för att serva och ser att hela catridgen har spår från fel typ av verktyg samt att ctd delen har delat sig och brickan som skall justera lägen snurrar på axeln. Ser att det går att köpa komplett catridge för ca 3000:- nyare modell som det står skall passa alla Fox 32 med 100mm slag. Någon som bytt själva med bra resultat?
Förutom att jag inte kan få den stummare vid stigning fungerar dämparen toppen.

Bilagor

• IMG_20210512_201409_HDR.jpg
    IMG_20210512_201409_HDR.jpg
    1.1 MB · Besök: 38
  • IMG_20210511_200416_HDR.jpg
    IMG_20210511_200416_HDR.jpg
    166.9 KB · Besök: 34

Preacher

Aktiv medlem
Strul med ctd Fox 32
De där gamla CTD-enheterna är rätt hemska och IMHO konstruerade på kafferasten.

Antar att ditt alternativ där är en GRIP-enhet, och det är den vettiga vägen att gå om resten
av chassit (innerben/bussningar/luftenhet) är i bra skick och du kommer behålla gaffeln/cykeln
ett tag.

Golvar

Medlem
Strul med ctd Fox 32
De där gamla CTD-enheterna är rätt hemska och IMHO konstruerade på kafferasten.

Antar att ditt alternativ där är en GRIP-enhet, och det är den vettiga vägen att gå om resten
av chassit (innerben/bussningar/luftenhet) är i bra skick och du kommer behålla gaffeln/cykeln
ett tag.
Ja den är i övrigt fint skick. Man är alltid sugen på en nyare cykel men även om jag säljer denna Scott spark så vill jag att nästa ägare ska ha en bra fullt fungerande cykel.
Vart handlar ni era dämparprylar ifrån? Verkar vara dåligt utbud i Sverige

Golvar

Medlem
Strul med ctd Fox 32
Har kollar på ridefox och de har mycket bra info. De tipsar också till utbytes-kit till min gaffel men även de har utgått.

Har ju Fox på bakdämparen också med tre lägen och vill att de samspelar och att jag kan styra båda med samma reglage.

Eller så slänger jag ut en köpes-annons på en nyare Fox-gaffel med den moderna catridgen. Men nyare så frångår man ju det gamla qr. Vilken röra att äga en äldre MTB

Preacher

Aktiv medlem
Strul med ctd Fox 32
Har kollar på ridefox och de har mycket bra info. De tipsar också till utbytes-kit till min gaffel men även de har utgått.

Har ju Fox på bakdämparen också med tre lägen och vill att de samspelar och att jag kan styra båda med samma reglage.

Eller så slänger jag ut en köpes-annons på en nyare Fox-gaffel med den moderna catridgen. Men nyare så frångår man ju det gamla qr. Vilken röra att äga en äldre MTB
Vad är det för kod på din gaffel, om den nu har en kod?

Golvar

Medlem
Strul med ctd Fox 32
Tips på bra budget gaffel? Är ju en glad amatör som ser MTB som ett komplement till löpning som är min stora passion. Men vill inte ha en gaffel som sakna möjlighet att ställa in rebound grip osv. Man är ju torsk på strava och jaga segment är ju det roligaste man kan göra så vill inte tappa sekunder på en dålig gaffel.

Preacher

Aktiv medlem
Strul med ctd Fox 32
Den finns ej på min tyvärr. Kanske borttvättad.
De började med koderna runt 13/14 så måhända finns det ingen. 2014 och framåt är gängstigningen densamma så en vanlig GRIP-enhet skall passa om du önskar en sådan.

GRIP-enheten måste vara för den slaglängd du har, det finns ett par olika.

Med tanke på att du har en "udda" gaffel: icke boost och rakt 1-1/8" rör så är en uppgradering av din ändå vettigt, alt. en bra begagnad gaffel med samma spec.

Golvar

Medlem
Strul med ctd Fox 32
Jag synade tidiga foton på telefonen och tyckte det såg konstigt ut så kunde inte hålla mig och rev gaffeln igen. Nu när jag rev lite extra ser jag tydligt sprickor och att styrplattan är konvex. Då jag jobbar som mekaniker och pysslar en del med hydraulik och är van att trolla med knäna för att få prylar att fungera var jag inställd på att få det att fungera men nu tappa jag suget.

Bilagor

• IMG_20210515_173917_HDR.jpg
    IMG_20210515_173917_HDR.jpg
    311.2 KB · Besök: 23
  • IMG_20210515_173339_HDR.jpg
    IMG_20210515_173339_HDR.jpg
    114.8 KB · Besök: 20

Preacher

Aktiv medlem
Strul med ctd Fox 32
Jag synade tidiga foton på telefonen och tyckte det såg konstigt ut så kunde inte hålla mig och rev gaffeln igen. Nu när jag rev lite extra ser jag tydligt sprickor och att styrplattan är konvex. Då jag jobbar som mekaniker och pysslar en del med hydraulik och är van att trolla med knäna för att få prylar att fungera var jag inställd på att få det att fungera men nu tappa jag suget.

Du har tur att nedre delen med förspänningsfjädern ens är kvar. 😆

Inte på jobbet förens måndag, men sök efter en GRIP 80-120mm antingen med rätt remoteinterface (push to lock eller push to unlock) eller med vanliga vredet och köp till rätt remoteinterface.

Golvar

Medlem
Strul med ctd Fox 32
Du har tur att nedre delen med förspänningsfjädern ens är kvar. 😆

Inte på jobbet förens måndag, men sök efter en GRIP 80-120mm antingen med rätt remoteinterface (push to lock eller push to unlock) eller med vanliga vredet och köp till rätt remoteinterface.
Förstod nästan att du måste jobba med cyklar med ditt kunnande.
Är väldigt uppskattat att du tar dig tid och hjälper den glada amatören. 😁👍

Golvar

Medlem
Strul med ctd Fox 32
Har märken från vad jag kan gissa ett skruvstäd i nederkant på detta rör så vill ju åt hela catridgen

Bilagor

• 2014-32-OC-Cartridge-Assy~2.jpg
    2014-32-OC-Cartridge-Assy~2.jpg
    137.7 KB · Besök: 13

Golvar

Medlem
Strul med ctd Fox 32
Ojj vilken soppa med denna Fox dämpare. Var in idag till min lokala cykelhandlare i jakt på delar och hoppades på att en återförsäljare av fox snabbt och enkelt kunde få fram delar. Väntetiden på den jag länkade till tidigare catridgen grip 29 var 2-3veckor. De kunde inte svara om den passade min dämpare. Alternativ två var att köpa en nyare dämpare för 7000:- och blir då tvungen att byta hjulet också. 😬
Ska man bara chansa och beställa den själv tro?
Eller köpa en ny dämpare. Eller är det dags att förnya cykeln och så man får boost både fram och bak? Nu blev det drygt. Har en hardtail canyon som jag cyklar på nu så står ju inte utan och kan ju faktiskt vänta i några veckor på prylar

Strul med ctd Fox 32
Jag har en nästan helt oanvänd Fox32 2015 eller 2016 års modell som stått och jäst i källaren ett tag med 120mm slag, den har snabbkoppling som din, dock med tapered styrlager men det kanske går att byta runt lite delar? säljer den billigt

Golvar

Medlem
Strul med ctd Fox 32
Jag har en nästan helt oanvänd Fox32 2015 eller 2016 års modell som stått och jäst i källaren ett tag med 120mm slag, den har snabbkoppling som din, dock med tapered styrlager men det kanske går att byta runt lite delar? säljer den billigt
Låter otroligt intressant. Ska ut i garaget och riva och mäts lite på min dämpare men återkommer ikväll.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer