Strul med Hayes HFX-9 (ok och skivor)

ohyeah

Ny medlem
Tjena!

Jag var precis ute och körde i linjen, när jag körde på asfalten hem hörde jag hur det började låta som att skivan var skev och tog i litegran vid ett ställe på under varje varv skivan snurade.

När jag kom hem tänkte jag givetvis att detta måste fixas NU och började lossa på hjulet.
Jag tog oxå loss klossarna i samma veva, när klossarna är "av" trycker (läs råkade :P) jag på handtaget och kolvarna för klossarna åker ju givetvis in.

Här komme problemet.. En av dom åker inte tillbaks, den är helt sjukt trög att trycka tillbaka. Har jag förstört något när jag tryckte på handtaget utan att klossarna satt på?

Vad ska jag göra?

Snälla happy, hjälp mig!
(Som vanligt är det inte personen i brevet som skrivit inlägget. :P

Risken är nog att du tryckt ur kolven för långt att en packning ligger i kläm när du skall trycka tillbaka den.
Tog loss min Hayes 9 broms från framhjulet för en liten stund sedan, men tryckte bara tillbaka beläggen så långt det gick. Det kändes inte som om det var någon skillnad mellan de 2 kolvarna, så jag gissar att det inte skall gå trögare för dig.

Anledningen till att jag testade det här, är att det sjunger, eller snarare gnisslar hejdlöst när jag inte bromsar utan bara cyklar på. Ett litet tryck på bromshandtaget får det att tystna en stund i bland, men annars åker jag omkring och gnisslar.

Såg ett tips här på forumet att det kan vara packningen som kommit lite ur läge och att man behöver trycka in och motionera kolven lite för att packingen skall sitta lite längre ut (för att kolven lättare skall gå tillbaka.

Det KAN vara samma problem som du upplevde, men jag kan inte säga om det är ett fel som gör att kolven kärvar, eller om själva kärvningen i sig är problemet från början.
Jag gissar nog på att kolven kommit för långt ut och att packningen inte sitter rätt efter att du försökt att pressa tillbaka kolven.

Jag har ännu inte varit ute med min cykel för att se om det hjälpte att trycka tillbaka kolvarna för att få den tyst.

/putte

Tillbaka
Topp