strul med växlar

TPIV1976

Ny medlem
strul med växlar
vad gör jag för fel....
har byt växelörat efter att den inte gick som den skulle typ skrivmaskin.felet kvarstog efter bytet,
bytte kedja och bakre kasett. ändå så fortsatte det.har ställt in växlarna rätt bra.kortat kedjan efter tips att det kan vara detta.

är det nån som har förslag.......

strul med växlar
kan vara nånting att titta på, men påverkar framdreven även bak. yttre fram är bytt inann vasan, det ytrar sig i skogen när det blir skumpigt.då blir det skrivmaskin lite jobbigt.

strul med växlar
På min cykel är vajerhöljet delat i flera delar och däremellan löper vajern fritt.
Jag hade problem med bakväxeln i sommar och höll på & justerade & grejade. När jag sedan servade cykeln inför CykelVasan upptäckte jag vajern kärvade i den sista lilla kröken.

Det visade sig då att det kommit in grus/sand i vajerhöljet. Gjorde rent & smörjde upp & sedan funkade det som det skulle igen! :)

Frid!

Senast ändrad:
strul med växlar
Miracle skrev:
-------------------------------------------------------
> På min cykel är vajerhöljet delat i flera delar
> och däremellan löper vajern fritt.
> Jag hade problem med bakväxeln i sommar och höll
> på & justerade & grejade. När jag sedan servade
> cykeln inför CykelVasan upptäckte jag vajern
> kärvade i den sista lilla kröken.
>
> Det visade sig då att det kommit in grus/sand i
> vajerhöljet. Gjorde rent & smörjde upp & sedan
> funkade det som det skulle igen! :)
>
>
>
>
> Frid!

Men förihelvete! Du har fegisskivhelvetet kvar! Ta bort omedelbart!!!!

strul med växlar
Det är en gammal bild. Men visst, om ni båda kräver det, så kan jag ta på regnjackan & gå ner till garaget och ta en ny bild som visar att plastskivan är borta. ;)

Frid!

strul med växlar
Bara för att man byter vöxelörat så betyder det inte att det ligger i linje med kassetten. Detta måste justeras med hjul/kassett på plats. Finns allignment verktyg för detta. Även nya cyklar måste nästa alltid justeras.
Mvh

strul med växlar
Kenj skrev:
> Bara för att man byter vöxelörat så betyder
> det inte att det ligger i linje med kassetten.
> Detta måste justeras med hjul/kassett på plats.
> Finns allignment verktyg för detta. Även nya
> cyklar måste nästa alltid justeras.
> Mvh

Fast på en ny cykel borde man väll nästan kunna förutsätta att det är rakt? Lite taskig kvalitetskontroll annars..

strul med växlar
Jo, kan man ju tycka. Men en viss justering måste nästa alltid göras. Sen beror det ju på vilken tolerans man är ute efter. Att den på en ny cykel är så pass rak att det funkar att växla stämmer väl. Med det kan alltid bli bättre :)
Mvh

strul med växlar
marr skrev:
> Fast på en ny cykel borde man väll nästan kunna
> förutsätta att det är rakt? Lite taskig
> kvalitetskontroll annars..

Ja, egentligen, men bara nästan. Marginalerna är väldigt små. Det räcker att man har ett lite smalare/bredare nav så kan det göra att växelörat drar sig aningen snett när man drar åt snabbkopplingen.

Tillbaka
Topp