strul strul strul (broms)

Skå

Ny medlem
Har länge haft problem nu med den bakre bromsen på en av mina cyklar, bromsen är en Avid Juicy 5 och problemet är att det aldrig blir tillräckligt med utrymme mellan beläggen och skivan för att det hela ska gå fritt. Det blir alltså inget utrymme alls, beläggen ligger mot hela tiden, vilket såklart suger.

Tänkte att problemet kanske var att kolvarna hade kletat igen på nåt sätt, så jag plockade isär oket och tänkte smörja upp grejerna, dock är det tydligen helt omöjligt att faktiskt få ut en kolv ur cylindern annat än genom just tryck bakifrån. Att ta en tång och försöka dra ut dom går bara inte, de sitter som berget. Vet inte om det ska vara på det sättet heller, eller om det säger nåt om hur igenklibbade de är.

Hur som helst fick jag ju då såklart lufta om systemet efter att jag hade öppnat oket, vilket jag också gjorde, 3 gånger, men om något så har det bara blivit ännu värre. Nu är det knappt jag lyckas trycka på oket på skivan längre och den ligger emot ännu mer än förut.

Något som jag också tycker är märkligt är att jag sällan hör talas om andra som har samma problem, folk brukar alltid klaga över att deras bromsar tjuter (vilket mina aldrig gjort) eller andra problem, men aldrig att dom ligger emot, vilket alltid har varit mitt stora problem med typ alla mina bromsar (även mina Hayes Nine vid vissa tillfällen).

Så är det någon som har några idéer om vad som kan vara fel och vad man kan göra åt det? Har börjat fundera på att helt enkelt bara köpa en ny broms, men det tar emot lite eftersom Avid av någon anledning inte säljer sina ok som separata reservdelar, utan man måste köpa en helt ny broms, och i så fall passar jag ju gärna på och uppgraderar till en juicy 7 eller nåt, men det känns inte helt optimalt heller eftersom jag då kommer att ha olika bromsar fram och bak.

Jaja, hur som helst, tror ni det finns nåt hopp om att rädda min gamla bakbroms (fram funkar bra), någon som har haft det här problemet själv och lyckats fixa det på nåt sätt? Börjar bli riktigt trött på att aldrig kunna cykla på den här cykeln pga det här, så nu vänder jag mig till happy som en sista utväg innan jag helt enkelt köper nytt.

För att få ut kolvarna ur oket bör du inte använda en tång. Då kan du skada kolvarna och i sin tur trasa sönder tätningen. Jag använder trykluft för att ta ut kolvarna, både på crosshoj och cykel. Stoppar kompressorns blåsmunstycke i kanalen där oljan går. Sen blåser man EXTREMT försiktigt in luft bakom kolvarna som då ploppar ut. Om man blåser för mycket luft så är risken stor att du skjuter iväg kolvarna som en pistolskott och du kan skada dig, men om du bara tar det försiktigt så kommer det gå bra.

Jag har aldrig varit med om något liknande fel själv, men jag kan bara tänka mig att det är kolvarna som går tungt. Ta ut dom, rengör hela oket ordentligt, fetta sedan in dom och tryck in dom i cylindern igen.

Om du inte har tillgång till tryckluft hemma så kan du alltid åka till närmaste mack där du pumpar däcken.

kan det vara så enkelt att du har fyllt på broms olja med slitna belägg och sedan bytt till nya då kan man få detta fenomen.

Du kan backa tillbaka kolvarna en och en med en liten skruvtving eller en tång typ polygrip. Lägg emellan en plastbit eller nåt så att inte utsidan på oket skadas. Var noga med att trycka exakt i mitten på kolven så att den inte sätter sig på sned.

Ta loss oken och ha dom hängande i slangarna så att du kommer till.

Spraya med 5-56 eller liknande runtom kolven så lossar det om det geggat fast.

Måste du backa tillbaka dom mycket så kanske du får lufta om systemet för att få rätt mängd olja.

Tryck ut kolvarna genom att bromsa försiktigt med handtagen (inte för långt!), motionera kolvarna fram och tillbaka några gånger.

När du sen monterar oken igen så var noga med centreringen. Har du spänt skruvarna för hårt förut har det kanske blivit spår i "v-bromsbrickorna" som man justerar med, då fungerar det inte bra.. byt till nya. Olja ev in dom lite så rör dom sig lättare. Efterkontrollera justeringen genom att kika i längsled.

Har själv gjort denna operation på mina egna häromveckan med lyckat resultat.

Lycka till!
/Claes

Tryckluft funkade ju bra på ena kolven, dock sitter den andra fortfarande kvar, och det blir kanske inte helt lätt att få ut den. Kan ju inte köra tryckluft genom hela oket nu när en kolv är borta, och pga hur juicys är konstruerade kan jag inte köra in tryckluft i bara den kvarvarande halvan eftersom det är den yttre halvan.

Men ska prova fixa till den här kolven jag fick ut och sen sätta in den igen och spänna fast den med ett buntband för att på det sättet tvinga ut den andra.

sdx, nix det är inte det som är problemet.

Claes, har provat det som du beskriver med att pumpa ut kolvarna genom att bromsa utan belägg, spraya på 5-56, och trycka in dom igen och repetera, men tycker tyvärr inte det har hjälpt något. Kan ju dock också bero på att en av kolvarna bara går ut nån millimeter, nästan all kraften går genom den andre eftesrom den går lättare. Förstår sen inte riktigt vad du menar med spår i v-bromsbrickorna, eller vad som är v-bromsbrickorna, de där konkava brickorna? Men hur som helst är det inte den där justeringen som är problemet just nu (om det ändå vore så väl) :)

Hmm, då sitter den ordentligt. Tror buntbandet flexar.
Prova att hålla in den som funkar med polygripmetoden och blåsa ut den andra?
Du får kanske ha fler händer...

Jo jag menar de konkava brickorna, det är ju samma som till v-bromsar.

Börjar tvivla på kvaliten på Avid nu, det har varit lite problem på sistone.

jaha, de blev på de viset. På mina bromsar så kan man dela oket mitt itu med 4st skruvar, då kan man trycka ut båda kolvarna vad för sig. Men i ditt fall får du nog göra som du säger, fixa den ena, sen sätta tillbaka den i cylindern och försöka hålla fast den medans du blåser ut de andra. Lite knep och knåp så får du nog till det!

Skriv gärna och berätta om det var det som var felet på dina bromsar.

Var ju en evighet sen jag började med det här nu, men nu har jag äntligen gjort klart det jag ville göra. Och det gick åt helvete :)

Tryckluft funkade ju bra på den ena men inte på andra, tror det har att göra med att jag hade bromsvätska kvar i oket när jag körde in tryckluften första gången men inte andra. Hur som helst lyckades jag pumpa ut den andra kolven genom att spänna fast den andra.

Smörjde sen upp och satte ihop igen, men det blev inte ett dugg bättre, och så här i efterhand kom jag att tänka på att det kanske inte var så himla smart att smörja heller eftersom jag får in smörjfett i bromsvätskan, vilket nog inte är så bra.

Så efter att ha lagt ner en jävla massa timmar på det här så får jag nog köpa en helt ny broms istället. Frågan är då bara vilken. Det verkar som att vilket bromssystem man än läser om så finns det alltid ett par stycken som tycker att det är den bästa bromsen dom någonsin haft på alla sätt och vis, och samtidigt ett par stycken som har haft hur mycket strul som helst och tycker det är rent skräp. Så det känns verkligen som att köpa grisen i säcken vad man än väljer.

Har ju samma erfarenhet själv också eftersom frambromsen som också är en juicy 5 funkar hur bra som helst och den är jag supernöjd med.

Hur som helst, tänkte bara att jag skulle berätta hur det har gått i den här tråden för att liksom ge det ett avslut.

har nått liknande problem (bakbroms)de liger inte på nått större, men den enakolven rörsig mer en den andra,vilket jorde att den slet ut bara 1 belägg, så man får centrera oket ofta, ficken ny broms på garantin men kollade idag o det ser utsom det är samma sak med den nya bromsen, så du är inte ensam.

Tillbaka
Topp