Strunta i SPD till instegs-MTB?

m3lk3r

Aktiv medlem
Har inte cyklat MTB sen jag var 13 men tänkte jag köpa mig en Vitus Sentier nu efter ytterligare 13 år.. Kollade in folks sentiers på instagram nyss och såg att INGEN hade spd på. Det är ju ingen dirtcykel liksom så varför har alla plattpedaler på? Har cyklat med spd på mtb förr och cyklat en hel del dirt med plattpedaler så har använt båda innan. Förr hade ju alla spd vid stigcykling, borde man alltså köra på platta nu för tiden och varför?

Många nybörjare som har skaffat sin första MTB kanske och inte vill ha SPD.
Om du tycker att det inte fungerar byter du till plattisar.
Nackdelarna med SPD kanske är att man klickar ur sig för tidigt när det blir stökigt.
Min sentier har SPD.

m3lk3r sa:
Har inte cyklat MTB sen jag var 13 men tänkte jag köpa mig en Vitus Sentier nu efter ytterligare 13 år.. Kollade in folks sentiers på instagram nyss och såg att INGEN hade spd på. Det är ju ingen dirtcykel liksom så varför har alla plattpedaler på? Har cyklat med spd på mtb förr och cyklat en hel del dirt med plattpedaler så har använt båda innan. Förr hade ju alla spd vid stigcykling, borde man alltså köra på platta nu för tiden och varför?

Alla? Jag har aldrig haft spd, men har bara kört mtb sen -91...

m3lk3r sa:

Det spelar ingen större roll så länge du kör på något du trivs med. Det finns för och nackdelar med båda. Det viktigaste är att du inte känner att pedalerna begränsar dig i vilka stigar du cyklar, om det sen betyder SPD eller plattisar vet du bäst själv.

I början när EWS drog igång kändes det som att det blev en uppsving för SPD även för lite mer utmanande stigcykling då alla proffs körde med SPD. Men nu när Sam Hill dominerar serien med plattisar har nog modet svängt tillbaka lite :)

Alla = alla i min mtbklubb = alla i min värld :)

Men dåså tack för svar. Siktar nog på spd och slänger med ett par billiga platta.

Om du skall köra på båda delar så gör dig själv en tjänst och skaffa vettiga plattisar/skor + ett par billiga cliplesspedaler & hyfsade skor snarare än tvärtom.

2244.jpg

Tillbaka
Topp