Stulen 2016-07-05, Linköping: White CX Pro 16

• Trådstartare Trådstartare LX
  • Start datum Start datum

LX

Ny medlem
White CX Pro 16 EU, blå och vit
Allt standard utom:
* Pump: Lezyne Pressure Drive silver/svart
* Flaskställ: Planet X
* Pedaler: Wellgo plattisar med någon reflex borta
* Lyse: Cateye. Fäste för B&M Ixon IQ Premium.
* Reflexer fram, bak och i bakhjulet

Stulen i Johannelund i Linköping någon gång mellan 22:07 och 08:30.

Bilagor

• white.jpg
    white.jpg
    621.2 KB · Besök: 604
Senast ändrad:
Tack! Reggat och postat. Anmält till polis och försäkringsbolag. Rekat ny cykel hos Haga och Team Sportia. Varit ute och letat spår, men det blir nog ingen mästerdetektiv av mig. En fimp på uteplatsen, en verktygslåda i skogen och ett klippt lås (inte mitt) bredvid GC-banan ner mot Johannelunds centrum.

I dag fick jag meddelandet om att "brottet du var målsägande i har avslutats" (avslutat, var det inte redan fullbordat?) och att förundersökning inte inleds, för att "det är uppenbart att brottet inte går att utreda." Beslutet fattat 19 minuter efter att anmälan skickades in.

Polisen jobbar hårt på att upprätthålla sin uppklarandegrad på en (1) procent. *slow clap*

Finns det inga uppenbara spår läggs det väl i princip alltid ner med motiveringen du fick, var exakt samma när jag fick en cykel stulen och även vid inbrott i min postlåda. Det finns ju inget att följa upp så vad ska dom göra egentligen? Husrannsakan hos alla som röker i ditt fall?

Kevin sa:
Finns det inga uppenbara spår läggs det väl i princip alltid ner med motiveringen du fick, var exakt samma när jag fick en cykel stulen och även vid inbrott i min postlåda. Det finns ju inget att följa upp så vad ska dom göra egentligen? Husrannsakan hos alla som röker i ditt fall?

Det blev inbrott i min och en grannes bil en natt. De två personer som polisen grep på parkeringen samma natt, i en stulen bil, hade tydligen inget med saken att göra...
Nedlagt i brist på spaningsuppslag.

Kevin sa:
Finns det inga uppenbara spår läggs det väl i princip alltid ner med motiveringen du fick

Allra helst lägger de ner med motiveringen att det är uppenbart att brott inte kan styrkas, eftersom det hamnar på pluskontot i uppklarningsstatistiken. Så gjorde de när någon plockade ut ett antal tusen på mitt kreditkort i USA samtidigt som jag befann mig i Sverige.

Kevin sa:
Det finns ju inget att följa upp så vad ska dom göra egentligen?

Några idéer:
* Korsreferera med gripanden, anmälningar och observationer i området (görs uppenbarligen inte inom loppet av 19 minuter, vilket gör att uppenbara kopplingar ignoreras; se ovan)
* Ta en liten inventering runt "de vanliga misstänkta" – antagligen vet polisen rätt väl vem som pysslar med sånt här
* Lämna thaihaket och åka ut för att se om det verkligen inte finns några spår – ska det verkligen vara upp till var och en att vara sin egen CSI?
* Ställ ut lite cyklar med GPS och lagom starka lås – man gör det framgångsrikt i gissa vilket cykelland [ http://www.dutchnews.nl/news/archives/2016/06/police-say-decoy-bikes-are-a-runaway-success/ ]

Det finns platser i världen med mer än en procents uppklarandegrad. I Fürth i Bayern (en stad ungefär samma storlek som Linköping) klarar man upp 31 procent av cykelstölderna [ http://www.thelocal.de/20140717/germanys-vicious-cycle-of-bike-thefts ]. Har svårt att tro att polisen där bara har 31 gånger mer tur än de som sitter och trycker på stationen här.

LX sa:
Kevin sa:
Finns det inga uppenbara spår läggs det väl i princip alltid ner med motiveringen du fick

Allra helst lägger de ner med motiveringen att det är uppenbart att brott inte kan styrkas, eftersom det hamnar på pluskontot i uppklarningsstatistiken. Så gjorde de när någon plockade ut ett antal tusen på mitt kreditkort i USA samtidigt som jag befann mig i Sverige.

Kevin sa:
Det finns ju inget att följa upp så vad ska dom göra egentligen?

Några idéer:
* Korsreferera med gripanden, anmälningar och observationer i området (görs uppenbarligen inte inom loppet av 19 minuter, vilket gör att uppenbara kopplingar ignoreras; se ovan)
* Ta en liten inventering runt "de vanliga misstänkta" – antagligen vet polisen rätt väl vem som pysslar med sånt här
* Lämna thaihaket och åka ut för att se om det verkligen inte finns några spår – ska det verkligen vara upp till var och en att vara sin egen CSI?
* Ställ ut lite cyklar med GPS och lagom starka lås – man gör det framgångsrikt i gissa vilket cykelland [ http://www.dutchnews.nl/news/archives/2016/06/police-say-decoy-bikes-are-a-runaway-success/ ]

Det finns platser i världen med mer än en procents uppklarandegrad. I Fürth i Bayern (en stad ungefär samma storlek som Linköping) klarar man upp 31 procent av cykelstölderna [ http://www.thelocal.de/20140717/germanys-vicious-cycle-of-bike-thefts ]. Har svårt att tro att polisen där bara har 31 gånger mer tur än de som sitter och trycker på stationen här.

Klanka inte ner på konstaplarna på golvet. Klanka ner på chefer och sossarna som i alla år sabbat poliskåren.

Konkret sa:
Klanka inte ner på konstaplarna på golvet. Klanka ner på chefer och sossarna som i alla år sabbat poliskåren.

Det är väl lite som med skolan, sabbar man organisationen tillräckligt mycket har man till slut bara två kategorier kvar: riktiga eldsjälar och riktiga sopprötter – och inget däremellan. Jag säger inget om vem som är vad, men med 19 minuter från anmälan till avslut är det nästan så att man misstänker att golvkonstapeln har ersatts med ett väldigt litet pythonskript.

LX sa:
Konkret sa:

Det är väl lite som med skolan, sabbar man organisationen tillräckligt mycket har man till slut bara två kategorier kvar: riktiga eldsjälar och riktiga sopprötter – och inget däremellan. Jag säger inget om vem som är vad, men med 19 minuter från anmälan till avslut är det nästan så att man misstänker att golvkonstapeln har ersatts med ett väldigt litet pythonskript.

Order är orders, tas inte tjuven på bar gärning så blir det aldrig fällande dom. högre straff, desto högre upp ligger det på prio-listan. När blev nån dömd för fängelse i Sverige för cykelstöld?

Vad får er att tro att det är samma cykel?
I might be blind, men...
Annat flaskställ, andra pedaler ingen baklampa osv.

Jag trodde också att det var en annan cykel, framförallt för att den har en reflex i framhjulen. Det är konstigt att man sätter på en reflex som är precis en originalreflex. Men sadeln är en svart/vit Sella Italia, den är väl inte en sadel som kommer original på en White cykel, eller?

I just became suspicious about cheap fenders and drilled hole in carbon fork for fastening fender, normally people don't do that to expensive bikes, but cx bikes with hydraulic brakes are not cheap. that made me think about price this bike was purchased before and I googled picture in first post, thought may be someone will recognize same or different bike.
sorry about writing in english.

Berk sa:
Jag trodde också att det var en annan cykel, framförallt för att den har en reflex i framhjulen. Det är konstigt att man sätter på en reflex som är precis en originalreflex. Men sadeln är en svart/vit Sella Italia, den är väl inte en sadel som kommer original på en White cykel, eller?
Jo, vissa White-cyklar har/hade precis den där SelleItalia-sadeln originalmonterad.

Tillbaka
Topp