Stulen Bianchi, Scania Södertälje

Rumard

Ny medlem
Idag på eftermiddagen blev min cykel stulen på Scanias tekniska center i Södertälje. Om någon händelsevis ser en cykel i södertäljetrakten liknande den på bilden så vore jag ytterst tacksam för tips. Bianchi Infinito CV 2015, campagnolo chorus, sitter ett VR2015 och Stockholm Velothon klistermärke med mitt namn Mårten Sylwan på den. Förstår att detta kan te sig desperat och att det finns många cyklar som liknar min.

Bilagor

• cykel.jpg
    cykel.jpg
    216.5 KB · Besök: 71
Mårten! Vafan detta är katastrof, håller ögonen öppna. Såg dig på väg till jobbet imorse med cykel på bilen.

Från en bianchi broder till en annan...

Mvh Fredrik, en gång broms alltid broms...

Stölden skedde in den inboxade cykelparkering med passerkort som finns i anslutning vid den nedre parkeringen på STC.
Dvs nedanför den branta backe som leder upp till byggnad 106. Denna cykelparkering har förutom passerkort även kamera. Men direkt nu på morgonen talade jag med Securitas. De sa att kameran hade blivit felanmäld tidigare i veckan. Tydligen skedde ytterligare en stöld på samma plats i förrgår.

Rumard sa:
Stölden skedde in den inboxade cykelparkering med passerkort som finns i anslutning vid den nedre parkeringen på STC.
Dvs nedanför den branta backe som leder upp till byggnad 106. Denna cykelparkering har förutom passerkort även kamera. Men direkt nu på morgonen talade jag med Securitas. De sa att kameran hade blivit felanmäld tidigare i veckan. Tydligen skedde ytterligare en stöld på samma plats i förrgår.
Helsike vad dåligt. Tjuven vet om att kameran inte fungerar, men cykelägarna är däremot ovetande.

Rumard sa:

Fyfan va surt, kul med fler happyiter på bygget dock ?

Rumard sa:
Insiderjobb?

Jag gissade lite. Jobbar i Södertälje men inte på Scania. Hemskt om man inte kan lita på de som ingår i totala företaget. Hoppas det löser sig för dig.

Det är ingen snurrgrind till den cykelparkeringen utan en vanlig dörr med kortläsare. det är alltså ganska lätt att slinka med när någon öppnar med sitt passerkort. Det är ju inte så att man stänger dörren framför näsan på folk. Med en snurrgrind likt de som finns på Malmö Station undvikar man detta dilemma. Men det är å andra sidan lätt att klättra över stängslet till den parkeringen också, den ligger avsides så det är nog tämligen lätt att klättra in klippa ett lås och ta sig ut igen utan att någon ser.

Malm%C3%B6CBikeandRidePlus.png

Senast ändrad:
Grattis, du verkar ha en oerhört snäll chef som accepterar din inomhusparkering. Dessutom passerar du uppenbarligen inte genom vakten för de nekar alltid inpassage med cyklar på området. Detta diskuteras flitigt bla på Scanias cykelsektion som kräver bättre cykelparkeringar av de skälen jag just nämde.

Trist x10
Att ha cykeln på kontoret/arbetsplatsen är det enda rimligt säkra tyvärr. Hoppas den kommer tillrätta.

Arbetsgivare som inte kan hålla rent för cykeltjuvar på sitt eget område borde ersätta cykelägarna vid stöld från den plats de anvisar.

Rumard sa:
Grattis, du verkar ha en oerhört snäll chef som accepterar din inomhusparkering. Dessutom passerar du uppenbarligen inte genom vakten för de nekar alltid inpassage med cyklar på området. Detta diskuteras flitigt bla på Scanias cykelsektion som kräver bättre cykelparkeringar av de skälen jag just nämde.

Hälsa från mig å lycka till! :)

Jag kan också parkera min cykel väldigt säkert på jobbet, både inne och ute. Det är verkligen en förmån.

Fjärdebrunn sa:
Trist x10
Att ha cykeln på kontoret/arbetsplatsen är det enda rimligt säkra tyvärr. Hoppas den kommer tillrätta.

Arbetsgivare som inte kan hålla rent för cykeltjuvar på sitt eget område borde ersätta cykelägarna vid stöld från den plats de anvisar.

+1

(min chef sa lite halvhjärtat en gång för flera år sedan att man inte kunde ställa cykel där den står, måste sedan upptäckt att runt om i hela huset står cyklar i trapphus och team-kontor, för sedan har hon inte nämnt något... Endast typ härken belamrar ställen ute under högsäsong.)

Var den fastlåst ordentligt i buren/parkeringen?

/Fd väktare på Scania som räddat både en och annan cykel från att bli stulen. Plus annat :)

NickPick sa:
Cuprinol sa:
Var den fastlåst ordentligt i buren/parkeringen?

/Fd väktare på Scania som räddat både en och annan cykel från att bli stulen. Plus annat :)

Är det insiderjobb oftast?

Jag kan inte prata om en kunds interna förehavanden eller problem, det är aja baja. Men de stölder jag och mina fd skiftkollegor har avhjälpt har oftast varit utanför kontorstid efter mörkrets infall. Jobbade iof ständig natt då ;) Bra folk som jobbar där. Trist med TS cykel.

Senast ändrad:
Har säker fel men plastskivan i bakhjulet. Inget flaskställ på diagonalröret.
Verkar vara liknande höjd på gaffelröret.
Styrlindan bytt.
Är det verkligen en slump med Campautrustning och Fulcrum Racing Quattro?

Senast ändrad:
Har säker fel men plastskivan i bakhjulet. Inget flaskställ på diagonalröret.
Verkar vara liknande höjd på gaffelröret.
Styrlindan bytt.
Är det verkligen en slump med Campautrustning och Fulcrum Racing Quattro?[/quote]
Googlade namnet tydligen rådman vid tingsrätten, så jag är nog ute och cyklar.
Även om det är långt ifrån gillar jag inte slumpen, men i detta fallet verkar det vara så.

Senast ändrad:
Tack för tipset! Helt klart skumt sammanträffande. Men jag hade ramstorlek 53 på min. Styrlindan stämmer inte. Fel flaskställ. Han har dessutom orginalflaskan på bilden som kom med cykeln. Den flaskan finns oanvänd i mitt förråd. Jag kanske är fördomsfull men jag tror inte heller att säljaren faller in i kategorin som stjäl cyklar.

Rumard sa:
Tack för tipset! Helt klart skumt sammanträffande. Men jag hade ramstorlek 53 på min. Styrlindan stämmer inte. Fel flaskställ. Han har dessutom orginalflaskan på bilden som kom med cykeln. Den flaskan finns oanvänd i mitt förråd. Jag kanske är fördomsfull men jag tror inte heller att säljaren faller in i kategorin som stjäl cyklar.
Ber om ursäkt om jag dragit igång något.
Fick mail från säljaren och han är seriös.
Ber om ursäkt för att jag hängde ut annonsen och även till dej då det helt säkert ej är din cykel.

Tillbaka
Topp