Stulen Bird Aeris 145 Orange (XL)

Så då var det till slut min tur att få min cykel stulen :(

Det skedde någon gång mellan lördag kväll och tisdag eftermiddag i Mölndal/Åby från vårt förråd. Jag har varit på affärsresa dem dagarna samtidigt som min sambo varit bortrest så det är några dagar där som det har skett. Det obehagliga är att det är någon i vår förening som varit delaktig åtminstone för det har inte varit någon åverkan på förrådsdörren (säkerhetsdörr), utan någon har tagit sig in med nyckel/tagg.

Om någon ser något så hör gärna av er, det finns antagligen inte så många orange Bird Aeris 145 i XL i Sverige. Ytterligare spec. på hojen är Sram GX Eagle, Pike RC dämpare, Guide R bromsar, etc. Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!

Megavalanche närmar sig så det här var sjukt olyckligt..... :(

Mvh
Carl

Bilagor

• IMG-1034.JPG
    IMG-1034.JPG
    221.5 KB · Besök: 255
Trist, men hur många trådar ska det behövas innan folk fattar att enda stället att ha grejerna någorlunda ifred är i hemmet.

Hoppas det löser sig.

glitch sa:
Trist, men hur många trådar ska det behövas innan folk fattar att enda stället att ha grejerna någorlunda ifred är i hemmet.

Hoppas det löser sig.

Tyvärr är det väl så... Jag hade gärna haft den i vardagsrummet eller bredvid mig i sängen om inte frugan lagt in sitt veto. Trodde jag hade ett säkert ställe till min hoj eftersom endast några få har tillgång dit, plus att man först ska igenom huvudingången. Men som sagt, väldigt tacksam för vaksamma ögon.

herrfredriksson sa:
glitch sa:

Hoppas det löser sig.

Tyvärr är det väl så... Jag hade gärna haft den i vardagsrummet eller bredvid mig i sängen om inte frugan lagt in sitt veto. Trodde jag hade ett säkert ställe till min hoj eftersom endast några få har tillgång dit, plus att man först ska igenom huvudingången. Men som sagt, väldigt tacksam för vaksamma ögon.

Hoppas hon fattar allvaret nu så du får ha bebisarna ifred framöver ;-)

glitch sa:
herrfredriksson sa:
glitch sa:

Hoppas det löser sig.

Hoppas hon fattar allvaret nu så du får ha bebisarna ifred framöver ;-)

Hehe ja nåt gott ska det väl komma ur det här :)

Har man ingen koll på tiden hjälper inte passersystmets loggar så mycket. En kamera hade ju varit bra att ha även om polisen verkar strunta i det, mer för ens egen skull samt försäkringsbolaget.

När min blev stulen i liknande miljö och kunde bevisa att den va stulen via kamerabilder fick jag vanliga självrisken, annars menade dom att det kunde vara någon som låst upp och därmed ville dom ha en självrisk på 25% av beloppet.

Lider dock med dig och hoppas att något gott kommer till följd av händelsen ändå!

Senast ändrad:
PSJ sa:
Har man ingen koll på tiden hjälper inte passersystmets loggar så mycket. En kamera hade ju varit bra att ha även om polisen verkar strunta i det, mer för ens egen skull samt försäkringsbolaget.

När min blev stulen i liknande miljö och kunde bevisa att den va stulen via kamerabilder fick jag vanliga självrisken, annars menade dom att det kunde vara någon som låst upp och därmed ville dom ha en självrisk på 25% av beloppet.

Lider dock med dig och hoppas att något gott kommer till följd av händelsen ändå!
Det beror ju på hur många som har tillgång dit och hur ofta dom är där nere. Finns ju ett tidsrymd på lördag till tisdag så är det få som har tillgång så kanske det går att få fram vem det är.

pbeijer sa:
PSJ sa:

Det beror ju på hur många som har tillgång dit och hur ofta dom är där nere. Finns ju ett tidsrymd på lördag till tisdag så är det få som har tillgång så kanske det går att få fram vem det är.

Visst kan det finnas scenarion då det kan finnas vettig information, har men sådan tur så är det bra men kanske inte så sannolikt?
Sedan är jag inte så säker på att den typen av information ger något, exempelvis kan man aldrig via en logg se vilka som har passerat dörren enbart vilket kort/tagg som givit behörig passage.

Det blir ju lite enklare om tagg 044 har varit in där säg 0400 natten mot x. Då kanske man bör fråga innehavaren av taggen vad hen gjorde där.

I Sverige ska allting vara så oändligt svårt så förstår att brott aldrig löses upp. Kommer ju alltid upp "om och men och så kan man inte göra".

"Altså vi har ju kamerabilder på att person X rullar ut cykeln kl 4 på natten. MEN, vi vet ju inte om kameran gick sönder vid 4.15, person X rullade tillbaka den, och person Z sedan stal den. Bevis saknas helt klart"

NickPick sa:
Det blir ju lite enklare om tagg 044 har varit in där säg 0400 natten mot x. Då kanske man bör fråga innehavaren av taggen vad hen gjorde där.

I Sverige ska allting vara så oändligt svårt så förstår att brott aldrig löses upp. Kommer ju alltid upp "om och men och så kan man inte göra".

Jo men det är ett hyfsat stor tidsram att titta på, samtidigt liten förening så kanske inte är så många passager.

Vem är så dum att man tar sitt passerkort kl 04 och snor en cykel i förrådet till en liten förening som man dessutom är delägare av? Men visst, kanske är så det gick till?
Mer troligt att nyckeln användes eller mest troligt att tjuven "gått med" till utrymmet.

När jag pratade med föreningen 5min efter upptäckt så hörde jag mig för angående loggen, och givetvis har dem en sån men det var inget dem kunde lämna ut - men eventuellt till Polisen men det sa hon var ganska otroligt att Polisen skulle ta det så långt.. men vi får se. Jag förstår självklart att sådant inte kan lämnas ut till mig för att jag ska kunna bedriva en häxjakt. Nycklar/tagg kan ha stulits etc etc.

Jag hoppas allt ska gå bra med försäkringsbolaget iallafall, det är väl där oron ligger just nu. Samt så håller jag tummarna att Bird kan hjälpa med en ny cykel och levera omgående typ..

Riktigt trist! Hoppas det löser sig med försäkring etc. Håller såklart koll här i gbg men har svårt att tro att den kommer cyklas omkring här.

herrfredriksson sa:
När jag pratade med föreningen 5min efter upptäckt så hörde jag mig för angående loggen, och givetvis har dem en sån men det var inget dem kunde lämna ut - men eventuellt till Polisen men det sa hon var ganska otroligt att Polisen skulle ta det så långt.. men vi får se. Jag förstår självklart att sådant inte kan lämnas ut till mig för att jag ska kunna bedriva en häxjakt. Nycklar/tagg kan ha stulits etc etc.
Om en tag försvunnit/stulits måste detta givetvis rapporteras in till föreningen så att all access kopplad till denna omedelbart kan plockas bort. Är det någon som inte gjort det och dennes tag använts vid stölden borde vederbörande få betala sin självrisk kan jag tycka…

Kolla runt lite, det kan ju vara någon tillfällig hyresgäst som är skyldig. Den kan ju stå i något annat förråd. Tjuvar brukar ju gömma saker för att hämta senare.

Det känns ju som ett beställningsjobb om inga andra förråd är rörda. Säkert någon som snackat om vilken cool hoj som finns i huset och sen har kompisen lånat tag och stulit den.

Vi hade en oduglig son till någon i föreningen som bodde tillfälligt förra året. Mycket påverkade pundarpolare som drev runt i trapphusen på nätterna. Hade ju inte varit någon konst för dem att låna en nyckel och plocka några cyklar.

Sen tycker jag att du ska driva på för att få fram loggarna. Klart ni inte ska ha tjuvpack med nyckel i huset.

ponx sa:
Kolla runt lite, det kan ju vara någon tillfällig hyresgäst som är skyldig. Den kan ju stå i något annat förråd. Tjuvar brukar ju gömma saker för att hämta senare.

Det känns ju som ett beställningsjobb om inga andra förråd är rörda. Säkert någon som snackat om vilken cool hoj som finns i huset och sen har kompisen lånat tag och stulit den.

Vi hade en oduglig son till någon i föreningen som bodde tillfälligt förra året. Mycket påverkade pundarpolare som drev runt i trapphusen på nätterna. Hade ju inte varit någon konst för dem att låna en nyckel och plocka några cyklar.

Sen tycker jag att du ska driva på för att få fram loggarna. Klart ni inte ska ha tjuvpack med nyckel i huset.

Jag kunde inte hålla med dig mer, jag har kollat så många förrådsutrymmen som möjligt som jag har access till men inte sett något än. Min gissning är att den står och skräpar någonstans tills vederbörande har hittat på en plan eller tror att kusten är klar typ. Känns som att såna här grejer förr eller senare dyker upp, om inte så har det hamnat utomlands.

Kan uppdatera er vänliga själar som ägnat mig en tanke att Bird är helt jävla svingrymma. Efter att ha förklarat situationen för Dan Hodge på Bird och hur snart jag behöver ha en ny cykel:
- ”Place an order on things that are in stock today, avoid Hope, and we’ll put your bike first in line and get it shipped latest on Friday”.

Så nu är det bara att hålla tummarna att leverans och allt annat går vägen. Bird är helt fantastiska att ha att göra med, och det har ändå varit några gånger nu. Man blir tårögd :)

Senast ändrad:
Min systers cykel stals, och placerades i cykelförrådet i huset bredvid, där den hittades sju(!) år senare. Hon hade då flyttat för länge sedan, och förstod först inte vad polisen talade om. Hon löste ut cykeln från försäkringsbolaget för en billig peng, och hennes äldsta dotter hade blivit stor nog att ta över cykeln. När cykeln stals hade syrran bara ett barn...sju år är en lång tid. ?

ForesterGuy sa:
Min systers cykel stals, och placerades i cykelförrådet i huset bredvid, där den hittades sju(!) år senare. Hon hade då flyttat för länge sedan, och förstod först inte vad polisen talade om. Hon löste ut cykeln från försäkringsbolaget för en billig peng, och hennes äldsta dotter hade blivit stor nog att ta över cykeln. När cykeln stals hade syrran bara ett barn...sju år är en lång tid. ?

Det skulle vara stört om så var fallet här, vilket kanske inte är helt otroligt ändå...

herrfredriksson sa:
Kan uppdatera er vänliga själar som ägnat mig en tanke att Bird är helt jävla svingrymma. Efter att ha förklarat situationen för Dan Hodge på Bird och hur snart jag behöver ha en ny cykel:
- ”Place an order on things that are in stock today, avoid Hope, and we’ll put your bike first in line and get it shipped latest on Friday”.

Så nu är det bara att hålla tummarna att leverans och allt annat går vägen. Bird är helt fantastiska att ha att göra med, och det har ändå varit några gånger nu. Man blir tårögd :)

Det är bara att applådera och hålla tummarna att allt går vägen.

Paco sa:
herrfredriksson sa:

Det är bara att applådera och hålla tummarna att allt går vägen.

Det kallas service, det där dom gör, som gör den ledsne, på ett strålande humör.....

Fri Winnerbäcktolkning.....

Hoppas du hinner sy ihop Megan.

Jag blev av med två cyklar för ett par år sedan. Samma situation, med orörd dörr som man måste ha tagg för att komma förbi och in i källargången. Jag misstänkte hemtjänst, grannpojkar etc etc :)
Tog ett par år sen pratade jag med vår fastighetsskötare i ett annat ärende. Då berättade han i förbifarten att det hade bott två pundare i ett skyddsrum i källaren just under den tiden. Genom skyddrummet hade de direktaccess till källargången. Skyddsrummet tog dom sig in i genom en dåligt låst dörr på utsidan av huset.

Så kolla om det verkligen är den enda vägen in till förråden

Hasse#7 sa:
En sak till. Ge dig inte så lätt i jakten. Det skall vara stressande att vara oärlig.

Ja precis. Försäkringsbolagen brukar väl dröja med utbetalning så att det inte vara ska vara "fick en ny på självrisken, den gamla bryr jag mig inte om", eller gäller det bara motorfordon?
Efterlys cykeln i cykelgrupper, din stads lokala grupper osv.

Oddsen att du blir av med nästa cykel på samma vis är som du kanske förstått väldigt stor.

Astraboy sa:
Jag blev av med två cyklar för ett par år sedan. Samma situation, med orörd dörr som man måste ha tagg för att komma förbi och in i källargången. Jag misstänkte hemtjänst, grannpojkar etc etc :)
Tog ett par år sen pratade jag med vår fastighetsskötare i ett annat ärende. Då berättade han i förbifarten att det hade bott två pundare i ett skyddsrum i källaren just under den tiden. Genom skyddrummet hade de direktaccess till källargången. Skyddsrummet tog dom sig in i genom en dåligt låst dörr på utsidan av huset.

Till vårt förråd är det bara en ingång, så det är uppenbart en granne som varit i farten. Svårt att se att en granne inte skulle ha nåt med detta att göra iallafall...

herrfredriksson sa:
Astraboy sa:

Till vårt förråd är det bara en ingång, så det är uppenbart en granne som varit i farten. Svårt att se att en granne inte skulle ha nåt med detta att göra iallafall...
Har du delat ett inlägg på sociala medier på cykelsidor / lokala fbgrupper I ditt område än?

NickPick sa:
Hasse#7 sa:
En sak till. Ge dig inte så lätt i jakten. Det skall vara stressande att vara oärlig.

Ja precis. Försäkringsbolagen brukar väl dröja med utbetalning så att det inte vara ska vara "fick en ny på självrisken, den gamla bryr jag mig inte om", eller gäller det bara motorfordon?
Efterlys cykeln i cykelgrupper, din stads lokala grupper osv.

Oddsen att du blir av med nästa cykel på samma vis är som du kanske förstått väldigt stor.

Länsförsäkringar har varit fantastiska att ha att göra med. Dock är självrisken 25% vilket svider ganska hårt när cykeln var 7mån gammal.

Givetvis tänker jag inte ha cykeln på samma ställe i fortsättningen eftersom man har oärliga människor i vår förening. Det är nog svårt att förändra även om cykeln återfinns :(

Nu är det ju inte min cykel längre (tillhör väl försäkringsbolaget nu antar jag?), men min själ skulle få ro om jag visste att min stulna cykel hamnade på annat ställe än hos dem som stal den alt. har köpt den på svarta marknaden.

Jag har fått bekräftat från Bird att det "eventuellt" finns ytterligare en annan orange Bird Aeris 145 i Sverige, alltså oavsett storlek. Så 50% chans att den är min om man ser en. 100% säkerhet att den är min om det är en XL. Inte fått veta vad den andra ramen var för storlek, men ser man en med min spec ska det vara "osannolikt" att det inte är min. (GX Eagle, Rockshox Pike, Rockshox Deluxe bak, Guide R bromsar, etc).

Som Hasse#7 sa, "Det skall vara stressande att vara oärlig"...

Nja inga 100% . Min orange Aeris 145 i XL har rullat här i stockholm sedan förra våren. Så fruktansvärt unik är den inte.
Byggd med hela andra prylar däremot.

Jag träffade på en annan likadan i Järvsö under öppningshelgen men det kan ju vara dig jag träffade.
Håller ögonen öppna i Stockholm!

Surt för dig, både ang stölden samt så hög självrisk :/
Hur många boende är ni i föreningen?
Kan du kanske få hyra ett eget litet skyffe att ha hojen i? Eller kanske gå ihop med några personer du litar på och hyra ett förråd tillsammans (samt larma det).

Hoppas det löser sig för dig på något bra sätt ändå...

larsaw sa:
Surt för dig, både ang stölden samt så hög självrisk :/
Hur många boende är ni i föreningen?
Kan du kanske få hyra ett eget litet skyffe att ha hojen i? Eller kanske gå ihop med några personer du litar på och hyra ett förråd tillsammans (samt larma det).

Hoppas det löser sig för dig på något bra sätt ändå...

Ja det var väldigt segt :(

Det är en stor förening med 239 lägenheter allt som allt fördelade över 3st hus. Dock har bara några få access ner till förråden i vår trappuppgång. Hade gärna hyrt ett extraförråd eller så som du säger men det är fullt och lång väntetid, vi har stått i kö sen vi flyttade in för 3 år sen.

mattias_i_skogen sa:
Nja inga 100% . Min orange Aeris 145 i XL har rullat här i stockholm sedan förra våren. Så fruktansvärt unik är den inte.
Byggd med hela andra prylar däremot.

Jag träffade på en annan likadan i Järvsö under öppningshelgen men det kan ju vara dig jag träffade.
Håller ögonen öppna i Stockholm!

Mycket märkligt att Bird gav mig som info som sagt.. Men dem kanske inte för så bra register över vart hojarna säljs, samt så kan dem givetvis inte hålla koll på hojar som säljs via andra kanaler som ex begagnat. Tack för din hjälp

larsaw sa:
Dom kanske bara gav dig info över KOMPLETTA hojar sålda till Sverige. Mattias Aeris är väl köpt som lös ram, eller?[/quote

Jag kan ha feltolkat men han skrev att det ”eventuellt” finns en annan orange Aeris i Sverige, men med min spec ”osannolikt”.

Olyckligt hursomhelst och tack Mattias för korrigeringen.

Hej!

Hur har det gått med Birden?
Ngt nytt?

Kanske än viktigare hur gick Megan?

Jag har just bestämt mig för en sista och fjärde gång. Hittills 2 ggr i Alpe D’huez och en på Reunion och nu blir det Frankrike igen 2019. Ngn som ska med ?. Vi är 3 hittills

Oavsett hoppas du får ett svar om din cykel och kan släppa den och att Megan var magisk.

D

Järnhäst sa:
Hej!

Hur har det gått med Birden?
Ngt nytt?

Kanske än viktigare hur gick Megan?

Jag har just bestämt mig för en sista och fjärde gång. Hittills 2 ggr i Alpe D’huez och en på Reunion och nu blir det Frankrike igen 2019. Ngn som ska med ?. Vi är 3 hittills

Oavsett hoppas du får ett svar om din cykel och kan släppa den och att Megan var magisk.

D

Hej!

Inget nytt, förhoppningen just nu är bara att cykeln hittas... Jag har ju en ny Bird nu fast svart med lite andra komponenter, orangea handtag för att hedra min förra hoj ;)

Megan gick okej, sjukt häftig tävling! Jag tog mig till Challenger-gruppen så jag var rätt nöjd med mitt kval trots några missar.
Sen var vi riktigt trötta på lördagen och jag valde att byta ner mig till Affinity där min resekompis var så vi kunde köra tillsammans. Så under själva huvudloppet tog jag det rätt lugnt bara. Bägge sov piss i vårt tält så kände mig lite mosig i huvudet... Så nästa gång blir det hotell!

Inget planerat för 2019 men vem vet... Såg att det fanns ett spahotell som var öppet i stan, så då kanske det går att lura med sig damerna :D

Är sugen på en Bird 29” själv men har aldrig suttit på ngn än och vore bra att testa innan köp kanske.

Vad kul med Megan! Visst är det en otrolig upplevelse som är svår att beskriva? Skräckblandad förtjusning är väl det närmaste jag kan komma på?.

Själv har jag varit ngn placering från riktiga Megan varje gång och således kört Challenger förutom i dec på Reunion då jag lyckades kvala in till stora tävlingen. Helt magiskt men av olika anledningar kunde jag inte köra då?. Surt som fn men i sammanhanget helt ok ändå då det är världsliga saker.

På det igen i juli 2019.

Vi har bott på Pierre de Vacances och kostar inte så mkt om man är fler.

Har hamnat runt 10 000kr inkl flyg, bil, boende, tävling, mat, öl och vin.

För de som inte kört så är det en sanslöst prisvärd tävling. För ca 1400kr, dvs en cykelvasa?, får man kvaltävling, stortävling och typ 8 dagars liftkort och ngn öl efter kvaltävlingen.

Rekommenderas det varmaste

Tillbaka
Topp