[Stulen] Canyon CF Slx 8.9 efter Lidingöloppet

skogster

Medlem
Jo Lidingöloppet fick ju en lite bitter eftersmak då min cykel blev stulen efter loppet.

Det är alltså en Grand Canyon CF SLX 8.9 årsmodell 2013 som blivit stulen.
Vid stölden hade den race king bak, x-king fram, ritchey foam handtag, xt pedaler, loggor/klibbor på hjulen borttagna, fulkinafiber-flaskhållare, X9/X0 utrustad, elixir 5 bromsar. Det finns en lackskada under flaskhållaren som är lagad med lack samt kolfiberplåster. Sen finns även en del kännetecken som jag håller för mig själv tills den dagen den, mot förmodan, dyker upp.

Har som sagt inga större förhoppningar på att jag får tillbaka den men skulle vara er evigt tacksam om ni vill hålla ögon & öron öppna i trakterna runt Sthlm..

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    61.2 KB · Besök: 33
Senast ändrad:
Hoopas den dyker upp, kan inte säga annat.

Är det lagligt att minera hojen? Eller åtminstone ha nån form av krutladdad sadelstolpe?

Jäkligt trist...

Har gått omkring i målområdet efter många större lopp och tänkt hur enkelt det vore att bara ta en 50tusenkronorshoj och bara gå iväg...ingen skulle höja ett ögonbryn..inte för att jag verkligen skulle göra det, men det finns det uppenbart andra som gör :-(

Arrangörerna kanske borde fundera på någon form av bevakad cykelparkering? Tror det skulle uppskattas.

Hoppas din cykel kommer tillrätta.

Det fanns en bevakad cykelparkering där man fick ett inlämningskvitto när man lämnade in cykeln.
Gjorde det inte själv dock.
Hoppas den kommer tillrätta igen.
Bevaka Blocket nu.

Ja, drygt som faan är det, trodde faktiskt inte att såna här tillställningar var drabbade av stölder. Men men..får börja gps-chippa & DNA-tagga varenda pinal man äger snart.

Var inte planerat att jag skulle köra utan halkade in lite på ett bananskal och visste därför inte ens om cykelförvaringen förens efteråt.
Låg mååånga cyklar utanför målområdet så kanske info parkeringen var sådär?

Har stenkoll på blocket!

Hur som helst så har det iaf löst sig med försäkringsbolaget, dom var verkligen klockrena, ett telefonsamtal och 10 min senare var allt klart. Får tillbaka vad jag betalat för cykeln i slutet av veckan!

skogster skrev:
-------------------------------------------------------

> Hur som helst så har det iaf löst sig med
> försäkringsbolaget, dom var verkligen klockrena,
> ett telefonsamtal och 10 min senare var allt
> klart. Får tillbaka vad jag betalat för cykeln i
> slutet av veckan!

Vilket bolag? Kan vara intressant för andra att veta.

glitch skrev:

>
> Vilket bolag? Kan vara intressant för andra att
> veta.

Såklart, sorry..
Folksam. Gick på hemförsäkringen.
Nu var min cykel inte ens ett år gammal, vet inte om det har med ngt att göra men jag nämner det iaf.
Men dom utgick iaf från vad jag betalade för cykeln ny, estimerade sen vad samma, eller snarare likvärdig cykel skulle kosta idag. Sen drog dom 1500:- självrisk på det och det landade då på vad jag betalade för den ny.
Men tydligen har dom en gräns på 20K och om jag förstod det rätt måste man ha en tilläggsförsäkring för cyklar över det..

g0x skrev:
> Hoopas den dyker upp, kan inte säga annat.
>
> Är det lagligt att minera hojen? Eller åtminstone ha nån form av krutladdad
> sadelstolpe?

Nej men väl en GPS Tracker. Finns ju lite olika varianter.

http://www.integratedtrackers.com/GPSTrack/Spybike.jsp

http://www.tele2.se/hittaren.aspx

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2082682/2082828

Då är det lättare att spåra upp sin cykel. Dock kanske man inte själv handgripligen ska ta tillbaka sin cykel. Bör nog be polisen om hjälp med det.

EDIT: inte stavas inte i te.

Senast ändrad:
Förlåt men.. är det jag som är paranoid eller allmänt tafatt? Vem lämnar sin cykel obevakad i ett vimmel av människor på ett område utan speciell in- och utpassage?

Jag vet att man ska tro på människan, vilket jag gör, men hur naiv som helst kan man inte vara. Speciellt inte med cyklar i den prisklassen på ett ställe där ingen lyfter på ögonbrynet om någon plockar upp en från backen och går iväg. För det är ju vad ägaren gör. Och tjuven. Skillnanden syns inte ens.

Så enligt mig är det dessutom ett högriskområde.

Skönt att det löste sig ekonomiskt. Jag gissar att du inte kommer låta nästa cükel stå obevakad efter målgång?

Lyncha mig om nu tycker att jag är helt fel ute. Men jag brukar även gå med händerna i fickorna under tillställningar som ex marknader. Still got my wallet and cellphone.

Var den olåst?
Lämnad ute i det fria?
Obevakad bland en massa folk?
Intill en bevakad cykelparkering?
Och värd 20 papp?

Hur i h*e lyckas man få en spänn i ersättning från Folksam i det läget???

Men det framgår iof inte i 1a inlägget.

Kanske var den fastlåst i nån stolpe med godkänt lås? Då är ju saken biff.

True, jag vet inte var jag fick för mig att han lämnat den..? Kanske för att jag såg många göra så på sportfältet efter målgång då dom hämtade sin matdosa.

Hoppas jag har fel.

Pebben skrev:
> g0x skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoopas den dyker upp, kan inte säga annat.
> >
> > Är det lagligt att minera hojen? Eller
> åtminstone ha nån form av krutladdad
> > sadelstolpe?
>
> Nej men väl en GPS Tracker. Finns ju lite olika
> varianter.
>
>
> http://www.integratedtrackers.com/GPSTrack/Spybike
> .jsp

Har du någon tracker själv? Funderar på batteritiden, det står ju att Spybiken ska räcka ett bra tag!
(och bump)

g0x skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > g0x skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hoopas den dyker upp, kan inte säga annat.
> > >
> > > Är det lagligt att minera hojen? Eller
> > åtminstone ha nån form av krutladdad
> > > sadelstolpe?
> >
> > Nej men väl en GPS Tracker. Finns ju lite
> olika
> > varianter.
> >
> >
> >
> http://www.integratedtrackers.com/GPSTrack/Spybike
>
> > .jsp
>
> Har du någon tracker själv? Funderar på
> batteritiden, det står ju att Spybiken ska räcka
> ett bra tag!
> (och bump)

Nej tyvärr inte till cykeln, men väl Mobilen. Men där sitter den så att säga redan i själv mobilen.

Det här är ju rätt så gött. Patrik fick tillbaka stulen iPhone. Lite snopet när stöldgodset börjar föra väsen av sig bara så där.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.420299/patrik-fick-tillbaka-stulen-iphone

Till min nya cykel, när jag nu får tag på en, skall jag ha en har jag tänkt mig. Man är ju rätt så godtrogen som ställer en cykel för lite drygt 40000:- på en gräsplätt i Hjo, eller vilken depå det nu må vara, bara så där. Det är ju bara för tjyven att ha cykelkläder på sig och välja en som passar. Ta cykeln och cykla iväg med den. Inget märkligt i det och få skulle reagera på att någon tar en olåst cykel och cyklar iväg.

Kung_Gustaf skrev:
--------------------------------------------------------------------------------

> Förlåt men.. är det jag som är paranoid eller allmänt tafatt? Vem lämnar sin cykel obevakad i ett vimmel av > människor på ett område utan speciell in- och utpassage?"

Jag. Flåt, ska aldrig mer göra om det. Men jag trodda att alla mäniskor var goda och fina. Men så är det tydligen inte. Vart är världen på väg?

Senast ändrad:
Så är det ju på alla cykeltävlingar. Öppen yta utan in/utpasseringsplats. Cyklar med värde utan övre gräns som står och ligger med eller utan bevakning. Himmelriket för en kreativ cykeltjuv. Konstigt att det inte händer oftare. Skönt att det löser sig med försäkringen. Du har alltså ingen tilläggsförsäkring utan det går på hemförsäkringen? Smutt! Hoppas du får fast tjuven

Man skall nog vara en hyffsat snabb cyklist för att sno en cykel i målområde eller liknande. Risken att bli jagad om någon ser det, borde vara överhängande.

All heder åt Folksam!

Kung_Gustaf skrev:
> Förlåt men.. är det jag som är paranoid eller
> allmänt tafatt? Vem lämnar sin cykel obevakad i
> ett vimmel av människor på ett område utan
> speciell in- och utpassage?
>
> Jag vet att man ska tro på människan, vilket jag
> gör, men hur naiv som helst kan man inte vara.
> Speciellt inte med cyklar i den prisklassen på
> ett ställe där ingen lyfter på ögonbrynet om
> någon plockar upp en från backen och går iväg.
> För det är ju vad ägaren gör. Och tjuven.
> Skillnanden syns inte ens.
>
> Så enligt mig är det dessutom ett
> högriskområde.
>
> Skönt att det löste sig ekonomiskt. Jag gissar
> att du inte kommer låta nästa cükel stå
> obevakad efter målgång?
>
> Lyncha mig om nu tycker att jag är helt fel ute.
> Men jag brukar även gå med händerna i fickorna
> under tillställningar som ex marknader. Still got
> my wallet and cellphone.

+1

Men alltså allvarligt.
Betala ut full ersättning för en olåst cykel. Ute i det fria.
Tur man inte har försäkringarna i Folksam!

Eller sa du att den var låst?

Jag har alltid bara lämnat min cykel i målområdet (utan uppsyn) efter alla tävlingar som jag har deltagit i... och det är många. Naturligtvis så har jag alltid funderat och varit lite orolig... Men, vem vågar stjäla en cykel bland hundratals cykelentusiaster och riskera lynchning? Tydligen finns det sådana personer. Jag kommer byta taktik i framtiden.

Jag minns att när vi har haft träningsläger på Mallis så har man alltid sett en massa obevakade cyklar parkerade överallt och till slut så frågade jag cykeluthyraren om det någonsin stjäls några cyklar där... och hans svar var: "MASSOR!!"

2005 var vi ute på ett långpass med klubben och vi stannade till för det obligatoriska fikat. Naturligtvis var det någon som stal min hoj medan vi satt inne på fiket. För att få ersättning måste cykeln ha varit låst med godkänt lås + alla nycklar skulle skickas in till Folksam. Som tur var hade jag haft ett ABUS bygellås i ena ryggfickan(!) så jag fick ut min ersättning till slut. Men reglerna har nog ändrats och blivit generösare sedan 2005.

Jag kollade med mitt försäkringsbolag precis (If hemförsäkring) och dom ersatte bara 8000kr minus självrisk om jag har godkänt lås. Känns bra med en cykel för mer än det tredubbla. Efter två år drog dom av 30% också.

Tror jag ska byta bolag alt. köpa en tilläggsförsäkring för 600kr/året. Men hen i kundtjänst var så förbannat trög och ohjälpsam att det förstnämnda låter mest troligt.

Pebben skrev:
> ...
> Det här är ju rätt så gött. Patrik fick
> tillbaka stulen iPhone. Lite snopet när
> stöldgodset börjar föra väsen av sig bara så
> där.
>
> http://macworld.idg.se/2.1038/1.420299/patrik-fick
> -tillbaka-stulen-iphone

Bra att det löste sig den gången, verkar lite random vad polisen rycker ut på.

Ta bara starten i Cykelvasan för dem som utgår från Mora - man lastar cykeln på en lastbil och sätter sig i en buss. När vi kom fram hade våra cyklar stått vid "macken" i mer än 20 minuter - ett eldorado för cykeltjuvar - bara för dem att klä sig i rätt outfit och gå och plocka de bästa hojarna....tänkvärt!

MagnusRode skrev:
> Ta bara starten i Cykelvasan för dem som utgår
> från Mora - man lastar cykeln på en lastbil och
> sätter sig i en buss. När vi kom fram hade våra
> cyklar stått vid "macken" i mer än 20 minuter -
> ett eldorado för cykeltjuvar - bara för dem att
> klä sig i rätt outfit och gå och plocka de
> bästa hojarna....tänkvärt!

Frågan ä då vem som har ansvaret för hojarna. I sådant läge, borde det inte vara cykelvasan eller fraktbolaget som har ansvar för cyklarna

Jag har hört att Folksam och Trygg-Hansa skall vara dom bästa att ha och göra med gällande cyklar och försäkringar.

Tillbaka
Topp