Stulen: Commencal Meta 29 AM

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Det blev inbrott på vinden hos mig och jag blev av med min cykel. Höll utkik snälla, Hittelön ordnas.

Commencal META AM29
Cykel är unik. Byggd av mig från delar.
Gaffel: Lyrik Ultimate: Svart
Ram: commencal limited edition Vit
Bakdämpare: öhlins TTX
Hjul: DT Swiss Ex471/XM481 på HOPE fälgar
Styre: Renthal
Drivlina: XT12
Bromsar: Zee
Saint Javelin Loggan uppe på toprör

/WAKI

Bilagor

• EA5A5DFF-A9F4-4BA3-B497-ABBC5C7432CD.jpeg
    EA5A5DFF-A9F4-4BA3-B497-ABBC5C7432CD.jpeg
    632.3 KB · Besök: 188
  • 2CF1094D-B833-4733-AF07-E6583A030D4B.jpeg
    2CF1094D-B833-4733-AF07-E6583A030D4B.jpeg
    364.2 KB · Besök: 185
  • AD618324-5CAA-41CE-B00D-427BF35F94C4.jpeg
    AD618324-5CAA-41CE-B00D-427BF35F94C4.jpeg
    353.8 KB · Besök: 183
  • A51EC4E9-B4CA-41E3-B22B-B42DD8489995.jpeg
    A51EC4E9-B4CA-41E3-B22B-B42DD8489995.jpeg
    217.3 KB · Besök: 165
  • 0114333E-0901-4A5B-9ED2-77F21969502F.jpeg
    0114333E-0901-4A5B-9ED2-77F21969502F.jpeg
    296.4 KB · Besök: 162
  • F8EB08B0-B4DF-445B-AFC4-566DD8EADAC9.jpeg
    F8EB08B0-B4DF-445B-AFC4-566DD8EADAC9.jpeg
    121.1 KB · Besök: 161
Det blev en happy ending med en nypa salt. Cykel blev hittad bland massa skrot och möglig sängtäcke i en av förråd i samma hus. Tjiven har möjligen britit in sig till en annan förråd och lämnad grejer där. Säkert för att hämta dem senare. Så han kommer tillbaka. När? Man vet aldrig men nu måste jag hitta plats för 6st cyklar i 65kvm. 2 mina. 2 barnens, 2 frugans…

Är det inte bättre att skaffa bättre lås? Vanliga kraftiga U-lås kostar 250 kr. Lås gärna ihop cyklarna i varandra och i fast punkt. svårt och tungt att bära iväg 6 st cyklar samtidigt

Jag har dragit en klass 3-kätting runt husets matarkabel för el som råkar gå i mitt förråd. Tror inte den kapas utan att nån märker nått. :)

@Singular råkade väl ut för att de kapade av en fin hoj för att få loss en annan.
Nästan - de kapade cykeln de ville ta, vilken påträffades någon vecka senare lagad med gaffatejp.

Är det inte bättre att skaffa bättre lås? Vanliga kraftiga U-lås kostar 250 kr. Lås gärna ihop cyklarna i varandra och i fast punkt. svårt och tungt att bära iväg 6 st cyklar samtidigt
Cyklar låser jag med hårdad ABUS 12mm tjock kedja och låser med Granit Big Black Lås. Går genom flera ramar och runt takstomme så ingen cykel litar på en annan Men… denna gången var jag slarvig, mekade med cykeln, det blev sent och låste inte den. 2 natter har gått med olåst hoj. det händer då och då, typ 2 natter i månaden är jag slarvig. Tyvärr… det räckte denna gången

En annan fråga: tror ni att en kraftig, stor bultsax klarar ABUS hårdad kedja? Hörde att den tyvärr gör det. Det ända jag vet är att biltema bultsax går genom 10mm rostfritt ankarketting utan större problem.

Nackdelen med källar/vindsförråd är att ingen ser tjuven jobba där, så räcker inte bultsaxen med en meters skaft så kommer väl boven tillbaks med en hydraulkapare nästa kväll...

Ankarkätting är inte gjord alls för att vara svår att kapa så det är inte konstigt.

Klass 3/4 kätting tar ett par minuter på sin höjd att kapa med vinkelkap, har inte försökt med bultsax.

Cyklar låser jag med hårdad ABUS 12mm tjock kedja och låser med Granit Big Black Lås. Går genom flera ramar och runt takstomme så ingen cykel litar på en annan Men… denna gången var jag slarvig, mekade med cykeln, det blev sent och låste inte den. 2 natter har gått med olåst hoj. det händer då och då, typ 2 natter i månaden är jag slarvig. Tyvärr… det räckte denna gången
Skönt att höra att du fick tillbaka cykeln!

Det jag vill säga är att 90% av alla stölder går att förhindra om man låser cykeln ordentligt. Är den ordentligt låst så finns det hundratals andra cyklar som tjuven hellre tar.
Det är också en myt att alla cyklar som stjäls försvinner till Baltikum….Tjuven är oftast en pundare som behöver pengar för sitt missbruk. Och cykeln som han stjäl köps av din granne, arbetskompis, happymedlem etc.
Tjuven har oftast en bultsax med sig och den klarar inte kraftiga cykellås. Alla lås med vajrar klipper man dock lätt med en bultsax oavsett hur tjocka de är.

Vinkelkapp kommer inte fungera för tjuven hos mig. Har två ganska engagerade pensionärer som bor direkt under cyklar och bjlklag är tunn i betong. Hör grannen prata under. Hydraulisk bult sax antar jag låter en del ändå?

Vinkelkapp kommer inte fungera för tjuven hos mig. Har två ganska engagerade pensionärer som bor direkt under cyklar och bjlklag är tunn i betong. Hör grannen prata under. Hydraulisk bult sax antar jag låter en del ändå?
Jag har inte personlig erfarenhet av sådana, men om de har en egen trycktank så kan de väl vara "laddade" i förväg, då låter det väl bara när kättingen/låset går av, ungefär som med en vanlig bultsax.
Ett sätt att öka säkerheten kunde kanske vara med ett larmat lås eller något larm som går på när cykeln rörs, särskilt med tanke på grannarna under.

Vi hade hydraulisk domkraft / kap i räddningsutrustningen under min värnplikt, den var i det närmaste ljudlös.

Räcker ditt WiFi till förrådet? I så fall kan du installera en trådlös batteridriven övervakningskamera med rörelselarm.

Vet du vilken produkt handlar det om? Kan du skicka en länk? Det är fan lika jobbigt att hitta rätt grej som med cyklar ? kanske Clas Ohlson/ Biltema räcker?

Ja min WiFi räcker, dessutom sover jag max 8m ågelvägen från cyklarna. Det bästa vore ett batteri drivet rörelse sensorn med larm som låter ordentligt. Jag kan bygga mini rum av plyfa. Om ngn öppnar den utan att inaktivera den, kommer rörelsesensorn att låta.

Vet du vilken produkt handlar det om? Kan du skicka en länk? Det är fan lika jobbigt att hitta rätt grej som med cyklar ? kanske Clas Ohlson/ Biltema räcker?

Ja min WiFi räcker, dessutom sover jag max 8m ågelvägen från cyklarna. Det bästa vore ett batteri drivet rörelse sensorn med larm som låter ordentligt. Jag kan bygga mini rum av plyfa. Om ngn öppnar den utan att inaktivera den, kommer rörelsesensorn att låta.
Jag har en nätansluten nedis som funkar bra. Så den här borde funka fint.

Appen ger notiser och du får en bild på vad som triggat den sen kan du via appen gå in och titta på filmen. Eller hugga brännbollsträt och springa beroende på vad filmen visar ?

Grannkatten ute och smyger..
BFAAEFD8-017E-4148-B024-EAD9C81C1B50.jpeg

Kolla in Arlos produkter

Tillbaka
Topp