Stulen cykel (Charge) Södermalm / Stockholm

ockie

Medlem
Hej, dottern har blivit av med sin cykel som hon låste utanför sitt hem på Bjurholmsplan (mellan nytorget och skanstull ca). Cykeln är byggd av mig och det finns garanterat bara en i detta utförande. Om någon ser den någonstans så får ni gärna höra av er!

Med vänlig hälsning,
Hannes Cederqvist

Spec enligt bilden dvs
Charge stålram
Crossdäck
Zee-bromsar
Zee vevparti

Här är den bästa bilden jag kunde hitta:

IMG_0330.jpg

Fin cykel och supertråkigt att den är borta. Dock är det nästan en garanterad tidsfråga när en cykel lämnas utomhus på södermalm, iaf om det var över natten.

Hoppas att det fanns täckning i försäkring och självrisken var så att det går ihop OK, eller förstås att du får tag på den igen även om det inte är så troligt. Det enda säkra stället när man bor i lägenhet på söder är ju inne i bostaden...

Man brukar inte se bus där men jag sover nog när de jobbar på 03:15-06:30

Tidningsbuden ser nog mest bus men jag betvivlar att de bryr sig som vi gör.

Fin cykel och supertråkigt att den är borta. Dock är det nästan en garanterad tidsfråga när en cykel lämnas utomhus på södermalm, iaf om det var över natten.

Hoppas att det fanns täckning i försäkring och självrisken var så att det går ihop OK, eller förstås att du får tag på den igen även om det inte är så troligt. Det enda säkra stället när man bor i lägenhet på söder är ju inne i bostaden...

Japp jag vet och har sagt det till henne flera ggr. Skulle själv aldrig lämna någon av mina cyklar ute. Vi håller på att se över försäkringen, problemet är bara när man köpt i princip alla delar vid olika tillfällen :confused:

Hej, dottern har blivit av med sin cykel som hon låste utanför sitt hem på Bjurholmsplan (mellan nytorget och skanstull ca). Cykeln är byggd av mig och det finns garanterat bara en i detta utförande. Om någon ser den någonstans så får ni gärna höra av er!

Med vänlig hälsning,
Hannes Cederqvist

Spec enligt bilden dvs
Charge stålram
Crossdäck
Zee-bromsar
Zee vevparti

Här är den bästa bilden jag kunde hitta:

Visa bilaga 436581

Tyvärr inte sett den men skall hålla ögonen öppna, någon av det lokala buset syntes dock på en ganska snygg Trek HT 29 i mattsvart igår, dock satt jag i bil och mötte honom så kunde inte annat än observera. Håll koll på facebooks marketplace som verkar vara favoritplatsen för dessa "handlare"

Tyvärr inte sett den men skall hålla ögonen öppna, någon av det lokala buset syntes dock på en ganska snygg Trek HT 29 i mattsvart igår, dock satt jag i bil och mötte honom så kunde inte annat än observera. Håll koll på facebooks marketplace som verkar vara favoritplatsen för dessa "handlare"

Tack! Ska kolla på fb marketplace!

Nu finns det ju ett särskilt hem där runt hörnet med diverse missbrukare som kan, kan ha norpat den. Men stå i korsning östgöta-gatan/gotlands gatan skadar inte.
Det är inte de smartaste oftast som begår cykel-stölder.

Först och främst jäkligt synd verkligen! SKa också hålla ett öga öppet :)

Lånar tråden lite grann då jag också bor i Stockholm och har nyligen köpt en cykel samt har några frågor.
Jag är en av de som är rätt nojig med att låsa cykeln så jag har idag 2st lås, vajer och bygel. Lämnar aldrig den utomhus över natten utan endast när jag ska in på restaurang eller fika med någon i stan etc eller för att handla.

Min fråga är då, går det på något sätt att låsa fast sadeln att de inte snor den?
Bör man även låsa cykeln på platser där folk vistas? (känns som att det är säkrare av någon anledning)

Har ni några andra "bra att tänka på"-tips när man ska låsa den utomhus?

FIkar på uteservering, tar med hojen in, tar in den på kontoret och promenerar sista biten, ställer den utan att låsa. Kan kanske finns fler alternativ?

TS: Snacka med 116, Urban Bike Wear och Cykelcity också. De som jobbar där är vana att kolla på cyklar och kommer garanterat reagera om något ser konstigt ut.

Låsa fast sadeln? Man måste ju inte ha snabbkoppling på sadeln.

Capture.JPG
Finns ju kanske professionella cykelsadelstjuvar som går med insexnyckel i fickan, men det försvårar ju om man inte har snabbkoppling alltså

Först och främst jäkligt synd verkligen! SKa också hålla ett öga öppet :)

Lånar tråden lite grann då jag också bor i Stockholm och har nyligen köpt en cykel samt har några frågor.
Jag är en av de som är rätt nojig med att låsa cykeln så jag har idag 2st lås, vajer och bygel. Lämnar aldrig den utomhus över natten utan endast när jag ska in på restaurang eller fika med någon i stan etc eller för att handla.

Min fråga är då, går det på något sätt att låsa fast sadeln att de inte snor den?
Bör man även låsa cykeln på platser där folk vistas? (känns som att det är säkrare av någon anledning)

Har ni några andra "bra att tänka på"-tips när man ska låsa den utomhus?

https://hexlox.com/ finns om man vill låsa fast komponenter. Att köpa skruvar, typ Torx, som har en pinne i sig är förmodligen också bra nog för de flesta applikationerna. Kräver en speciell bit, inget svårt att få tag på förvisso men inget de har på sitt multiverktyg.

Klart du ska kunna använda cykeln till vardags. Jag tycker folk här på happy kan vara onödigt svartsynta, lås den på ett vettigt sätt och ha lite sunt förnuft i bakfickan så går det nog bra.

Ett tips för att försvåra sadelstöld är ju att kleta i lite fett i sadelklämmans insexa, för att sedan stoppa i en lagom stor kullagerkula. Den går att pilla ut med lite tålamod, men håller tillfällestjyven borta.

Inga snabbkopplingar på hjul och sadel, inte låsa cykeln på samma ställe regelbundet. Inte lämnas ute på natten. Bättre lås än den dyrare cykeln bredvid. Det har fått mig att klara mig än så länge.

Tillbaka
Topp