Stulen cykel "funnen" i Ukraina

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Armstrong sa:
Till jättesnälla Atlas..
Sista bilden- Pika Bikes klistermärket som finns på undre ramen (urklippt liten cykel/cyklist)
Du kan även se den felvända sadelstolpen samt urklippta stjärnan (Rockstar energi drink) på framgaffeln.
Har TS övertygat jätte____ Atlas nu?
Jag lägger mig inte i om storyn är sann eller inte, men jag undrar hur två bilder kan visa på att den skulle vara sann?

Då det här är Sveriges trevligaste cykelforum så vill jag inte veta hur de andra är... :)

Armstrong sa:
Atlas sa:
Finns det något belägg för att den här storyn är sann? kan du visa en bild från när du ägde cykeln? och helst porschen...?
Luktar trollbete lång väg.

Läs igenom tråden innan du YTTRAR dig.
(Ps: TS har ingen Porsche, hade dock TS haft en 924 så hade denna troligtvis varit olåst dock med motorn avstängd)

Atlas tillhör den gruppen som är övertygad om att ingen född utanför Sveriges gränser (eller född av någon från ett annat land)
någonsin har begått ett brott.

1.jpg

Senast ändrad:
Intressant att BRÅ konstaterat detta i alla fall:
"Enligt NTU anmäls inte mer än fyra av tio cykelstölder. Därför bör man inte använda anmälningsstatistiken som primär källa för att beskriva cykelstöldernas omfattning."

Snygg cykel, inte förvånad att den blev stulen oavsett var den låsts fast. Bara att beklaga TS.

Fältprästen sa:
Armstrong sa:
Till jättesnälla Atlas..
Sista bilden- Pika Bikes klistermärket som finns på undre ramen (urklippt liten cykel/cyklist)
Du kan även se den felvända sadelstolpen samt urklippta stjärnan (Rockstar energi drink) på framgaffeln.
Jag lägger mig inte i om storyn är sann eller inte, men jag undrar hur två bilder kan visa på att den skulle vara sann?

Vem är du, har du bytt namn igen? Var inte du Fälthoran innan (de som gjort värnplikten vet, med till fälthoran kan jag säga att det är en termos fylld med risgrynsgröt i)
Personen ifråga undrade om TS hade bilder på sin cykel som kunde "styrka" storyn, TS bifogade bilder (observera 3 st).

Armstrong sa:
Fältprästen sa:
Armstrong sa:
Till jättesnälla Atlas..

Vem är du, har du bytt namn igen? Var inte du Fälthoran innan (de som gjort värnplikten vet, med till fälthoran kan jag säga att det är en termos fylld med risgrynsgröt i)
Personen ifråga undrade om TS hade bilder på sin cykel som kunde "styrka" storyn, TS bifogade bilder (observera 3 st).

Gröt? Makaroner var det på min tid.

Konkret sa:
Armstrong sa:
Fältprästen sa:
Armstrong sa:
Till jättesnälla Atlas..

Macaroni and cheese

Konkret sa:
Armstrong sa:
Fältprästen sa:
Armstrong sa:
Till jättesnälla Atlas..

P10=gröter
Glutenfritt

Bara lite tips om du saknar din cykel.
Googla och kolla bilder, har hittat några cyklar hos sk cykelåtervinnare ("affärer") vilka har ploppat upp som svampar under de 3 senaste åren. Här i ghettot går vinkelkaparna varma och spray lukten ligger som en dimma längst garage längorna.
Open your eyes! Absolut så blir låsen bättre.. även verktygen!

Armstrong sa:
Bara lite tips om du saknar din cykel.
Googla och kolla bilder, har hittat några cyklar hos sk cykelåtervinnare ("affärer") vilka har ploppat upp som svampar under de 3 senaste åren. Här i ghettot går vinkelkaparna varma och spray lukten ligger som en dimma längst garage längorna.
Open your eyes! Absolut så blir låsen bättre.. även verktygen!

Bara lite tips om du är cykelintresserad: det finns många andra trådar att läsa och skriva i.

Erik O sa:
Frankenstein's Bike sa:
Erik O sa:
Frankenstein's Bike sa:
Zåsna sa:
Antalet cykelstölder minskar i Sverige, enligt statistik ifrån BRÅ. Under 2015 minskade antalet stulna cyklar med 6 procent, och under tjugo års tid har cykelstölderna i landet nära på halverats.

Det är ny statistik från Brottsförebyggande Rådet, BRÅ som visar på en minskning av antalet anmälda cykelstölder i Sverige under 2015. Stölderna har minskat i hela landet med 6 procent från föregående år.
http://svenskcykling.se/2016/10/13/cykelstolderna-landet-minskade-forra-aret-halverats-pa-20-ar/

Färskaste siffrorna från Brå https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/cykelstold.html

Det säger inte mycket om det inte också säger VILKA cyklar som blir stulna nu och då.

Förr = gamla ök för att åka hem från krogen

Nu = kringresande ligor stjäl fincyklar som direkt går utomlands.

Eller så är det bara anmälningsfrekvensen som gått ner?

Bilstölderna har också minskat. Förr stals en massa gamla saabar med hjälp av skruvmejsel i tändningslåset. Nu hemrånas barnfamiljer, eller biljackas på Willys parkering, på splitt nya Audis i toppsegmentet.

Har Sverige då blivit:

A:tryggare

B: otryggare

C: brunråtta att ens ställa frågan, du fiskar i grumliga vatten

Den enda statistik jag sett angående cykelstölder är att de legat relativt konstant senare år och att de minskat på längre sikt. Och det gäller alltså inte anmälningsfrekvensen. Har du annan statistik som visar på värde på cyklar som stjäls skulle det vara jätteintressant att se.

"Källa-på-det" argument alltså? Har du källa på motsatsen?

Det är ett rimligt antagande givet att både cyklar blivit dyrare och lås blivit bättre parallellt med att den gränsöverskridande brottsligheten ökat. Plus att BRÅ stöder teorin. Därtill är det högst kreativt användande av statistik, då antalet anmälda cykelstölder 1997 är på en all-time high puckel.

"Det har tidigare konstaterats (Brå 2008) att minskningen i antalet anmälda brott har berott både på en minskad faktisk utsatthet till följd av bättre lås och större försiktighet hos cykelägare, men också på en minskad anmälningsbenägenhet på grund av förändrade försäkringsvillkor vid cykelstöld."

https://www.bra.se/download/18.31d7...gen_för_+egendomsbrott_till_och_med_2014.pdf

*EDIT*: funderar över den här åkomman att kvida kääälla pååå deee varje gång man hör något man inte tycker om. Är det svårt att googla svaret själv (lathet) eller ett sätt att mentalt skydda sig själv från traumatiserande verklighetschocker (skyddsmekanism)?

Men har du i din upprördhet ens läst analysen från BRÅ du länkar till. Jag hittar inget som styrker det du säger men jag får väl hålla till godo med dina gissningar.

Japp jag har läst den, och den stödjer min tes.

Har du i din indignation över enhörningar, regnbågar och Sverigebilden (TM) öht tagit in något av det som länkats och citerats? Du påstår att cykelstölder är på all time low, att inga utländska ligor opererar i Sverige och att de ligor som inte finns absolut inte inriktar sig på dyra cyklar. Allt stjäls av fulla svenska studenter som vill ta sig hem från krogen.

kääääääääällaaaa pååååå deeee?

Frankenstein's Bike sa:
Erik O sa:
Frankenstein's Bike sa:
Erik O sa:
Frankenstein's Bike sa:
Zåsna sa:
Antalet cykelstölder minskar i Sverige, enligt statistik ifrån BRÅ. Under 2015 minskade antalet stulna cyklar med 6 procent, och under tjugo års tid har cykelstölderna i landet nära på halverats.

Det är ny statistik från Brottsförebyggande Rådet, BRÅ som visar på en minskning av antalet anmälda cykelstölder i Sverige under 2015. Stölderna har minskat i hela landet med 6 procent från föregående år.
http://svenskcykling.se/2016/10/13/cykelstolderna-landet-minskade-forra-aret-halverats-pa-20-ar/

Färskaste siffrorna från Brå https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/cykelstold.html

Det säger inte mycket om det inte också säger VILKA cyklar som blir stulna nu och då.

Bilstölderna har också minskat. Förr stals en massa gamla saabar med hjälp av skruvmejsel i tändningslåset. Nu hemrånas barnfamiljer, eller biljackas på Willys parkering, på splitt nya Audis i toppsegmentet.

Har Sverige då blivit:

Den enda statistik jag sett angående cykelstölder är att de legat relativt konstant senare år och att de minskat på längre sikt. Och det gäller alltså inte anmälningsfrekvensen. Har du annan statistik som visar på värde på cyklar som stjäls skulle det vara jätteintressant att se.

Det är ett rimligt antagande givet att både cyklar blivit dyrare och lås blivit bättre parallellt med att den gränsöverskridande brottsligheten ökat. Plus att BRÅ stöder teorin. Därtill är det högst kreativt användande av statistik, då antalet anmälda cykelstölder 1997 är på en all-time high puckel.

"Det har tidigare konstaterats (Brå 2008) att minskningen i antalet anmälda brott har berott både på en minskad faktisk utsatthet till följd av bättre lås och större försiktighet hos cykelägare, men också på en minskad anmälningsbenägenhet på grund av förändrade försäkringsvillkor vid cykelstöld."

https://www.bra.se/download/18.31d7...gen_för_+egendomsbrott_till_och_med_2014.pdf

*EDIT*: funderar över den här åkomman att kvida kääälla pååå deee varje gång man hör något man inte tycker om. Är det svårt att googla svaret själv (lathet) eller ett sätt att mentalt skydda sig själv från traumatiserande verklighetschocker (skyddsmekanism)?

Men har du i din upprördhet ens läst analysen från BRÅ du länkar till. Jag hittar inget som styrker det du säger men jag får väl hålla till godo med dina gissningar.

Har du i din indignation över enhörningar, regnbågar och Sverigebilden (TM) öht tagit in något av det som länkats och citerats? Du påstår att cykelstölder är på all time low, att inga utländska ligor opererar i Sverige och att de ligor som inte finns absolut inte inriktar sig på dyra cyklar. Allt stjäls av fulla svenska studenter som vill ta sig hem från krogen.

Det verkar som att du läser mina inlägg lika slarvigt som du läser BRÅs rapporter. Försök lugna ner dig, läs vad jag skrivit igen och svara gärna utan att tillskriva mig massa åsikter jag aldrig uttryckt.

Erik O sa:
Frankenstein's Bike sa:
Erik O sa:
Frankenstein's Bike sa:
Erik O sa:
Frankenstein's Bike sa:
Zåsna sa:

Har Sverige då blivit:

Det verkar som att du läser mina inlägg lika slarvigt som du läser BRÅs rapporter. Försök lugna ner dig, läs vad jag skrivit igen och svara gärna utan att tillskriva mig massa åsikter jag aldrig uttryckt.

Dito.

Trollmor har lagt sina elva små barn osv.... Nä Bränn häxan på dricka backen.....

Hur kan du ha/hade en så dyr cykel med den inkomsten? Be föräldrarna köpa en ny! Hur svårt kan
det va?

janolle sa:
Hur kan du ha/hade en så dyr cykel med den inkomsten? Be föräldrarna köpa en ny! Hur svårt kan
det va?

Isåfall med annan färg. Jag tyckte inte den var särskilt jättesnygg precis
*duckar*

janolle sa:
det va?

Jag vet inte om du dömer eller skojar. TS skriver "sparade ganska länge". Fan när sparade jag till något senast - brukar bli köp först å leva snålt sen.

Frankenstein's Bike sa:
biljackas på Willys parkering, på splitt nya Audis i toppsegmentet

Skulle kännas som en större smäll att bli av med cykeln som student än att bli av med en bil i "toppsegmentet". Har man råd att kasta bort så mycket pengar på en bil har man rimligen helt andra marginaler än en student som går runt på 4 kkr i månaden. Eller så är man helt bäng. :)

För övrigt skulle jag tippa att den där toppen i antal anmälda cykelstölder i början av 1990-talet stämmer ganska bra i tid med mountainbikens stigande popularitet. Då skulle ju varenda snorunge ha en månntenbajk helt plötsligt. Det var ju fränt som fa-an med en massa växlar men det mest imponerande var nog ändå frambroms som faktiskt fungerade, "Kolla på det här bromshandtaget, om man nuddar det då åker man direkt över styret och bryter nacken! Märker ni hur ball och dödsföraktande jag är som vågar färdas på den här dödsfällan, man kan gå över styret vilken sekund som helst". :) Själv fick jag min 1991. Den är avbruten och slaktad sen länge men jag blir fortfarande glad när jag tänker på den. :)

Men åter till kärnan i OT-inlägget: Mountainbike var en ny hype på marknaden och vanligt folk hade råd att ge ungarna en. (Eventuellt skulle en massa män visa sig manliga och köra långlopp ungefär då men långloppens storhetstid kanske var lite senare? Ni gamla stötar som var med får gärna fylla i). Att massor av hojarna låstes fast med vajerlås som man kunde öppna med en rapp knack mot närmsta hårda föremål gjorde kanske sitt till. Det tycker jag ser ut som ett bra recept för en topp i antalet anmälda cykelstölder.

åberg sa:
Frankenstein's Bike sa:
biljackas på Willys parkering, på splitt nya Audis i toppsegmentet

Skulle kännas som en större smäll att bli av med cykeln som student än att bli av med en bil i "toppsegmentet". Har man råd att kasta bort så mycket pengar på en bil har man rimligen helt andra marginaler än en student som går runt på 4 kkr i månaden. Eller så är man helt bäng. :)
Oaktat ekonomi så föredrar jag nog att få cykeln stulen ur cykelstället när jag är inne o handlar än att bli rånad på sin bil. Det sistnämnda är nog garanterat en mer traumatisk upplevelse som sätter spår i psyket lång tid framåt. Men har man råd med en bil i toppsegmentet får man tåla det, tycker du kanske?

Framtiden? Hjälper i och för sig inte så mycket om cyklarna förs österut, men ändå...

"Varje år stjäls 400 000 cyklar i Norden varav 60 000 i Danmark. För att försvåra stölder och underlätta att hitta de som ändå stjäls har den danska delen av försäkringsbolaget If varit delaktig i utvecklingen av något de beskriver som digitala ramnummer.

Nu inleds ett pilotprojekt i Danmark för att utvärdera effekten av denna idé. Än så länge finns därför inga priser på chippen men appen kommer enligt If i Sverige att kunna laddas ner gratis av vem som helst när systemet blir allmänt tillgängligt.

- Polisen kommer aldrig att få de resurser man behöver för att lösa alla cykelstölder, därför måste man ta tekniken till hjälp, säger produktchef Mikkel Rud Pedersen på If i Danmark om ett nytt digitalt ramnummer som ska testas under 2018.

If skriver att det nya digitala ramnumret kodas in i två chip på cykeln och kan avläsas med en app på en smartphone. Här kan man se status över om cykeln exempelvis är stulen. Appen meddelar ägaren om fyndet och en hittelön betalas automatiskt ut till den som hittat cykeln. Det är tänkt att chippet ska kunna monteras även på gamla cyklar. I appen kan cykelägaren även lägga in andra uppgifter såsom namn och adress, men även dokumentation över cykeln som exempelvis garantibevis och kvitto. Den bakomliggande databasen ska administreras av danska Rigspolitiet på samma sätt Rigspolitiet i dag hanterar cykelregistret över stulna cyklar, skriver danska If.

Mikkel Rud Pedersen förklarar:

- Chippet ska kunna identifiera cykeln, och det kommer att lösa väldigt många problem: Det går att snabbt identifiera om cykeln har en ägare eller om den lämnats eller kasserats, och polisen kommer att kunna se om den är stulen. Dessutom hjälper detta försäkringsbolagen, så att skadeprocessen blir så snabb och enkel som möjligt för kunden. Kunden kan överföra uppgifterna direkt till sitt försäkringsbolag från appen.

- Det är viktigt att börja använda ny teknik redan nu. Vi har prioriterat ett id-system som är anslutet till den upphittade cykeln, istället för ett spårningssystem där någon kan följa vart man cyklar. På det viset kan man få gemene man att engagera sig i att hitta en stulen cykel eftersom de bara behöver skanna den för att se om den är stulen. Då får de dessutom automatiskt en liten hittelön som tack for hjälpen, avslutar Mikkel Rud Pedersen."

Det känns som att den här tråden har tappat den lilla konstruktivitet det fanns i den. Tack alla som försökte hålla den på vettig kurs.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp