Stulen cykel på marketplace

Peter760

Medlem
Hej!

Min cykel blev stulen för ca 1 vecka sedan och nu dök den helt plötsligt upp på marketplace. Är 100% säker att det är min cykel och kontaktade polisen som tyckte jag skulle försöka styra upp ett möte och konfrontera säljaren på egen hand. De hade inte tid att prioritera ärendet.

Jag har nu varit i kontakt med säljaren för att bestämma ett möte men samtidigt känner jag mig lite osäker om detta verkligen är rätt väg att gå? Man vet ju inte vad som kommer hända när jag konfronterar honom, han lär ju inte direkt säga ”ok men då så, ta din cykel, varsågod!”.

Nån som varit med om liknande situationer och har några tips eller erfarenheter?

Fruktansvärt tråkigt att polisen inte kan hjälpa dig. Om du verkligen med säkerhet kan visa att det är din cykel känns det som ett bevis för att de helt gett upp att hantera den typen av brott.

Jag kan inte ge dig något bra råd men hoppas det på något sätt löser sig.

Har läst många versioner där polisen sagt samma sak, men de gånger då du som urpsrungligen äger cykeln på plats kan bevisa via ramnummer att den är din så finns de berättelser om att polisen kommit.

Har läst många versioner där polisen sagt samma sak, men de gånger då du som urpsrungligen äger cykeln på plats kan bevisa via ramnummer att den är din så finns de berättelser om att polisen kommit.
Problemet är att om man tror att säljaren kommer att tillåta ägaren att göra som den vill när den åker dit så är den redan en förlorare.
Om man inte är förberedd på vad som kan hända är det bättre att nöja sig med det man fått på försäkringen.

En härlig framtid när vi kan lägga ned poliskåren helt, då allt ändå har blivit mängdbrott och helt normalt.. Idag har vi blivit 8 miljarder människor, och det är helt hopplöst att få ett nytt kyl/frys-skåp som rymmer mat, utan att värden får lyxrenovera lägenheten! -Det är åt helvete.

Fundera på hur många andra länder som polisen säger att "du får lösa dina brott själv"...

Till sakfrågan. Ta med 3-4 vänner så brukar det räcka med att vara tydlig och risken för bråk är låg.

*och från en regelsynpunkt, vi tycks ha konsensus bland våra politiker att detta är OK trots våra skattenivåer, så jag är lika kritisk mot alla partier här. Det spelar tydligen ingen roll vad du röstar.*

Fundera på hur många andra länder som Polisen säger "vi släpper allt vi har och åker på en misstänkt cykelstöld..."
Nu var det ju exakt raka motsatsen mot vad TS beskrev. Han ringde polisen och bad om hjälp, de rådde honom att lösa det själv. Att från detta komma till din slutsats att polisen skall "släppa allt de har" får kvantfysik att verka enkelt.

Men om man är påväg dit och ringer polisen och säger "nu är jag på väg till en cykeltjuv som stulit min cykel, har bestämt plats och tid med denna. Det finns stor risk att jag blir mördad, personen kan bära kniv eller vapen. Min död ligger i era händer kom och rädda mig, och min cykel"

Nu är alla partier överens om att storsatsa på polisen, men mindre benägna att göra något åt att ojämlikheten ökat ofantligt de senaste 20 åren, vilket i sin tur är en grogrund för ökad brottslighet. Just saying.
Går i stort sett inte att diskutera det ämnet utan att landa i politik. Bara en sådan sak som att olika partier har väldigt olika uppfattningar kring hur viktigt medelvärde är jämför med varians vad gäller olika aspekter gör att det väldigt lätt landar i den politiska fåran.

Hej!

Min cykel blev stulen för ca 1 vecka sedan och nu dök den helt plötsligt upp på marketplace. Är 100% säker att det är min cykel och kontaktade polisen som tyckte jag skulle försöka styra upp ett möte och konfrontera säljaren på egen hand. De hade inte tid att prioritera ärendet.

Jag har nu varit i kontakt med säljaren för att bestämma ett möte men samtidigt känner jag mig lite osäker om detta verkligen är rätt väg att gå? Man vet ju inte vad som kommer hända när jag konfronterar honom, han lär ju inte direkt säga ”ok men då så, ta din cykel, varsågod!”.

Nån som varit med om liknande situationer och har några tips eller erfarenheter?
Prova att kontakta ditt försäkringsbolag, de kanske kan råda dig

Går i stort sett inte att diskutera det ämnet utan att landa i politik. Bara en sådan sak som att olika partier har väldigt olika uppfattningar kring hur viktigt medelvärde är jämför med varians vad gäller olika aspekter gör att det väldigt lätt landar i den politiska fåran.

Variansen av extra pengar till polisen verkar dock vara mindre än medelvärdet. Jan kan inte säga att jag har sett någon effekt av det.

När min cykel var stulen (för första gången) i Nederländerna hade jag tur att min sambo hittade den parkerat framför en krog precis framför polisstationen. En polis kam med in i krogen och frågade vems cykel det var. Han förväntade sig ingen svar, men faktiskt sade någon att det var sin cykel. Vi var rädd att han skulle säga att han hade köpt den lagligt, för att det finns en lucka i nederländsk lag och då kan man behålla den. Men jag fick tillbaka cykeln. Den blev stulen lite senare på jobbet. Då fick jag ersättning från arbetsgivaren som var högre än värdet av cykeln.

Hela tiden politik...
Ganska säker på att det finns personer med annat ideologiskt/politiskt hemvist än det jag gissar att du har som invänder mot eller i alla fall villkorar ovanstående uttalanden. Därmed är ditt påstående i mina ögon en sorts smygpolitiskt uttalande som är oerhört svårt att resonera kring utan att mer tydligt driva det ner i den politiska fåran.

1 GE FAN I ATT STJÄLA CYKLAR (jag skiter i bakgrunden/orsaken)
2 KÖP INTE misstänkt stulna cyklar ("tack för hjälpen marketplace" säger tjuven)
3 Polisen, gör ert bästa att ta fatt tjuvarna

Här är det väl 2:an jag kan påverka själv. Men mest kanske 1:an, genom att låsa cykeln på ett passande sätt och ge bra lås och information till familjemedlemmar. Så tjuven tar någon annans cykel i stället.
3:an, kanske ligga på. Vara tydlig, trevlig och saklig inför polisen ?

Ring när du är på väg och informera om att du har både brännbollsträ och kniv och avser att använda dessa för att få tillbaka cykeln. Då står antagligen piketen redo när du är framme!

Sen kommer du givetvis obeväpnad så du inte blir skjuten :cool:

Ganska säker på att det finns personer med annat ideologiskt/politiskt hemvist än det jag gissar att du har som invänder mot eller i alla fall villkorar ovanstående uttalanden. Därmed är ditt påstående i mina ögon en sorts smygpolitiskt uttalande som är oerhört svårt att resonera kring utan att mer tydligt driva det ner i den politiska fåran.

Se ovan.

Politik, politik, politik...
Att ange klyftor i samhället som en orsak till diverse olika problem är något som vissa partier gör mkt oftare än andra. Att då i samma inlägg som man pratar om att de politiska partierna är överens om att satsa på polisen ta upp klyftor och att dessa bör minskas gör att jag tycker det känns som implicit propagerande för dessa partiers politik. Jag tror att det finns andra partier som propagerar för att andra åtgärder är viktigare än att minska klyftorna. Och jag tror att du inte skulle hålla med om det. Därmed tycker jag att det är politiskt även om du inte explicit nämner partier vid namn.

Politik, politik, politik
Att diskutera det direkta agerandet från polisen i aktuellt fall tycker jag inte är politiskt. Att jämföra med hur det fungerar i andra länder ökar väl "politiseringen" något. Att ta steget över till att implicera att lösningen är att minska klyftorna i samhället är i mina ögon ett rejält kliv ytterligare ut i den politiska åkern.

Och, nej, jag tänker inte inleda ngn politisk diskussion via PM med dig (eller någon annan).

Att diskutera det direkta agerandet från polisen i aktuellt fall tycker jag inte är politiskt. Att jämföra med hur det fungerar i andra länder ökar väl "politiseringen" något. Att ta steget över till att implicera att lösningen är att minska klyftorna i samhället är i mina ögon ett rejält kliv ytterligare ut i den politiska åkern.

Och, nej, jag tänker inte inleda ngn politisk diskussion via PM med dig (eller någon annan).

Nja, nu missar du nog ”trots våra skattenivåer” här va? Då har man enna ställt sig ute på åkern.

PS. Det var ingen uppmaning till diskussion, du fattade nog helt fel. DS.

Senast redigerad av en moderator:
Hej!

Min vän köpte tillbaka sin 1500kr cykel av en tjuv för 500kr när han såg honom ute i stan

Nja, nu missar du nog ”trots våra skattenivåer” här va? Då har man enna ställt sig ute på åkern.

PS. Det var ingen uppmaning till diskussion, du fattade nog helt fel. DS.
Fine. Missade den.

Kanske inte uppmaning, men i alla fall inbjudan. Och den inbjudan tackade jag nej till.

Edit:
Om du tyckte att skattenivå-biten var att driva det till politik tycker jag det varit bättre att påpeka detta istället för att slå till med andra sidans klyft-argument.

Politik, politik, politik
Eftersom du hänvisar till mig. Jag tar (här) ingen ställning till förd politik. Vi hade Alliansen i 8 år innan vi hade en koalition runt S i 8 år. Situationen var identisk i båda fallen, för mindre allvarliga brott så blir du direkt hänvisad till ditt försäkringsbolag och fallet avskrivs i brist på bevis. Därav min kommentar.

Vill du prata socioekonomisk politik och vädra dina åsikter kring detta så finns det bättre forum.

Eftersom du hänvisar till mig. Jag tar (här) ingen ställning till förd politik. Vi hade Alliansen i 8 år innan vi hade en koalition runt S i 8 år. Situationen var identisk i båda fallen, för mindre allvarliga brott så blir du direkt hänvisad till ditt försäkringsbolag och fallet avskrivs i brist på bevis. Därav min kommentar.

Bra att du förklarar vad du menar. Tack.

Jag har varit med om exakt samma sak. Min sons cykel blev stulen, några dagar senare såg jag den på Facebook Market. (Såg också direkt att det var den cykeln, hade modifierat den.) Jag ringde Polisen, berättade och förklarade allt, men fick svaret att så länge jag inte kunde få försäljaren att skicka ramnumnret så kunde de inget göra. (Lär ju hända att en tjuv skulle skicka en bild på ramnumret.) Så vad göra? Jag svarade på annonsen, sade att jag ville köpa den, försäljaren svarade och vi bestämde oss för att mötas. Ringde Bängen igen, de sade att de "skulle försöka ha en patrull i närheten". En timme innan det avtalade mötet hörde försäljaren av sig och ville träffas på en annan plats. Jag försökte komma i kontakt med Polisen men det var lönlöst. Jag var skitskraj, försäljaren - en kvinna i 30-årsåldern - poserade med pitbulls på profilbilden, men min tjej ställde upp och följde med. (Vi var båda skitskraja.) Försäljaren visade sig vara tjuvens mamma, hennes kille som var den som kom cyklande på cykeln frågade "Är den stulen?" när jag vände på cykeln för att låtsas kolla ramnumret. Vi fick tillbaka den utan något som helst tjafs, faktum var att killen var riktigt sympatisk. Fick känslan av att han var en kille som bara hade haft litet otur i livet och hamnat i de här kretsarna. När jag berättade att min son hade börjat gråta när cykeln blev stulen sade han att det var med glädje han lämnade tillbaka cykeln, han frågade t o m om jag ville ha numret till styvsonen, tjuven, för att prata med honom, men det ville jag inte. Så vi skildes åt, där och då. Dagen efter ringde Polisen och frågade hur det hade gått...

Så tips? Ta med dig någon. Börja inte med att vara konfrontativ, men var beredd på att det kan bli tjafs. Stäm för allt i världen träff på en allmän plats, med mycket folk, inte bakom en butik eller på en öde bakgata. Det är väl det. Hoppas att det löser sig!

Senast ändrad:
Jag har varit med om exakt samma sak. Min sons cykel blev stulen, några dagar senare såg jag den på Facebook Market. (Såg också direkt att det var den cykeln, hade modifierat den.) Jag ringde Polisen, berättade och förklarade allt, men fick svaret att så länge jag inte kunde få försäljaren att skicka ramnumnret så kunde de inget göra. (Lär ju hända att en tjuv skulle skicka en bild på ramnumnret.) Så vad göra? Jag svarade på annonsen, sade att jag ville köpa den, försäljaren svarade och vi bestämde oss för att mötas. Ringde Bängen igen, de sade att de "skulle försöka ha en patrull i närheten". En timme innan det avtalade mötet hörde försäljaren av sig och ville träffas på en annan plats. Jag försökte komma i kontakt med Polisen men det var lönlöst. Jag var skitskraj, försäljaren - en kvinna i 30-årsåldern - poserade med pitbulls på profilbilden, men min tjej ställde upp och följde med. (Vi var båda skitskraja.) Försäljaren visade sig vara tjuvens mamma, hennes kille som var den som kom cyklande på cykeln frågade "Är den stulen?" när jag vände på cykeln för att låtsas kolla ramnumret. Vi fick tillbaka den utan något som helst tjafs, faktum var att killen var riktigt sympatisk. Fick känslan av att han var en kille som bara hade haft litet otur i livet och hamnat i de här kretsarna. När jag berättade att min son hade börjat gråta när cykeln blev stulen sade han att det var med glädje han lämnade tillbaka cykeln, han frågade t o m om jag ville ha numret till styvsonen, tjuven, för att prata med honom, men det ville jag inte. Så vi skildes åt, där och då. Dagen efter ringde Polisen och frågade hur det hade gått...

Så tips? Ta med dig någon. Börja inte med att vara konfrontativ, men var beredd på att det kan bli tjafs. Stäm för allt i världen träff på en allmän plats, med mycket folk, inte bakom en butik eller på en öde bakgata. Det är väl det. Hoppas att det löser sig!

Vad är det Roffe Ruff säger? ”Frölundabängen är den lataste grisen, och pappersarbete är för svårt för polisen, och fingeravtryck tar för lång tid att få. Då är det lättare för bängen om de låter dig gå”.

Obs: Jag skojar. För övrigt en solskenshistoria - bra gjort @Ilves!

Fick en cykel stulen för några år sen. Ett par dagar senare ser jag en kille (stor kille) stå med den utanför lokala Coop, gick helt enkelt fram och sa att det var min cykel och jag ville ha den tillbaka. När killen försökte förklara sig så sa jag bara att jag var helt ointresserad av varför eller hur han kommit över den utan bara ville ha den tillbaka.
Fick den utan diskussion.

Har även sprungit efter en snubbe som kom cyklande på en av mina cyklar, sprang efter och skrek tills han hoppade av i farten och sprang ner i t-banan.

Har försökt ta tillbaka en kompis stulna cykel av ett gäng, sket sig totalt.

Min lärdom, om tjyven är ensam så tror jag sällan att de är intresserade utav att jiddra ganska lätt att få tillbaka cykel, i grupp är det en annan sak.

Är det inte läge att anmäla Polisen till JO eftersom de uppenbarligen inte sköter sin uppgift?
Om inte annat kan man gå till media och be dem granska varför polisen ber medborgarna lösa brott de blivit utsatta för på egen hand. Jävla bananrepublik.

Spottde en släktings cykel utanför en affär (jag hade varit med vid köpet så det var ingen tvekan om att det var den cykeln). Väntade på den nya ägaren och ringde polisen och frågade vad jag skulle (kunna behöva) göra. "Har du ramnumret?" Kröp under och gav dem det. Ingen kom medans och de tyckte att jag kunde ta den. Vilket jag gjorde.

När jag hittade sonens stulna cykel utanför ett hus ringde jag polisen som bad mig vänta sär jag var. 10 min senare rullade en patrull in. Jag visade körkort och bild på kvittot på cykeln som jag hade i mobilen. Polisen muttrade något om "tillhåll" och tackade för påringningen, så gick jag hem och återtog polisanmälan och skadeanmälan. Snipp, snapp, snut, så levde dom lyckliga tills vidare.

Vi hade bestämt tid och att vi skulle ses idag. Han skulle återkomma med adress och jag var inställd på att åka dit med en kompis. Tanken jag hade var att ringa 112 innan jag kom fram till mötesplatsen och förklara läget och hoppas på att de kunde skicka nån bil som var i närheten. Hur som helst så återkom säljaren aldrig med adress så det blev inget möte tyvärr. Nu verkar annonsen vara borta så antar att han hann sälja den till någon annan ?
Bör jag kanske lägga ut här vilken cykel det rör sig om med bild o så?

Vi hade bestämt tid och att vi skulle ses idag. Han skulle återkomma med adress och jag var inställd på att åka dit med en kompis. Tanken jag hade var att ringa 112 innan jag kom fram till mötesplatsen och förklara läget och hoppas på att de kunde skicka nån bil som var i närheten. Hur som helst så återkom säljaren aldrig med adress så det blev inget möte tyvärr. Nu verkar annonsen vara borta så antar att han hann sälja den till någon annan ?
Om inte försäljaren är inne och läser här på Happy, förstås...

Tycker absolut att du kan lägga upp info om cykeln. I bästa fall kan det ju vara någon som har sett den, så att du kan få tillbaka den.

SJälvk
Självklart bör du lägga ut info. Med lite tur är det en ärlig köpare som kan spåra personen.

Tillbaka
Topp