[Stulen] Fråga ang. Länsförsäkringar

Taszh

Medlem
Hej!
Jag fyllde år nu i veckan (heja mig) och blev överraskad dels av en ny dropper post samt nya pedaler, och dels av att min hardtail några dagar senare blev stulen (heja livet).

Nu undrar jag om era erfarenheter med Länsförsäkringar (Göteborg & Bohuslän).
Litar de på sina kunder eller misstror de dem?
Fick ni ersättning för nyköpta komponenter som satt på cykeln?
Fick ni ersättning för lampor, ramväskor etc som satt på cykeln vid stölden?

Det är en Vitus Sentier + 2018, i Göteborg.
Bilden är äldre, men så ser den ut och samma framskärm sitter (satt) på.
Cykeln stod i mitt hyreshus låsta cykelrum. Den var fastlåst med ett försäkrings-godkänt lås + ett vajerlås. Jag har bara kvar det uppklippta vajerlåset och bilder jag tagit på den uppbrutna dörren.

På cykeln satt t.ex min nya dropper post, en ramväska på styret, en sadelväska, stänkskärmar, belysning och hjälmen satt i cykellåset.
I ramväskorna så hade jag bl.a nyköpta reservdelar och multiverktyg.

Tror ni att jag kan få tillbaka pengar för ramväskorna och dess innehåll? Och hjälmen? Det är mycket pengar i sakerna som inte är fastmonterade men samtidigt så kan jag förstå om Länsförsäkringar hävdar att jag borde tagit med mig hjälm och andra "löstagbara föremål" upp tilllägenheten ?
Jag undrar om det ens är värt att rota fram kvitton och skriva listor för allt som satt på cykeln.

Bilagor

• 20180920_213123.jpg
    20180920_213123.jpg
    278.1 KB · Besök: 126
Frugan blev av med sin cykel en månad gammal och fick ersättning för allt det fanns kvitto på. Cykel och dubbdäck i det här fallet.

Anmäl till polisen. Leta upp alla kvitton på saker du vill ha med i ärendet. Skicka in kvitto + anmälan till försäkringsbolaget. Sen väntar du på att något ska hända.

Jag fick en cykel stulen (ur källarförråd) och fick verkligen intrycket att Länsörsäkringar (Uppsala i mitt fall) litade på mina uppgifter. Jag hade inte riktigt samma utmaning med "lösa" delar men å andra sidan en knepigare cykel där en hel del delar var köpta här på Happy.

De ansträngde sig verkligen att förstå hur hojen var byggd och hade inga problem med att det var en mix av beggade och nya delar.

Jag redovisade cykeln bit för bit i ett Excelark med två kolumner. En med vad jag faktiskt betalat för varje del (ny eller begagnad) och en med "nypris" med länkar till webbshoppar. Summan i den senare kolumnen hamnade ju en bra bit över 40 k men LF gick på faktiska kostnaden och ersatte ganska rakt av (minus lite åldersavdrag och 1500 kr självrisk) trots att jag ju inte hade kvitton på många av delarna. Däremot hade jag skaplig fotodokumentation på den hopbyggda cykeln och redovisade även en del skärmdumpar från mejl och Swish.

Länk till min "stulet"-tråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/3241723/page=1

Lycka till med ditt ärende

/Johan

Länsförsäkringar är länsbolag så nog en av svåraste bolaget att säga att ”så är det garanterat” då det kan skilja en hel del

Tillbaka
Topp