Stulen Ibis Ripmo?

Marcus Söder

Aktiv medlem
Stulen Ibis Ripmo?
Såg precis denna annons på FB marketplace avseende en Ibis Ripmo; https://www.facebook.com/marketplace/item/471361743419582/

Priset, bilderna samt den korta annonstexten osar skumt tycker, visst säljaren kanske har glömt en nolla i priset (han begär 7000kr för en Ripmo som ser ny ut med fin bak- och framdämpare) men tyckte ändå att det var värt att kolla här om någon saknar sin Ripmo.

Om annonsen är korrekt ber jag om ursäkt och ber er att bortse ifrån ovan. Inte min mening att försöka sätta dit någon oskyldig.

69592294_10162329916935046_3246636774855802880_n.jpg

69680584_10162329919110046_7237929327315124224_n.jpg

69767698_10162329916895046_1344561802893066240_n.jpg

Senast ändrad:
Stulen Ibis Ripmo?
Var inte meningen att förstöra din fredag...

Blev av med min cykel för ett tag sedan så då och då scannar jag säljsidor om den skulle dyka upp där...denna gång såg jag denna och anade oråd.

Stulen Ibis Ripmo?
Oavsett vore det ju kriminellt att sälja den för 7.000 kr även om säljaren var ärlig. I det här fallet garanterat stöldgods. NX build med X2 och Factory upgrade, uppgraderat styre mm. - inte värt 70.000 kr men klart mer än 7.000 kr....

Stulen Ibis Ripmo?
glitch sa:
Oavsett vore det ju kriminellt att sälja den för 7.000 kr även om säljaren var ärlig. I det här fallet garanterat stöldgods. NX build med X2 och Factory upgrade, uppgraderat styre mm. - inte värt 70.000 kr men klart mer än 7.000 kr....

Nej håller med, 70.000kr var överdrivet, ville bara illustrera tokigheten i prissättningen...

Stulen Ibis Ripmo?
olle/frost sa:
Märkligt att det inte går att anmäla på Facebook som möjligt stöldgods.
Går det inte att bara anmäla till polisen och säga att till det priset så måste det vara stöldgods. Den som är intresserad av cykeln gör sig ju skyldig till att ha köpt stöldgods och kan inte förvänta sig att få tillbaka pengarna osv.
Är det nån som har koll på vad som gäller?

Stulen Ibis Ripmo?
Ser definitivt ut som stöldgods. Ingen vettig människa fotograferar sin fin-cykel utanför Burger King. Dessutom i porträtt-läge, och måste ställa ner sin läsk på marken för att kunna fotografera med andra handen.

Fanns det verkligen ingen anmälnings-funktion där du hittade annonsen?

Stulen Ibis Ripmo?
anders_ sa:
Ser definitivt ut som stöldgods. Ingen vettig människa fotograferar sin fin-cykel utanför Burger King. Dessutom i porträtt-läge, och måste ställa ner sin läsk på marken för att kunna fotografera med andra handen.

Fanns det verkligen ingen anmälnings-funktion där du hittade annonsen?

Nej tyvärr, hittade annonsen på Facebook Marketplace. Klart man kan kontakta polisen och säga att man misstänker försäljning av stöldgods men sannolikheten att de ska agera är väl väldigt låg.

Teoretiskt skulle man (vem det nu är) kunna möta upp säljaren och bara cykla därifrån med cykeln och sedan lämna in den direkt till polisen. På så sätt kan den som fått den stulen kanske kan få tillbaka den. Det är klart att man då själv kan bli anklagad för stöld, man får väl vid mötet skapa sig en bild av situationen men handlar det om stöldgods antar jag att säljaren inte kommer att polisanmäla en.

Har sett att liknande tankar har dryftats tidigare i liknande trådar och självklart finns det säkert hinder/oklarheter med handlandet.

Stulen Ibis Ripmo?
Jag har delat i FB gruppen "vi som älskar moutainbike" och bland vänner men ingen som hört av sig att det är deras cykel.

Tycker väll att ägaren borde hänga här eller på FB och se detta.

Stulen Ibis Ripmo?
Makten sa:
Atlas sa:
Nån måste ju känna igen sin hoj? Eller så är det ett skämt.

Alla Sveriges cyklister hänger inte på Facebook eller Happy.

Alla Sveriges cyklister som blivit av med sin Ripmo skulle då, om inte tidigare, vända sig hit. Och skulle personen mot förmodan inte göra det (det finnas alltid undantag) så skulle någon i dens bekantskap göra det.

Stulen Ibis Ripmo?
Atlas sa:
Alla Sveriges cyklister som blivit av med sin Ripmo skulle då, om inte tidigare, vända sig hit. Och skulle personen mot förmodan inte göra det (det finnas alltid undantag) så skulle någon i dens bekantskap göra det.

Tydligen inte, är min enkla slutsats:-) Finns ju inte på kartan att den där cykeln är hederligt införskaffad.
Eller så har den bestulne redan anmält eller vidtagit andra åtgärder, bara att vi inte vet det.

Stulen Ibis Ripmo?
Makten sa:
Atlas sa:

Tydligen inte, är min enkla slutsats:-) Finns ju inte på kartan att den där cykeln är hederligt införskaffad.
Eller så har den bestulne redan anmält eller vidtagit andra åtgärder, bara att vi inte vet det.

Jas det är ju rätt märkligt om man inte gör sig besväret att söka runt lite på nätet om man förlorat en 40-tkr-hoj. Fast nu är väl hojen borta, undrar vad som hände.

Stulen Ibis Ripmo?
Det finns ju även en möjlighet att cykeln aldrig funnits i annonsörens händer... han kanske hoppades på att nån skulle föra över pengar snabbt för att säkra affären.
Eller ännu ett alternativ är att det handlar om en facerape där polarna ”lånat” telefonen och lagt upp en fakeannons för att drivs med honom

Stulen Ibis Ripmo?
Erik O sa:
Makten sa:
Atlas sa:

Jas det är ju rätt märkligt om man inte gör sig besväret att söka runt lite på nätet om man förlorat en 40-tkr-hoj. Fast nu är väl hojen borta, undrar vad som hände.

Fick denne ut på försäkringen är ju incitamentet litet. Hojen är såpass ny att den antagligen inte har något större affektionsvärde, och återfås den tillhör den försäkringsbolaget. De i sin tur skulle ju kunna kolla runt på nätet, men payoffen är sannolikt ganska dålig.

Stulen Ibis Ripmo?
Johge sa:
Det finns ju även en möjlighet att cykeln aldrig funnits i annonsörens händer... han kanske hoppades på att nån skulle föra över pengar snabbt för att säkra affären.
Eller ännu ett alternativ är att det handlar om en facerape där polarna ”lånat” telefonen och lagt upp en fakeannons för att drivs med honom

Det tror jag mest på. Och i och med att cykeln inte är stulen i så fall så finns det ingen anledning för ägaren att scanna runt på Happy, om hen (han i det här fallet förmodar jag?) nu inte gör det vanligtvis.

Knäpp nåra bilder, lägg upp på Fejjan, hoppas på snabb kontakt - stressa affären lite och få in ett förskott. Sen swish bara iväg och göra nästa dumhet.

Stulen Ibis Ripmo?
Atlas sa:
Johge sa:

Det tror jag mest på. Och i och med att cykeln inte är stulen i så fall så finns det ingen anledning för ägaren att scanna runt på Happy, om hen (han i det här fallet förmodar jag?) nu inte gör det vanligtvis.

Knäpp nåra bilder, lägg upp på Fejjan, hoppas på snabb kontakt - stressa affären lite och få in ett förskott. Sen swish bara iväg och göra nästa dumhet.
exakt. Tack för att iaf DU läste vad jag skrev???

Stulen Ibis Ripmo?
Johge sa:
Atlas sa:
Johge sa:

exakt. Tack för att iaf DU läste vad jag skrev???

Kan vara en möjlighet. Snubben som som sålde den hade även en del andra saker till försäljning på market place som man kunde undra över, bland annat en elsparkcykel där laddaren "var trasig" och två damcyklar (inget konstigt med att sälja en damcykel men oklart varför han hade två..)...tycker det luktar lite stöldgods över hela hans market place-utbud...

Stulen Ibis Ripmo?
Atlas sa:
Makten sa:
Atlas sa:
Nån måste ju känna igen sin hoj? Eller så är det ett skämt.

Alla Sveriges cyklister hänger inte på Facebook eller Happy.

Nyhet:
Facebook är inte världens centrum.
Happyride är inte heller världens centrum.

Jo, det finns flera cyklister som inte bryr sig det minsta om vare
sig Facebook eller Happyride.

/Fedde

Tillbaka
Topp