Stulen Moots

Stulen Moots
Ok jag hade fel ang MOOTS!!!
Men nu verkar allt lösa sig...
Lite skönt, då en del var lite skeptiska till det jag skrev i början...
Att jag bara hitta på...

Nu verkar allt lösa sig...
Men allt tydde på MOOTS!!!

Daner... Fy fan va gött.. vi får prata vidare på måndag.....

Slutet gott alltig gott!! Hoppas vi på...

Stulen Moots
Faaan vad bra jobbat!! Vilken lycka för killen att få tillbaka sin cykel. Vad kostar hojen spec:ad som den står?

En hemlös knarkare som hade en så´n cykel? Snacka om "pärlor åt svin".

/Marcus

Stulen Moots
Falistar skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför kan inte en "hemlösknarkare" uppskatta en
> riktigt bra hoj, hon/han om någon borde uppskatta
> bra hoj!?

Varför skulle "han om någon uppskatta en bra hoj"? Finns det inte andra grejer som skulle uppskattas mer av honom, tror du? Och tror du inte att det finns andra människor som uppskattar cykeln mer - exempelvis den som har betalat för den. Det tror nämligen jag.

/Marcus

Senast redigerad av en moderator:
Stulen Moots
Falistar skrev:
> Varför kan inte en "hemlösknarkare" uppskatta en
> riktigt bra hoj, hon/han om någon borde uppskatta
> bra hoj!?

"han/hon om någon"? Varför då? För att det ger en bra kick eller för att just hemlösa knarkare rent generellt är förtjusta i XC/AM åkning?

Stulen Moots
Starcus.. Det där var väl baklängesargument!? Generaliseringar och att döma människor för i den livs-situation de befinner sig i, en hemlös sk knarkare kan väl även hon/han uppskatta en god hoj!?

Stulen Moots
elmaco skrev:
> Falistar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför kan inte en "hemlösknarkare" uppskatta
> en
> > riktigt bra hoj, hon/han om någon borde
> uppskatta
> > bra hoj!?
>
> "han/hon om någon"? Varför då? För att det ger
> en bra kick eller för att just hemlösa knarkare
> rent generellt är förtjusta i XC/AM åkning?

Om jag var en hemlösknarkare, vilket vi alla vet att det är vad dom är, hemlösa minsann.. så skulle jag hellre rulla runt fram en Moots mot en Biltema..

Stulen Moots
Knarkare eller ej.... Så hoppas vi att han kan kanske knytas även til inbrottet...
Vore ju en extra bonus. Då Engelsmannen kanske även vart av med andra saker..

Ja måste säga det är spännande just nu... Hoppas verkligen det är rätt...
Och att den är i gott skick...

Roger

Stulen Moots
Jag tycker inte att det är ett baklängesargument att tro att den som betalat, låt säga 30- 40.000 Sek för en cykel, och har cykling som största intresse uppskattar cykeln mer än den som snott den och sannolikt har den som transportmedel. Generellt tror jag dessutom att personer som befinner sig i den tragiska livssituationen att dom knarkar, vanligtvis har annat primärt fokus än att vara ute i skogen och bränna kalorier på en mountainbike, vilket är synd. Givet det lyckorus en bra runda i skogen för med sig, kan cyklingen säkert fungera som ett bra substitut till knarket.

Och du, öppna inte den där billiga dörren om att jag inte har empati för människor i svåra situationer. Du känner inte mig.

/Marcus

Stulen Moots
Liknande bygge kostar $7995 i USA, eller ungefär 70000:- efter tull och moms här i Sverige.

Ägaren hade varit med och bestämt alla komponenter. Det var en högst personligt cykel som försvann i samband med en lägenhetsinbrott.

Stulen Moots
Starcus
Jag avsåg inte att hoppa på dig, och dina argument om värde må hålla. Men till sist och syvene måste vi komma ihåg att några av oss lever väldigt priviligerat Jag vänder mig mot snabba och enkla generaliseringar.

Stulen Moots
Underbart Daner, man skall alltså skaffa unika prylar så att det är lättare att få tillbaka dem :)

Falistar, får jag fråga vad du har för erfarenheter av personer med tungt missbruk? Så att du vet hur de är menar jag.

Stulen Moots
Sjur skrev:
> Underbart Daner, man skall alltså skaffa unika
> prylar så att det är lättare att få tillbaka
> dem :)
>
> Falistar, får jag fråga vad du har för
> erfarenheter av personer med tungt missbruk? Så
> att du vet hur de är menar jag.

Anta nu, att jag personligen under fler år levt med ett missbruk, hur förväntar du dig att jag skulle svara? Berätta om personliga och familjära tragedier, till vad nytta skulle det vara, och bevisa vad ?

Stulen Moots
Tycker det verkar som ni missar själva poängen i det Falistar skriver. Och jag vet inte om Pantani kan klassas som hemlös men jag misstänker att han kunde uppskatta en fin cykel ända till slutet.....

Stulen Moots
Marco Pantani (RIP) valde bort ALLT - livet och cyklingen - till förmån för knarket som sedermera berövade honom livet. Jag har mycket svårt att tro att du skulle hitta någon som helst uppskattning hos honom om du kom och viftade med en dyr mountainbike framför näsan på honom.

Å andra sidan står det ju alla fritt att göra en välgärning och ge bort sin cykel till en knarkare om man tror att det står högst på hans önskelista. Själv väljer jag andra metoder för att hjälpa.

http://www.trappaner.nu/

/Marcus

Stulen Moots
Starcus skrev:
"Å andra sidan står det ju alla fritt att göra en välgärning och ge bort sin cykel till en knarkare om man tror att det står högst på hans önskelista. Själv väljer jag andra metoder för att hjälpa."

Och vem har talat om att skänka cyklar till knarkare? Låt mig klargöra en sak så att du inte missförstår ännu mer: Det är aldrig rätt att stjäla, oavsett om det handlar om cyklar eller annat, men det är extremt fördomsfullt att tro att alla missbrukare per automatik inte kan se och uppskatta annat i livet än exempelvis knark.

Stulen Moots
Innan DU missförstår ännu mer och drar förhastade slutsatser föreslår jag att du 1/ läser ovanstående inlägg från mig minst en gång till och 2/ anstränger dig lite mer än du gjort hittills för att förstå vad som står. Ditt senaste inlägg indikerar nämligen att du missförstått ALLT. Jag har ALDRIG skrivit att en person med drogberoende inte kan uppskatta annat än droger, vilket du låter påskina. Jag skrev att fokus sannolikt primärt är riktat på annat än en dyr cykel och motion i skogen, och det står jag för.

Vad skrev du förresten? Att Pantani, som la av att cykla, dog av en överdos av kokain och dessförinnan öppet deklarerade att han inte fann något ljus i livet, skulle uppskatta en dyr cykel. Jag tror att du underskattar nivån av hans depression och vidden av hans drogberoende.

/Marcus

Stulen Moots
Mycket möjligt att jag underskattar hur illa det var med Pantani på slutet men jag var heller inte kategorisk när jag använde honom som exempel.Om jag exemplifierar med Boonen istället, förstår du då vad jag menar? Knarkare? Bevisligen ja. Kan han gilla en fin cykel? Förmodligen ja.
För vad jag vill komma till är vad Falsistar så noga påpekade: "Jag vänder mig mot snabba och enkla generaliseringar"

Stulen Moots
Var det för jobbigt att läsa mina tidigare inlägg och bemöta dem sakligt? Vem har sagt att en knarkare inte kan gilla en cykel? Gå och fira midsommar med dig istället om du inte kan föra diskussionen vidare. Eller förresten, gå och fira midsommar oavsett.

Glad midsommar!

/Marcus

Stulen Moots
IMAGE_023.jpg ht=700

Stulen Moots
Vattenpipan stämmer, men det nystulna hjulet är ju ett bakhjul som väntar på reparation (delar dyker upp på måndag förhoppningsvis och då hamnar det i "meck-tråden").

Stulen Moots
Vill bara säga tack för ett gott skratt o en fantastisk insats, en grymt rolig historia! Killen som äger cykeln är en kollega här på jobbet från Australien. Han har berättat för mig angående köpet att det faktiskt var mycket billigare att flyga ToR till New York, köpa cykeln + 1 hotellnatt där jämfört med att importera cykeln till Sverige... :D

Stulen Moots
Jag prata med han nyss.... Hoppas allt löser sig med polisen med...
Han får berätta sen om den var i gott skick...

Solskens historia verkligen....
Roger

Stulen Moots
I feel too good about this now. Don't get me started down that road...

klippan skrev:
> Vill bara säga tack för ett gott skratt o en
> fantastisk insats, en grymt rolig historia! Killen
> som äger cykeln är en kollega här på jobbet
> från Australien. Han har berättat för mig
> angående köpet att det faktiskt var mycket
> billigare att flyga ToR till New York, köpa
> cykeln + 1 hotellnatt där jämfört med att
> importera cykeln till Sverige... :D

Stulen Moots
6/6 fick polisen veta att jag var importör för märket ifråga och kunde troligtvis hjälpa med att identifiera ägaren.

När polisen hade fortfarande inte hört av sig 18/6 fick jag veta från imrog var de hade cykeln. Jag tog mig dit 19/6 och lämnade ett meddelande för den som hade hand om ärendet att jag visste vem som hade byggt cykeln och att jag skulle troligtvis har ägarens namn inom några timmar.

Senare denna dag fick jag kontakt med butiksägaren och cykelägaren. Jag lämnade över alla kontaktuppgifter och bevis till alla för att maximera chansen att polisen skulle kunna agera snabbt och rätt.

27/6 ringde polisen till mig för att tala om för mig att det skulle ta ungefär 3 veckor till jag kunde få ut min cykel. Jag försökte att prata långsamt och extra tydligt när jag förklarade att han hade ringt fel person. Han fick namnet på den riktiga ägaren, men jag var upptagen just då och hade inte möjligheten att ge honom rätt adress och telefonnummer, eller att ringa numret själv för att försäkra att han kom till rätt person.

Stulen Moots
Bra kudos Daner.

Borde inte berört försäkringsbolag och bestulen ägare fixa detta? Även om det kanske är polisens jobb så känns det ju som att det är de som borde vara mest engagerade? Vad är det som händer, har vettet runnit ur allt folk?

Tillbaka
Topp