Stulen - någon som saknar?

AntonJ

Medlem
Scrollade Facebook marketplace och såg denna annons:

Ser verkligen ut som stöldgods, någon som saknar?
IMG_3095.webp

Såld nu.. Väldigt trist att se tydligt stöldgods säljas öppet på nätet såhär..

tar inte tjyvpack i försvar men utan köpare finns ingen marknad..... om gemene person idag inte var så kåta på göra superklipp o skiter i kvitton så hade vi förmodligen inte haft den omfattningen på cykelstölder som vi har idag.... gemene person har själva skapat marknaden o gjort de enkelt o blixtsnabbt för ohederliga att sno och tjäna snabba pengar på stulna cyklar helt öppet genom att köpa uppenbart stöldgods men skiter i de moraliska för de e för billigt för att inte köpa......

den som vill kan ju göra ett test.. åk in på lämplig cykelbutik provcykla en lite dyrare cykel ta en halvdålig bild på cykeln åk hem o lägg ut en fakeannons på cykeln i fråga på marketplace sätt ett pris som är lååångt under värdet dvs "ett för bra för vara sant pris" o se hur många köpare som skriver under första dygnet.... P.S se till att ha ljudet för notiser avstängt... de kommer plinga som f*n annars

För oss som valt cykeln under vår barndom och vuxenliv. Blir man så Jävla Förbannad på dessa personer, som inte kan skilja mitt från ditt!!!

Kan ha viss förståelse i ömmande fall. Men dessa är mycket sällsynta. Har man tex med sig bultsax, när man på "Fyllan", letar efter ett transportmedel, är gränsen nådd!

Cykelstölderna är numera omfattande i hela landet och det har knappast blivit bättre med elcyklarnas intåg på marknaden. Detta pga mkt höga inköpspriser.

Precis som "darkforce" skriver, bidrar alla som vill göra "Snabba klipp", till att underhålla och se till att verksamheten kan fortsätta...

Själv har jag fått 4-5 hojar stulna genom åren. Har aldrig fått tillbaka någon av dessa. Dock ingen med värde över 10.000SEK. Har dock hittat delar till försäljning, som jag varit 100%, säker på tillhört mig! Men då kommer bevisbördan in och ordningsmakten visar sällan ngt intresse, så länge stölderna inte visar sig vara organiserade. Förklaring: "Spaningsuppslag saknas". Därifrån hamnar anmälan ner i något "dammigt" digitalt arkiv.

Har flera gånger kontaktat polisen ang befintliga cykelstölder inom Göteborgs storområde. Men alltid möts av svala och undvikande svar. I stil med: "Vi hinner inte"!

Om vi inom cykelvärlden, kunde bli bättre på att täcka upp för varandra, samt bevaka annonser, skulle förmodligen halva slaget varit vunnit!

Nu har vi emellertid här på "Happy Ride" Sveriges bästa Köp&Sälj sajt av cyklar och cykeldelar.
Tycker personligen att vi är ganska duktiga på att åtminstone hålla skiten borta här på forumet!

Tillbaka
Topp